Masz klimatyzację w aucie? Jak większość kierowców, pewnie używasz jej źle
Utrzymująca się słoneczna pogoda skłania kolejnych kierowców do włączenia klimatyzacji w swoich samochodach. Metody korzystania z niej są różne i często daleko im do najbardziej optymalnego używania tego wyposażenia. Jak prawidłowo korzystać z klimatyzacji w aucie?
Spis treści
- Jak skutecznie schłodzić wnętrze w samochodzie?
- Jak powinno się używać klimatyzacji manualnej w samochodzie?
- Jak powinno się używać klimatyzacji automatycznej w samochodzie?
- Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
Jak skutecznie schłodzić wnętrze w samochodzie?
Rada pierwsza – nie dopuścić, żeby się nagrzało. Nie każdy ma ten luksus, że posiada garaż, ale możemy stawiać auto pod cieniem tworzonym przez drzewo, blok czy inny budynek. Korzystnie też stanąć tyłem do słońca, ponieważ tylna szyba ma znacznie mniejszą powierzchnię. Na przednią za to można założyć blendę, odbijającą promienie.
Ruszając otwórzmy najpierw szyby i przewietrzmy nasz pojazd z rozgrzanego powietrza. Dobrze jest wspomóc się maksymalnym nawiewem, ustawionym na przednią szybę. Dopiero po chwili zamykamy szyby i uruchamiamy klimatyzację z obiegiem zamkniętym. W ten sposób samochód będzie czerpał już wcześniej częściowo schodzone powietrze, co ułatwi cały proces zmniejszania temperatury we wnętrzu.
Jak powinno się używać klimatyzacji manualnej w samochodzie?
Jedni kierowcy lubią włączyć maksymalny nawiew skierowany na siebie i czekać, aż zrobi im się chłodniej, stopniowo zmniejszając siłę podmuchu. To skuteczna metoda, ale też prosty sposób na przeziębienie się. Inni w obawie przed chorobą, ustawiają słaby nawiew, przez co chłodzenie może potrwać bardzo długo.
Znacznie zdrowiej jest kierować nawiew na szybę oraz na nogi. Na początku może być maksymalna moc, żeby szybko przełamać rozgrzane powietrze, ale potem stopniowo je zmniejszać.
Jak powinno się używać klimatyzacji automatycznej w samochodzie?
Teoretycznie w przypadku klimatyzacji automatycznej powinniśmy wybrać interesującą nas temperaturę i wcisnąć przycisk „Auto”. Całą resztą powinna zająć się elektronika. I zwykle zajmuje.
Pamiętajmy, że wybrana temperatura nie odnosi się do ciepłoty powietrza, które wpada do kabiny. Niektórzy tego nie rozumieją i na początku wybierają najniższe ustawienie. Niepotrzebnie – automatyczna klimatyzacja dąży do w miarę szybkiego osiągnięcia żądanej temperatury, więc na początku będzie wpuszczać do kabiny powietrze jak najzimniejsze.
Niektóre układy klimatyzacji mają trzystopniowe ustawienie trybu automatycznego, określające jak szybko auto będzie schłodzone. Osoby mające skłonności do chorowania powinny wtedy wybrać najłagodniejszą opcję, ewentualnie ręcznie zmniejszyć siłę nawiewu, jeśli jest zbyt mocny. Pojazdy wyposażone w tryby jazdy (wpływające na przykład na pracę silnika czy układu kierowniczego), często posiadają opcję „Eco” dla klimatyzacji, co również można wykorzystać wedle własnych potrzeb.
Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
Po pierwsze unikajmy mocnego nawiewu bezpośrednio na klatkę piersiową czy gardło. Nie ustawiajmy też zbyt niskiej temperatury (optymalne ustawienie to zwykle 20-22 st. C). Warto też wyłączyć klimatyzację na kilka minut przed końcem podróży, co jest korzystne dla podzespołów „klimy” i sprawi, że nie wysiądziemy z wychłodzonego wnętrza na upał.
Pamiętajmy też o serwisie klimatyzacji – niewymieniony filtr kabinowy czy nieodgrzybiony układ to zaproszenie dla drobnoustrojów, które mogą spowodować chorobę dróg oddechowych.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: