Kierowcy z kategorią B otrzymają nowe uprawnienia! Bardzo „specjalistyczne”
Szykuje się kolejne rozszerzenie uprawnień, jakie daje prawo jazdy kategorii B. Tym razem nie jest to rewolucja, ale swego rodzaju znak czasów.
Pamiętacie zapewne moment wprowadzania zmian, które umożliwiły osobom posiadającym kategorię B, jeżdżenie jednośladami z silnikami o pojemności do 125 cm3. Oceny tej decyzji były mieszane, a różnica dla kierowców naprawdę duża – nagle otrzymali możliwość poruszania się motocyklami, pozwalającymi na dynamiczną jazdę po mieście, a nawet na wyjazd gdzieś dalej. Wbrew obawom sceptyków, to rozszerzenie uprawnień nie przełożyło się na wzrost liczby wypadków.
Rząd jednak rusza z programem dopłat do elektryków, tylko kto się odważy z niego skorzystać?
Nowa zmiana w prawach jazdy kategorii B zakłada podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, jakimi można się poruszać. Limit będzie wynosił do 4,25 tony, ale uwaga – tylko w przypadku aut z „alternatywnym źródłem zasilania”.
Zgodnie z logiką ustawodawcy, samochody elektryczne są wyraźnie cięższe od spalinowych, z racji dużej masy baterii. Aby więc wyjść naprzeciw nowym czasom, zdecydowano o wspomnianym rozszerzeniu uprawnień.
Polacy kupują coraz więcej elektryków. A będzie jeszcze lepiej?
Tok rozumowania słuszny, ale mamy kilka wątpliwości. Po pierwsze nawet największe elektryczne SUV-y nie zbliżają się do limitu 3,5 tony. A po drugie, jeśli już uznajemy (opierając się na niczym), że kierowcy wcześniej nie mieli kwalifikacji do prowadzenia cięższych pojazdów, ale teraz nagle je nabyli, to dlaczego dotyczą one tylko samochodów elektrycznych? Masa to masa, bez względu na to, co jest pod maską.
Nie będzie pierwszeństwa dla pieszych? Rząd wycofuje się z kontrowersyjnych przepisów
Ustawodawca chciał prawdopodobnie otworzyć w ten sposób furtkę przede wszystkim dla elektrycznych pojazdów dostawczych, których konstruktorzy, chcąc zachować odpowiednio dużą ładowność, zmuszeni są do stosowania niewielkich akumulatorów, co przekłada się na bardzo skromne zasięgi. Pytanie, czy międzynarodowe koncerny uwzględnią w swojej przyszłej ofercie taką zmianę w polskim prawie.
Rozszerzenie uprawnień dla osób z kategorią B miałoby wejść w życie 1 stycznia 2021 roku. Warunkiem korzystania z niego, ma być przynajmniej dwuletni staż.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Brawo za tok rozumowania. Ustawodawca własnie miał to na myśli. Portal motoryzacyjny pisany bez wiedzy, ale na domysłach.