Kiedy można wyprzedzać z prawej strony? Kierowcy nie wiedzą o jednym przepisie
Kwestia wyprzedzania z prawej strony budzi wiele emocji wśród kierowców, chociaż opisana jest dokładnie w przepisach. Nieporozumienia wynikają z tego, że kierujący nie rozumieją jednego przepisu, albo w ogóle o nim nie wiedzą.
Spis treści
- Czy można wyprzedzać z prawej strony w terenie zabudowanym?
- Czy wolno wyprzedzać z prawej strony w terenie niezabudowanym?
- Czy dozwolone jest wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie?
- Kiedy wyprzedzanie z prawej strony jest zawsze zabronione?
Czy można wyprzedzać z prawej strony w terenie zabudowanym?
Przepisy dotyczące wyprzedzania innych pojazdów z prawej strony w terenie zabudowanym, znane są większości kierowców. Dla pewności jednak przypomnijmy:
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
O tej zasadzie wiedzą chyba wszyscy. Jeśli mamy dwa pasy w tym samym kierunku, to można wyprzedzać inny pojazd także z jego prawej strony. Dobrze obeznani w przepisach kierowcy, zauważą ponadto dodatkową informację, jaka znajduje się powyżej. Otóż jeśli droga jest na tyle szeroka, żeby zmieściły się na niej dwa samochody obok siebie, to mówimy o dwóch niewyznaczonych pasach ruchu. Można z nich korzystać tak jak z pasów wyznaczonych. Różnica polega na tym, że w takiej sytuacji wyprzedzanie z prawej strony jest niedozwolone.
Czy wolno wyprzedzać z prawej strony w terenie niezabudowanym?
Prawdziwie kontrowersje zaczynają się dopiero, gdy mówimy o terenie niezabudowanym. Według wielu kierowców jest to w ogóle zabronione. Inni, ci nieco bardziej zorientowani w przepisach, stwierdzają, że w pewnych sytuacjach jest to możliwe. I rzeczywiście w art. 24, ust. 10, pkt. 2 czytamy:
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, jeżeli co najmniej trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Wymóg obecności trzech pasów ruchu jest najczęściej przytaczany podczas rozmów na temat tego, czy dozwolone jest wyprzedzanie innych pojazdów z prawej strony w terenie niezabudowanym. Kierowcy na tym kończą swoją analizę, ale zapominają, że są jeszcze inne przepisy. Przy pomnijmy pkt. 1. z przytaczanego już art. 24, ust. 10. A brzmi on:
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu na jezdni jednokierunkowej.
26 nowych dróg ekspresowych – GDDKiA podała szczegóły
Już rozumiecie? Jeśli nadal nie, to przypomnijmy inne, podstawowe przepisy. Takie jak definicja drogi:
Wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Czyli pasy ruchu składają się na jezdnię, a ta razem z poboczem i chodnikiem tworzą drogę. Co więcej, droga może być też dwujezdniowa. Już rozumiecie?
Większość dróg pozamiejskich, jeśli wyznaczono na nich przynajmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku, ma pośrodku pas zieleni, często z barierami energochłonnymi. W ten sposób tworzy się drogę z dwoma jezdniami jednokierunkowymi. A na jezdniach jednokierunkowych (z wyznaczonymi pasami ruchu) można wyprzedzać z prawej strony.
Czy dozwolone jest wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie?
Biorąc pod uwagę to, co napisaliśmy powyżej, odpowiedź jest oczywista. Zarówno na drogach ekspresowych jak i autostradach, jezdnie oddzielone są od siebie. Dlatego bez względu na liczbę pasów ruchu w jednym kierunku, dozwolone jest wyprzedzanie innych pojazdów z prawej strony.
Kiedy wyprzedzanie z prawej strony jest zawsze zabronione?
Do powyższego wywodu musimy dodać jeszcze informację na temat wyjątków, dotyczących wyprzedzania z prawej strony. Jest to zabronione, gdy:
- pasy ruchu na jezdni nie są wyznaczone
- jeśli poza terenem zabudowanym są tylko dwa pasy w każdą stronę, nie oddzielone barierami lub pasem zieleni (jezdnia dwukierunkowa z czterema pasami ruchu)
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia
- na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi
Dwa pierwsze wyłączenia już omówiliśmy wcześniej. Natomiast dwa kolejne nie wymagają chyba szerszego komentarza. Prawy pas co do zasady wykorzystywany jest przez pojazdy jadące wolniej (choć w Polsce różnie z tym bywa), więc jeśli zdecydujemy się na wyprzedzanie prawym pasem, musimy mieć dobrą widoczność oraz pewność, że zaraz nie pojawi się przed nami jakiś samochód, poruszający się ze znacznie mniejszą prędkością. Zbliżając się do wierzchołka wzniesienia lub pokonując ostry (ślepy) zakręt, nie mamy dostatecznej widoczności, aby ocenić, czy zaraz nie dogonimy jakiegoś pojazdu i zrobi się niebezpiecznie.
Na koniec przypomnijmy, że wielu polskich kierowców nie zna tych zasad. Mogą więc nie spodziewać się, że nagle inny samochód zacznie wyprzedzać ich z prawej strony. Tym bardziej, że zwykle taki manewr stosuje się, kiedy ktoś uporczywie blokuje lewy pas, co samo w sobie źle świadczy o jego znajomości przepisów i orientacji w otaczającej go sytuacji drogowej. Dlatego wyprzedzając inny pojazd z prawej strony, trzeba zachować dodatkową ostrożność i rozwagę.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Komentarze:
Xxx - 20 września 2023
Jeśli w Polsce jadę autostradą 140 km/h lewym pasem to czy blokuję ruch? Wg przepisów jest to maksymalna prędkość dopuszczalna na tej drodze. Więc NIE blokuje ruchu! Co innego jeśli faktycznie jedzie nią ktoś 120… nie zmienia to jednak faktu, że jeśli prawy pas jest wolny, to należy wg przepisów jechać prawym pasem.
Janusz - 19 września 2023
Witam.
Jeżeli ktoś nie umie czytać przepisów ruchu drogowego, to lepiej niech nie pisze takich bzdur. Ponosi pełną odpowiedzialność.
Jak ktoś nie wie co oznacza średnik w zdaniu.
Polecam https://januszs-prawojazdy.pl/wyprzedzanie-gdzie-wolno-a-gdzie-nie-wolno-wyprzedzac/
Pozdrawiam
Jan kowalski - 18 września 2023
Piszesz o drodze jednokierunkowej, a w kwestii wyprzedzania prawą stroną mowa jest o jezdni jednokierunkowej. Drogę jednokierunkową tworzy jezdnia jednokierunkowa, chodnik itp. itd. Na typowej autostradzie z pasem rozdziału masz z reguły dwie jezdnie jednokierunkowe, na których możesz wyprzedzać prawą stroną.
Tomasz Zając - 18 września 2023
Art 2 PRD jasno określa definicja drogi Ekspresowej, Autostrady i drogi jednokierunkowej. Nie możemy tylko brać krótki wycinek przepisu tylko patrzeć na całość zbudowanych przepisów. Moim zdaniem wyprzedzanie na ekspresówce i autostradzie z wyprzedzaniem z prawej strony jest błędnie interpretowane
Bor - 17 września 2023
Skoro – jak dowodzi autor – można wyprzedzać z prawej na drodze z dwoma pasami ruchu w jedną stronę, to po co jest przepis mówiący o możliwości wyprzedzania z prawej na drodze z trzema pasami ???
Brzeszczanin - 17 września 2023
Jest jeden duży problem z tym tekstem. Żeby droga była jednkoierunkowa musi stać tam odpowiedni znak – D-3, a przy autostradach stoją znaki nakazu jazdy prosto C-5, co nie oznacza drogi jednokierunkowej, więc wyprzedzanie z prawej przy dwóch pasach jest ZABRONIONE, oczywiście zgodnie z przepisami.
111111 - 17 września 2023
Wyprzedzam z prawej strony zawsze kiedy jest na to możliwość, i nie patrze co mówią przepisy, bo przepisy są czasem bez sensu i nie zgodne z sytuacją na drodze,wszystko w temacie.
Andrzej - 16 września 2023
A jak sie ma sprawa z wyprzedzaniem z prawej strony pojazdu ktory sygnalizuje zamiar skrętu w lewo na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym, w terenie zabudowanym
Skrzyżowanie to sklada aie z dwoch przcinajacych się dróg dwukierunkowych po jednym pasie w każda stronę.