Klocki i tarcze hamulcowe – kiedy wymienić i ile kosztuje wymiana?
Są jednymi z ważniejszych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo nasze i innych, a często o nich zapominamy. Kiedy wymienić klocki i tarcze hamulcowe oraz ile to kosztuje?
Podczas eksploatacji pojazdu zazwyczaj pamiętamy o wymianie oleju silnika czy zmianie opon, które można kupić w atrakcyjnej cenie na SklepOpon.com. Dlaczego jednak zapominamy o tak ważnych elementach jakimi są klocki i tarcze hamulcowe? Przecież to one odpowiadają za nasze bezpieczeństwo i sprawiają, że nasz samochód jest w stanie się zatrzymać. Oto sposoby jak rozpoznać, że przyszła pora na wyminę klocków lub tarcz hamulcowych.
Przeczytaj także: Tarcze hamulcowe – czym się kierować podczas zakupu?
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Częstotliwość wymiany klocków można określać na podstawie przebiegu samochodu, oględzin lub gdy pojawią się określone objawy. Jednak sugerowanie się przebiegiem pojazdu nie jest najlepszym sposobem na rozpoznanie czy klocki hamulcowe nadają się już do wymiany. Teoretycznie jeśli poruszamy się głównie po mieście to klocki powinny być wymieniane co ok. 15-25 tys. km. Natomiast, jeśli przemieszczamy się głównie poza miastem to wymianę klocków należy przeprowadzać co ok. 40-50 tys. km. Jednak nie ma to dokładnego przełożenia na rzeczywistość, ponieważ każdy z nas ma inny styl jazdy. Jedni hamują częściej, inni przewidują sytuację na drodze i zmniejszają prędkość przez zdjęcie nogi z gazu, a nie przy użyciu hamulców, przez co klocki wystarczają na dłużej.
Kolejnym sposobem na rozpoznanie czy klocki samochodowe nadają się do wymiany jest wsłuchanie się w ich pisk podczas hamowania. Piszczące klocki hamulcowe dosłownie same domagają się wymiany na nowe. Dodatkowo w nowszych modelach na ekranie komputera zapala się kontrolka klocków hamulcowych informująca o ich słabym stanie technicznym. Zużycie klocków można stwierdzić też po ich obejrzeniu i określeniu ich grubości. Klocki powinno się zmienić na nowe, kiedy okładzina ścierna wyniesie mniej niż 1,5 mm.
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe w odróżnieniu od klocków zużywają się znacznie wolniej. W ich przypadku również możemy sugerować się przebiegiem samochodu lub oznakami ich zużycia. Patrząc według licznika przebiegu wymiana tarczy hamulcowej powinna nastąpić po ok. 70-80 tys. km. Jednak tak samo jak w przypadku klocków hamulcowych – ich zużycie może różnić się w zależności od stylu jazdy, materiału z jakiego są wykonane czy wagi pojazdu. Dlatego w ich przypadku również lepiej jest się skupić na oznakach zużycia.
Zużycie tarcz można rozpoznać po zmniejszeniu grubości tarczy. Możemy to sprawdzić poprzez odkręcenie koła i sprawdzenie czy ich grubość odpowiada grubości zalecanej przez producenta. Zmianę należy dokonać również, gdy zobaczymy pęknięcia lub skrzywienia tarcz. Do takich uszkodzeń dochodzi najczęściej podczas przejechania przez kałużę z mocno rozgrzanymi tarczami. Jeśli dojdzie do takiej usterki wyczujemy ją w postaci drżenia na kierownicy, zawieszenia lub całego nadwozia, które zacznie się nasilać podczas hamowania. Ostatnią oznaką dającą nam znać, że to ostatnia szansa na zmianę tarcz jest spadek skuteczności hamownia. Jeżeli zauważymy, że hamowanie nie jest skuteczne to powinniśmy niezwłocznie udać się do mechanika w celu wymiany tarcz hamulcowych.
Ile kosztuje wymiana tarcz i klocków hamulcowych?
Koszt wymiany tarcz i klocków hamulcowych uzależniona jest od warsztatu na jaki się zdecydujemy. Ale średnio za wyminę płaci się w granicach 100-200 złotych. Do tego trzeba doliczyć jeszcze zakup tarcz i klocków, których cena zależy od modelu naszego samochodu. Zazwyczaj cena klocków dla pospolitych samochodów mieści się w granicach 100-300 złotych, a tarcz hamulcowych 100-500 złotych. Reasumując za wymianę klocków i tarcz hamulcowych pojazdu średniej klasy nie zapłacimy więcej niż 1000 złotych.
Wymiany tarcz i klocków hamulcowych można dokonać samodzielnie, a więcej o tym przeczytasz tutaj: Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe i tarcze?
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: