Kierowco, szanuj pieszego
Pieszy, w przeciwieństwie do kierowcy, nie jest chroniony przez karoserię auta, poduszkę powietrzną ani pasy bezpieczeństwa. Ma więc znacznie mniejsze szanse na wyjście z wypadku bez szwanku. A liczba wypadków z udziałem pieszych jest niemała – w zeszłym roku sięgnęła 10 309.
Jak wynika ze statystyk policyjnych, wina z reguły leży po stronie kierowcy. Ile może zapłacić kierowca za utrudnianie pieszym uczestnictwa w ruchu drogowym?
Nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. Zaraz po bocznym zderzeniu się pojazdów w ruchu, najczęstszym rodzajem wypadków jest najechanie na pieszego – w 2012 roku odnotowano 10 042 takie wypadki. Zginęło w nich 1 152 pieszych, a obrażenia odniosło 9 548. Najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodzi na przejściach dla nich przeznaczonych.
W zeszłym roku doszło na nich do 3 342 wypadków, w których rannych zostało 3 376 osób i 212 straciło życie. Do wielu wypadków dochodzi także na skrzyżowaniach (2 957). Znacznie mniej wypadków ma miejsce na chodnikach (358) i poboczach (109).
Najbardziej dotkliwe dla portfela kierowcy jest wyprzedzenie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszego – manewr ten kosztuje 500 zł. Sporo zapłaci się także za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu, chodniku, placu lub nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, podczas skręcania w drogę poprzeczną. Tak samo jest z niezatrzymaniem w celu umożliwienia przejścia przez pasy osobie niepełnosprawnej o widocznie ograniczonej sprawności ruchowej lub używającej odpowiedniego znaku. Za popełnienie któregoś z tych wykroczeń grozi mandat w wysokości 350 zł, a w większości przypadków również powiększenie kolekcji punktów karnych o 10. Tyle punktów dostaniemy także, gdy nie ustąpimy pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu.
fot. Creandi.pl
|
Mandatu można także spodziewać się za zatrzymywanie samochodu na przejściu dla pieszych (od 100 do 300 zł) oraz za jazdę po chodniku (250 zł). W przypadku chodnika należy też pamiętać o tym, by parkując zachować minimum 1,5 m wolnego miejsca umożliwiającego pieszym swobodne przejście. Dla zapominalskich przewidziano karę w wysokości 100 zł i 1 punktu karnego. Przejeżdżając koło przystanku bez wysepki, należy zatrzymać się w takim miejscu i na taki czas, by piesi mogli bezproblemowo przedostać się do autobusu czy tramwaju – za niedostosowanie się do tego przepisu, kierowcy grozi 100 zł mandatu.
Najczęściej do wypadków dochodzi z winy kierujących, a w drugiej kolejności z winy pieszych. W 2012 roku ci drudzy spowodowali 3 735 wypadków. Jakie grzechy najczęściej popełniają? Zdecydowanie głównym z nich jest wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem. Jest to przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych. Dalej w kolejności znajduje się przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych oraz wejście na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, uniemożliwiającej dostrzeżenie pieszego. Nieco mniej wypadków spowodowanych jest wejściem na pasy na czerwonym świetle.
Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi w miesiącach jesiennych. Gorsze warunki atmosferyczne i szybko zapadający zmrok znacznie obniżają widoczność pieszych na drodze, z czego nie zawsze zdają sobie oni sprawę. Ważne jest więc, aby pieszy poruszający sie przy drodze w terenie niezabudowanym, wyposażony był w elementy odblaskowe. Dzięki temu staje się on widoczny dla kierowcy już z odległości ok. 150 metrów. Dla porównania, przy złych warunkach pogodowych i oświetleniowych, pieszy ubrany w ciemny strój jest widoczny dla kierowcy z odległości ok. 20 metrów. Przy jeździe z większą prędkością jest to zbyt krótki dystans na zahamowanie.
Źródło: Creandi.pl
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: