Kierowcy-seniorzy z prawem jazdy uzależnionym od badań. Pomysł Komisji Europejskiej
Kierowcy-seniorzy będą musieli przechodzić regularne badania lekarskie o ile będą chcieli zachować swoje uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Spis treści
- Kierowcy-seniorzy i poprawa bezpieczeństwa – na ile lat uprawnienia?
- Kierowcy-seniorzy – polskie statystyki niewiele mówią
- Kierowcy-seniorzy – pomysł unijny, ale zdecydują kraje członkowskie
Komisja Europejska zaproponowała zmiany w przepisach, które dotkną starszych kierowców. Celem proponowanych zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. W jaki sposób unijni urzędnicy chcą osiągnąć ten cel? Kierowcy-seniorzy, którzy ukończyli 70 lat, będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, które mają potwierdzić, że wciąż mają oni zdolność prowadzenia pojazdów. Brak badań będzie oznaczać utratę uprawnień.
Kierowcy-seniorzy i poprawa bezpieczeństwa – na ile lat uprawnienia?
Dlaczego unijni urzędnicy zabierają się za grupę wiekową, która w statystykach okazuje się być w najmniejszym stopniu odpowiedzialna za ilość wypadków drogowych (tak jest również w Polsce)? Prawdopodobnie dlatego, że dodatkowe wymogi dla seniorów po prostu łatwiej wprowadzić. Kierowcy-seniorzy, czyli osoby powyżej 70 roku życia będą mogły uzyskać lub utrzymać swoje uprawnienia na nie dłużej niż 10 lat, ale to wcale nie oznacza, że równie rzadko będą musieli się badać.
Kierowcy-seniorzy – polskie statystyki niewiele mówią
Według polskich policyjnych statystyk kierowcy w wieku 60+ są grupą wiekową powodującą najmniej wypadków drogowych. Problem w tym, że wynik ten nie oddaje jednocześnie intensywności korzystania z pojazdów, która w przypadku seniorów w Polsce jest znacznie niższa niż w przypadku młodszych kierowców. Polscy seniorzy jeżdżą po prostu mniej niż młodsze pokolenia. Nie wiadomo też, jak rozkłada się prawdopodobieństwo zdarzeń drogowych w wyższych grupach wiekowych, bo o ile jesteśmy w stanie wyobrazić sobie 60-latka znakomicie radzącego sobie za kierownicą, to już w przypadku np. 95-latka, o ile nie jest to Sobiesław Zasada (dziś 93 latek, który jeszcze w 2021 ścigał się w Rajdzie Safari) – problem może być poważniejszy. Niemniej polskie statystyki na ten temat milczą, po prostu brak danych.
Pełniejszego obrazu dostarczają znacznie dokładniejsze, niemieckie statystyki ruchu drogowego, uwzględniające bardziej szczegółowo poszczególne grupy wiekowe. U naszych zachodnich sąsiadów seniorzy jeżdżą znacznie częściej niż w Polsce i o ile w przedziale wieku 65-75 lat trudno jeszcze mówić o grupie ryzyka, to wskaźniki wypadkowości zauważalnie się pogarszają w przypadku osób starszych od 75 lat.
Kierowcy-seniorzy – pomysł unijny, ale zdecydują kraje członkowskie
Unijni urzędnicy mają pomysł, by seniorzy otrzymywali prawo jazdy co najwyżej na 10 lat. Oprócz tego starsi kierowcy w wieku powyżej 70 lat będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie potwierdzające ich sprawność psychofizyczną w zakresie kierowania pojazdami. Jednak Bruksela nie narzuca odgórnie, czy ma to być badanie dobrowolne, czy obowiązkowe. Rozstrzygnięcie tej kwestii ma leżeć już w gestii poszczególnych krajów członkowskich UE. Komisja Europejska przygotowała za to katalog czysto medycznych kryteriów, które mają stanowić podstawę do przedłużenia lub nie, uprawnień kierującemu seniorowi w przyszłości. Na przykład zdiagnozowanie u kierującego epilepsji, demencji, czy ciężkiego przebiegu cukrzycy oznaczać będzie, że przedłużenie ważności prawa jazdy będzie niemożliwe.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: