Kim jest Ross Brawn?
17 wyścigów, 17 weekendów pełnych emocji, nadziei i rozczarowań już za nami. Pół roku temu większość ekspertów była zaskoczona postawą Brawn GP. Pytano kiedy zespół Rossa Brawna dostanie zadyszki? A jednak to team z Brackley okazał się w tym sezonie najlepszy! Za tym sukcesem stoi człowiek.
Ross Brawn |
![]() |
fot. autorka
|
Nikt chyba nie wierzył, że były zespół Hondy może okazać się naprawdę trudny do pokonania w swoim pierwszym sezonie na torach Formuły 1.
Nikt jednocześnie nie wątpił przecież w umiejętności i zdolności strategiczne szefa najnowszego w stawce zespołu – przecież to człowiek o olbrzymiej wiedzy i współautor wielu sukcesów – także sukcesów Michaela Schumachera. Warto więc może przy okazji zdobycia tytułu Mistrza Świata Konstruktorów 2009 przez zespół Brawn GP, przybliżyć sylwetkę Brytyjczyka.
Kiedy Brawn przybył do Ferrari z zespołu Benetton w 1996 roku, znany już był ze swoich osiągnięć w okresie współpracy z Frankiem Williamsem, kiedy to należał do grupy tworzącej tunel aerodynamiczny. Był też szefem zespołu ds. aerodynamiki w Force i pracował w teamie Arrows, który zajął 4. miejsce wśród konstruktorów w 1988 roku. Miał także za sobą nadzorowanie TWR Design Centre i konstrukcję samochodów sportowych. To pod jego kierownictwem powstawał Jaguar XJR-14, który stał się zwycięzcą Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych w 1991 roku. W tym samym roku objął stanowisko dyrektora technicznego w Benetton i po 3 latach był z pewnością jednym z głównych autorów pierwszego i drugiego tytułu mistrzowskiego Schumachera oraz stał za sukcesem zdobycia Mistrzostwa Konstruktorów w 1995 roku właśnie dla tego zespołu.
Kiedy Brawn razem z najsłynniejszym, niemieckim kierowcą przeszedł do Ferrari w 1996 roku, Benetton nie był w stanie już utrzymać się na czele stawki. Po 2 latach odbudowy Ferrari Anglik zdobył z tym zespołem pierwszy z 6 następujących po sobie tytułów Mistrza Świata Konstruktorów. To z pewnością jemu w części zawdzięcza 5 kolejnych tytułów najlepszego kierowcy Michael Schumacher. Zespół pod przewodnictwem Jeana Todta, Rossa Brawna i głównego designera Rory Byrne’a nazywany był nawet „dream team’em”. Pomimo oddania tytułów mistrzowskich na rzecz Renault i Fernando Alonso w 2006 roku, Ferrari pod koniec tego sezonu miało najszybszy samochód w stawce. Ross Brawn zdecydował się wtedy na roczny urlop.
Brawn GP |
![]() |
for. Brawn GP
|
Koniec roku 2007 przyniósł wiadomość o jego powrocie do F1, tym razem do Hondy. Japoński producent zdecydował się jednak po zakończeniu sezonu wycofać zespół z udziału w wyścigach. Wyglądało na to, że zarówno szef teamu jak i kierowcy: Jenson Button i Rubens Barrichello, zostaną bez pracy. Ross Brawn twierdził, że ma przygotowany świetny samochód na następny sezon i nie pozwolił zmarnować tej szansy.
W marcu 2009 roku stał się właścicielem byłego zespołu Hondy. Wyposażone w silniki Mercedes-Benz bolidy wygrały 8 z 16 wyścigów tegorocznego sezonu, jego kierowcy stawali 10 razy na podium, w tym 4-krotnie razem, na 1-szym i 2-gim stopniu.
No cóż, po takich sukcesach chyba spokojnie można dziś stwierdzić, że Ross Brawn to jedna z największych postaci Formuły 1.
Klasyfikacja końcowa konstruktorów Mistrzostw Świata Formuły 1.
Poz. |
Zespół |
Silnik |
Punkty |
1 |
Brawn GP |
Mercedes |
172 |
2 |
Red Bull |
Renault |
153,5 |
3 |
McLaren |
Mercedes |
71 |
4 |
Ferrari |
Ferrari |
70 |
5 |
Toyota |
Toyota |
59,5 |
6 |
BMW Sauber |
BMW |
36 |
7 |
Williams |
Toyota |
34,5 |
8 |
Renault |
Renault |
26 |
9 |
Force India |
Mercedes |
13 |
10 |
Toro Rosso |
Ferrari |
8 |
Brawn GP
Siedziba: |
Brackley, UK |
Szef zespołu: |
Ross Brawn |
Kierowcy: |
Jenson Button |
|
Rubens Barrichello |
Kierowca testowy: |
Anthony Davidson |
Podwozie: |
BGP 001 |
Silnik: |
Mercedes-Benz FO108W |
Opony: |
Bridgestone Potenza |
Pierwszy sezon: |
2009 |
Liczba tytułów mistrzowskich: |
1 |
Najlepsza pozycja na mecie: |
1 (x8) |
Liczba pozycji startowych #1: |
5 |
Liczba najszybszych okrążeń: |
4 |
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: