1
1
Wbrew przekonaniu wielu kierowców, lewy pas nie służy do beztroskiej jazdy własnym tempem, ale pełni istotną rolę w utrzymaniu płynności ruchu drogowego. Niestosowanie się do zasad z nim związanych często bywa powodem konfliktowych sytuacji na drogach, a policja może karać za niewłaściwe korzystanie z niego.
Są sytuacje, w których jazda prawym lub lewym pasem nie ma większego znaczenia. Głównie w miastach, gdzie ruch jest gęsty i oba pasy poruszają się podobnym tempem. Co innego w sytuacji, gdy pojazdów jest mniej i trafiają się kierowcy, którzy mimo to pozostają na lewym pasie, nie zważając na sytuację na drodze.
Tymczasem wystarczy przypomnieć art. 16 Kodeksu drogowego, gdzie w sekcji „Ruch pojazdów – zasady ogólne” (a więc te najbardziej podstawowe), czytamy:
Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
Na polskich drogach nie brakuje niestety kierowców, którzy nie znają lub nie rozumieją tych przepisów. Tymczasem są one bardzo proste – poruszamy się zawsze prawym pasem, chyba że warunki drogowe (wolniej jadące pojazdy na prawym) lub nasze zamiary (takie jak zamiar skrętu w lewo), wymagają zmiany pasa.
Szalał sportowym Mercedesem na angielskich tablicach i myślał, że jest bezkarny. Skończył marnie
Wielu miłośników lewego pasa jest przekonanych o swojej bezkarności, ponieważ taryfikator mandatów nie przewiduje pozycji „nieuzasadniona jazda lewym pasem”. Jest tam jednak taka pozycja jak „wystąpienie przeciw innym przepisom”, z której policjant może skorzystać, jeśli kierujący łamie prawo, ale takie konkretne wykroczenie nie jest ujęte w taryfikatorze. Ponieważ waga takich wykroczeń może być bardzo duża, duże są również widełki – od 20 do 3000 zł.
Jest jednak jeszcze jedna możliwość – jeśli nasza jazda lewym pasem, będzie utrudniać innym poruszanie się (na przykład zmuszając do wyprzedzania prawym pasem), to jest to utrudnianie ruchu. Mandat za takie przewinienie to 500 zł i 8 pkt. karnych.
Kierowcy mogą oczywiście korzystać z lewego pasa – po to przecież on jest. Nie można jednak zapominać, że służy on do konkretnych celów. Jechać lewym pasem możemy:
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów.Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów.Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów.Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów.Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Komentarze: