Kaszlesz? Nie wsiadaj za kółko!
Badania wykazały, że tak samo niebezpieczne, jak prowadzenie po alkoholu może być kierowanie autem w trakcie przeziębienia. Czy kichając, kaszląc i prychając, nie powinnyśmy wsiadać za kółko? Przeziębiony kierowca może w trakcie jazdy potrzebować, aż o 10 procent więcej czasu na reakcję niż osoba zdrowa!
Podczas przeziębienia musisz wytężyć wzrok i maksymalnie się skupić |
fot. Motocaina
|
10% więcej to naprawdę sporo – szczególnie, jeśli chodzi o czas. Gdy milisekundy decydują o naszym życiu spóźniona decyzja o przyspieszeniu lub hamowaniu może mieć ogromny wpływ na naszą przyszłość…
Dowiedz się, po jakich lekach nie powinnaś wsiadać za kółko. Pisałyśmy o tym wcześniej tu. |
Jak pokazują badania* 10% to właśnie tyle, o ile wydłuża się czas naszej reakcji podczas przeziębienia. Niewinny katar, kaszel i lekka gorączka dają w kość nie tylko nam, ale i mogą stanowić zagrożenie dla innych użytkowników drogi. Przykładowo przy prędkości 90 km/h przeziębiony kierowca z opóźnionym czasem reakcji zacznie hamować 2 metry później. To mogą być cenne dwa metry!
Równie niebezpieczną przypadłością osób chorych jest… kichanie, które często powoduje zamykanie oczu. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez BBC** kierowca podróżujący z prędkością 80 km/h, kichając jedzie z zamkniętymi oczami nawet… 45 metrów!
Co więc zrobić, gdy zima za oknem i chorują prawie wszyscy? Czy nie wsiadać za kierownicę w okresie gdy katar i kaszel nie dziwią nikogo i nawet nam przestają już przeszkadzać? Trenerzy Szkoły Jazdy Renault jeździć nie odradzają, ale nawołują o większą uwagę, mniejszą prękość i dużą samoświadomość.
Choć wydaje nam się to niemożliwe, katar i kaszel są jak promile: wpływają na naszą koncentrację i percepcję; wydają się tak niegroźne, jak jedno małe piwo… tymczasem nawet jedno małe piwo to niebezpieczeństwo na drodze.
* www.telegraph.co.uk
**www.bbc.co.uk/ Lloyds TSB Insurance
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: