Kiedy należy wymienić buty motocyklowe?
Jazda w mocno zużytych butach motocyklowych może mieć wpływ na bezpieczeństwo motocyklisty, a nawet powodować ból w czasie jazdy.
Nie zawsze wiemy, albo wiedzieć nie chcemy, że nadszedł już czas na wymianę butów motocyklowych. Nawet gdy, już prawie się rozpadają, to przed zakupem nowych wstrzymuje nas dobre dopasowanie buta, koszt takiej wymiany lub najzwyczajniej – sentyment.
Niektórzy zastępują buty motocyklowe dobrej jakości, ochronne obuwie robocze czy górskie, które ma zapewniać bezpieczeństwo i być bardziej wytrzymałe od zwykłych butów. Jednak zdecydowanie najlepszym wyborem są buty przeznaczone na motocykl, stworzone tak, by chronić przed zagrożeniami typowymi dla motocyklistów.
Buty motocyklowe są istotnym elementem bezpieczeństwa i komfortu motocyklisty, oferując ochronę stopy i kostki zarówno podczas jazdy, jak i w razie wypadku, dając przyczepność przy podpieraniu się, czy oferując wodoodporność. Przyczepność obuwia do podłoża to szczególnie ważna sprawa, ponieważ to nasza stopa chroni nas często przed upadkiem, lub daje stabilność tuż po zatrzymaniu się. Jeżeli jeździmy długo, a czasem i chodzimy w butach motocyklowych (np. zwiedzając) – to powinny być one wygodne, a także oferować komfort w skrajnych warunkach, od upalnego słońca po deszcz.
Gdy główne obszary buta są zużyte, to stopa się w nim przesuwa, a kostka nie ma odpowiedniego trzymania. Takie buty już zdecydowanie nie wypełniają swojego głównego zadania ochrony stopy – zapewnienia stabilności. Przy jakiejkolwiek, nagłej wywrotce łatwo takie luźno osadzone obuwie najzwyczajniej zgubić. I podobnie, jak z oponami – gdy w butach następuje ubytek bieżnika, czyli podeszwy, należy je wymienić.
Jeżeli nie wiesz, czy Twoje buty już kwalifikują się do wymiany, weź pod uwagę poniższe wskazówki.
1. Nadmierne zużycie podeszwy
Co jakiś czas warto sprawdzić w jakim stanie jest podeszwa buta. Czy „bieżnik” zamienił się w slick, czyli gładką powierzchnię? Czy podeszwa odchodzi od buta lub się rozwarstwia? Czy są jakieś pędknięcia, przez które dostaje się woda? Takie objawy nie zawsze oznaczają wymianę butów na nowe, czasem sytuację jest w stanie uratować dobry szewc. Jednak warto już rozejrzeć się na nowym obuwiem.
2. Znoszony mankiet kostki
Nawet jeżeli kostka ma nadal dobry komfort, to poziom bezpieczeństwa w takim bucie może się znacznie zmniejszyć. Poluzowanie obuwia ma wpływ na jego wytrzymałość i wsparcie dla stopy. Przy małym poluzowaniu można jeszcze mocniej się spinać, bądź nosić grubsze skarpety, ale jednocześnie rozglądać się za nowymi butami.
3. Rzepy czy zapięcia są zużyte; „puszczają”, but jest zbyt luźny
Po jakimś czasie może się okazać, że buty „się rozchodziły” i są zbyt luźne, nawet przy maksymalnym spięciu. Elementy łączące – rzepy, zapięcia, suwaki, też z czasem ulegają zużyciu. To wszystko może skutkować odkształceniem cholewki i uszkodzeniem elementów strukturalnych buta. Wówczas koniecznie należy zastanowić się nad kupnem lepszego obuwia.
4. Brak odporności na wodę
Nasączone wodą buty i skarpetki są nie tylko niekomfortowe, ale przede wszystkim rozpraszają uwagę motocyklisty. Przemakające buty wodoodporne to często znak, że mogą być w jakimś miejscu uszkodzone, pęknięte czy przebite. Przeciekanie butów wodoodpornych może też skutkować rozwarstwianiem się poszczególnych materiałów, z których cholewka jest wyprodukowana. Powinno się dbać o odpowiednią impregnację butów, albo stosować specjalne pokrowce przeciwdeszczowe, które zapobiegną niszczeniu butów pod wpływem wody. Przed zakupem nowych butów upewnić się, że mają należytą ochronę przed wodą.
Z pewnością nie warto przejmować się rysami czy delikatnymi przetarciami, bo to są defekty jedynie „kosmetyczne”. A zanim buty wymienimy, warto udać się z nimi do dobrego szewca, który może mieć pomysł na ich naprawę i uratowanie. Warto oszacować też, czy taka operacja jest na dłuższą metę opłacalna. Być może lepiej zainwestować w parę nowych, pachnących skórą butów motocyklowych.
Przeczytaj też:
Duo-drive, angrip czy klasyczny pas? Najlepsze rozwiązania dla pasażera i kierowcy motocykla
Transport motocykla lub skutera – poradnik
Zestawy naprawcze do opon motocyklowych – przegląd
Fakty i mity na temat uszkodzeń opon motocyklowych
Co warto zabrać w podróż motocyklową – poradnik
Top 5 motocykli dla kobiet – jaki jednoślad wybrać na początek?
Kask motocyklowy najlepszą torebką?
Jak dbać o włosy pod kaskiem – te krótkie i dłuższe?
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: