Kiedy powinno się zmieniać opony letnie na zimowe? Sprawdzić musisz tylko jedną rzecz
Chociaż początek listopada w tym roku jest wyjątkowo pogodny i ciepły, to naturalną koleją rzeczy temperatury będą spadać, a co raz więcej kierowców zacznie sobie zdawać pytanie, czy to już czas na zmianę opon na zimowe. Decydujący jest jeden czynnik
Spis treści
- W jakim terminie zmieniać opony na zimowe?
- Co różni oponę zimową od letniej?
- Kiedy jest najlepszy okres na kupno opon zimowych?
- Czy jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa?
W jakim terminie zmieniać opony na zimowe?
Wśród kierowców spotkać można różne podejścia do tego, kiedy powinno się zmieniać opony letnie na zimowe. Ci zachowawczy zmieniają gumy już nawet w październiku, chcąc mieć pewność, że niespodziewane opady śniegu (które się zdarzały) ich nie zaskoczą. Chcą też zdążyć przed kolejkami do wulkanizatorów.
Przeciwne stronnictwo czeka na nadejście prawdziwej zimy. Jesienią zdarzają się dni słoneczne, zdarzają deszczowe, ale śnieg jest anomalią. A opony zimowe (ich zdaniem) stworzone są przecież do jazdy po śniegu. Czekają więc na zapowiedzi nadejścia prawdziwej, śnieżnej zimy.
Jedni i drudzy mają sporo racji, ale nie całą. To jak dana opona zachowa się w danych warunkach, zależy naprawdę od wielu czynników, z których najważniejsze to jakość danej opony oraz stopień jej zużycia. Nie można jednak każdego przypadku rozpatrywać z osobna, dlatego eksperci są zgodni co do jednej zasady – zmieniamy opony na zimowe, kiedy średnia temperatura spada poniżej 7 st. C. Wynika to z różnic między gumami zimowymi, a letnimi.
Co różni oponę zimową od letniej?
Opony zimowe i letnie różnią się pod kilkoma względami. Zimowe są bardziej miękkie, dzięki czemu zachowują swoje parametry w niskich temperaturach, ale szybko się zużywają, jeśli jeździmy na nich przy wysokich temperaturach. Nie zapewniają też wtedy dobrej przyczepności.
Natomiast opona letnia ma twardszą mieszankę, więc im jest zimniej, tym bardziej twardnieje i traci swoje parametry. Nie jest więc tak, że po suchym asfalcie lepiej jest jeździć na letnich, nawet przy niskich temperaturach.
Tych słów nie chce usłyszeć żaden kierowca na przeglądzie. Brak pieczątki to pikuś
Kolejna różnica to tak zwane lamelki, czyli charakterystyczne nacięcia na bieżniku. Łatwo wbija się w nie śnieg, który potem lepi się do śniegu na drodze, dzięki czemu mamy lepszą przyczepność.
Kiedy jest najlepszy okres na kupno opon zimowych?
Paradoksalnie opony zimowe najlepiej kupować latem. Kiedy popyt jest niewielki, łatwiej znaleźć korzystne ceny. Z tej zasady warto wyłamać się tylko wtedy, gdy zależy wam na jak najlepszym i najnowszym modelu opony. Wtedy warto zaczekać na nową „kolekcję sezonową”.
Pamiętajcie, żeby nie popełnić błędu, jakim jest niekontrolowanie stanu opon. Już podczas wymiany na letnie, powinniście zwrócić uwagę, czy zimówki nadadzą się na kolejny sezon. Jeśli tego nie zrobiliście, warto zrobić to już teraz, a nie w dniu, kiedy będziecie pakować opony do bagażnika na umówioną wizytę u wulkanizatora.
Czy jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa?
Polskie przepisy nie nakładają na kierowców obowiązku, poruszania się na oponach zimowych. Jedyny wymóg to minimalna głębokość bieżnika, ustalona na 1,6 mm. W praktyce to jednak o wiele za mało i opony już wcześniej tracą swoje parametry. Eksperci zalecają w przypadku zimowek przynajmniej 4 mm bieżnika.
Inaczej wygląda to w wielu europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria, Słowacja czy Czechy. Przed wyjazdem zagranicę warto zapoznać się z lokalnymi wymogami w tym zakresie.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: