Szybsze kasowanie punktów karnych po roku od 1 lipca? To fake news
Kasowanie punktów karnych po roku? To na razie myślenie życzeniowe, na wejście w życie tych przepisów musimy jeszcze poczekać. Niektóre media się pospieszyły.
Spis treści
- Kasowanie punktów karnych – dalej 2 lata
- Kasowanie punktów karnych – skąd ten fake news?
- Kasowanie punktów karnych i kursy – również bez zmian jak dotąd
- Kasowanie punktów w krótszym czasie? Będzie, ale jeszcze nie teraz
Kasowanie punktów karnych po roku? Na razie wszystko zostaje po staremu! Kierowcy, od 1 lipca 2023 roku, pojazdy ciężarowe (kategoria N2 i N3) nie mogą wyprzedzać na dwupasmowych autostradach i trasach szybkiego ruchu. To najważniejsza zmiana, która weszła w życie i już obowiązuje w polskim systemie prawnym od 1 lipca 2023 roku. Więcej wyjaśnialiśmy to już we wcześniejszym materiale.
Kasowanie punktów karnych – dalej 2 lata
W wielu mediach pojawiła się jednak informacja, że również od 1 lipca, kierowcy otrzymujący mandat wraz z dopisaniem określonej liczby punktów karnych za popełnione wykroczenie, stracą otrzymane punkty po roku od popełnienia wykroczenia. To nieprawda! 1 lipca nic nie zmienił w kwestii karania kierowców punktami karnymi. Wciąż obowiązują przepisy, które weszły w życie 17 września 2022 roku, które wprowadziły zasadę, że punkty karne jakie otrzyma kierowca kasują się po dwóch latach i to nie od momentu popełnienia wykroczenia, lecz od momentu uiszczenia grzywny za dane wykroczenie.
Kasowanie punktów karnych – skąd ten fake news?
Czy zatem nagłośniony medialnie powrót do rocznego terminu „ważności” punktów karnych jest jednym wielkim fake newsem? Nie. Problem polega na tym, że nic w tej kwestii nie zmienia 1 lipca br. Owszem, istnieją przepisy mówiące o powrocie do 12-miesięcznego terminu ważności punktów karnych. Taki zapis znajdziemy w nowej Ustawie o aplikacji mObywatel, który to akt zmienia ponad 30 innych aktów prawnych w naszym kraju, m.in. również prawo o ruchu drogowym i kwestie związane z punktami karnymi. Jednak należy pamiętać, że choć Ustawa o aplikacji mObywatel weszła w życie 1 lipca, to wiele wprowadzanych przez nią zmian wejdzie w życie dopiero po ogłoszeniu przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji komunikatu ściśle określającego termin i zakres wdrożenia rozwiązań technicznych dotyczących m.in. usuwania punktów karnych z kont ukaranych kierowców. Żadnego takiego komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” nie ma. Zatem choć faktycznie w Ustawie o aplikacji mObywatel jest zapis dotyczący skrócenia terminu ważności punktów karnych, to nie ma najważniejszego: od kiedy ten zapis faktycznie wejdzie w życie. 1 lipca nic w tej kwestii nie zmienił, pamiętajcie o tym!
Kasowanie punktów karnych i kursy – również bez zmian jak dotąd
Podobna sytuacja dotyczy pojawiających się w przestrzeni medialnej informacji o powrocie kursów reedukacyjnych dla kierowców, którzy chcieliby zmniejszyć liczbę zgromadzonych punktów karnych. Również w tej kwestii 1 lipca – wbrew temu co można przeczytać w niektórych serwisach – nic nie zmienia. Kursów dalej nie ma, choć podobnie jak z terminowością punktów karnych, mowa o nich również we wspomnianej Ustawie o aplikacji mObywatel. Niemniej znów, to, kiedy ten przepis faktycznie wejdzie w życie zależy od ogłoszenia oficjalnego komunikatu przez Ministra właściwego ds. informatyzacji.
Kasowanie punktów w krótszym czasie? Będzie, ale jeszcze nie teraz
Zatem 1 lipca to data, od której obowiązuje zakaz wyprzedzania się pojazdów kategorii N2 (dmc od 3,5 t do 12 t) oraz N3 (dmc pow. 12 t) na trasach ekspresowych i autostradach o nie więcej niż 2 pasach ruchu w jednym kierunku. Ponadto na drogach szybkiego ruchu (klasy S i A) kierowcy nie tylko ciężarówek, ale każdego pojazdu czy zestawu pojazdów o długości przekraczającej 7 metrów (a tyle to może mieć mały mieszczuch z niewielką przyczepką kempingową) muszą korzystać z dwóch skrajnych, prawych pasów wielopasmowej drogi szybkiego ruchu o więcej niż dwóch pasach w danym kierunku.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: