Kaski motocyklowe – jaki wybrać? Ile to kosztuje?
Kask motocyklowy trzeba mieć i nie ulga to żadnej wątpliwości. Bez niego nie należy w ogóle wsiadać na motocykl. O dobre przyzwyczajenia powinni zadbać instruktorzy nauki jazdy, którzy pomogą dokonać wyboru, a także zaopiniują konkretny model.
Wystarczy rzut oka poza Europę – w Azji czy w Ameryce Południowej kaski motocyklowe śmiało można nazwać atrapami. Do głowy przylegają umownie i w ogóle jej nie chronią. O ile w ogóle są – bo nie każdy ich używa. U nas, kask jest obowiązkowy, a jego brak to mandat w wysokości 100 złotych, a jeśli chodzi o sprawy uszkodzeń głowy – wszystko może się zdarzyć. Jazda bez kasku jest po prostu nieopłacalna.
Kaski chronią głowę nie tylko w sytuacji wywrotku czy wypadku. One także w czasie jazdy zabezpieczają ją przed podmuchami powietrza, owadami i wszelkiego typu zanieczyszczeniem. A jak wiadomo, kontakt z muchą, która wpada w oko z prędkością choćby 50 km/h, po prostu boli.
Rodzaje kasków motocyklowych
Kasków jest bardzo dużo i można wybrać sobie dowolny kolor, ale ogólnie kask powinien mieć przede wszystkim atest. Od jakiegoś czasu wiele mówi się również o barwie hełmu – biały jest jak najbardziej wskazany ponieważ odróżnia się od przestrzeni, szczególnie tej miejskiej.
Oto rodzaje kasków motocyklowych i skuterowych:
- kask typu jet – to taki, który nie ma części osłaniającej szczękę, a osłoną na oczy jest blenda kształtem zbliżona do obszernych okularów. To kask dedykowany raczej skuterzystom, którzy jeżdżą wolniej. Jego zaletą jest szersze pole widzenia, minusem to, że nie chroni szczęki,
- kask szczękowy – to taki, w którym do góry unosi się cała dolna część osłaniająca szczękę wraz z bledną. To kask, który jest szczególnie lubiany przez podróżujących motocyklistów. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że podniesienie przyłbicy pozwala na komunikowanie się z ludźmi. Nie trzeba zdejmować całego kasku, żeby np. w zrozumiały sposób zapytać o drogę. Minusem jest z pewnością to, że nie jest to kask cichy,
- kask integralny – chyba najbardziej popularny model kasku, który swoją nazwę bierze od tego, że nie ma w nim oddzielonej, ruchomej części szczękowej. Takie kaski znacznie lepiej izolują od hałasów. Mają też specjalne panele wentylacyjne, które można otworzyć lub zamknąć jednym szybkim ruchem ręki,
- kaski do uprawiania sportów motorowych – te modele są także kaskami szczękowymi – jedyna różnica jest taka, że nie mają klasycznej szybki, a okulary gogle, które można w mgnieniu oka założyć i zdjąć. Do ich ogólnej budowy dołożony jest daszek – przykręcony na śrubkę, łatwy do demontażu.
Jak kupować kask motocyklowy
Podobnie jak jest w przypadku obuwia motocyklowego, kask trzeba kupować osobiście w sklepie. Idąc na zakupy warto mniej więcej znać już rynek i dostępne na nim towary i mieć przygotowane pytania do sprzedawcy.
Kask mierzymy poprzez kilkukrotne założenie go i zdjęcie. Jeśli wchodzi na głowę bez uciskania i bez bólu, nie daje się we znaki w czasie trzymania, a ściąganie go nie jest w żaden sposób utrudnione – można zacząć myśleć o kupieniu go.
Kolejnym krokiem jest obsługa kasku, czyli to ile czasu zajmuje założenie go i zdjęcie, jak działa zapięcie i czy umożliwia szybkie wykonywanie tych czynność oraz jak się otwiera blenda (czy wystarczy lekko podnieść ją palcem czy potrzeba użyć całej dłoni).
Warto się także zorientować, czy wewnętrzne wypełnienie jest ruchome – od czasu do czasu trzeba je wyprać, oraz czy łatwo będzie się dało wymienić blendę, jeśli obecna się porysuje. Dobrze także dopytać o wkleję przeciwmgielną do blendy, czyli pinlock i filtr przeciwsłoneczny.
Kolor kasku także ma znaczenie. Jak już wspomniano kolor biały jest bardziej widoczny, podobnie barwy fluorescencyjne. Oczywiście, takie kolory nie każdemu przypadną do gustu. Jednak nie należy kupować np. czarnego matowego kasku. Względy praktyczne – będzie w nim po prostu za gorąco.
Kask powinien być także na tyle lekki, by nie obciążać odcinka szyjnego kręgosłupa.
Personalizacja kasku motocyklowego
Są kierowcy, którzy chcą się wyróżnić. Dlatego w motocyklowym środowisku nikogo już nie dziwi nieco bardziej zakręcony strój lub motocykl z malunkami. Podobnie jest z kaskami. Można od razu kupić modele z ciekawymi grafikami, albo na życzenie zamówić sobie „aerograf”, bo tak nazywa się sztuka ozdabiania kasków czy motocykli. Artysta przenosi na powierzchnię motocyklowego hełmu to, co klient sobie zażyczy. Cena takiego zabiegu jest wysoka i trzeba liczyć się z wydatkiem często znacznie przekraczającym cenę samego kasku.
Innym sposobem na spersonalizowanie kasku jest doklejenie do niego np. czarownego irokeza albo kocich uszek. To drobiazgi, które można dostać praktycznie w każdym sklepie z akcesoriami motocyklowymi. Nie kosztują wiele, a potrafią w ciekawy sposób ożywić motocyklową stylizację.
Ile kosztuje kask motocyklowy?
Właściwie tytuł nagłówka powinien brzmieć: ile kosztuje dobry kask motocyklowy, bo ceny zaczynają się już od 100-150 złotych za modele, owszem z atestem, ale niekoniecznie dobre. Mogą one spełniać normy bezpieczeństwa, ale nie oznacza to, że są trwałe.
Planując zakup hełmu, należy przede wszystkim oszacować swoje możliwości finansowe. Nie chodzi przecież o to, aby wydać majątek, ale raczej uzyskać rozsądny kompromis między jakością a ceną.
Już za ok. 500 złotych można kupić całkiem solidny kask integralny dobrej marki. Ale jeśli mamy do dyspozycji 1000 złotych i więcej, paleta producentów znacznie się poszerza. Najdroższe modele to te, które wykonane są z kevlaru i włókna węglowego, trwałe i lekkie. Ich ceny są wysokie i dobijają do 3-4 tysięcy złotych. Im więcej udogodnień ma kask (wyjście bluetooth, przyciemniany wizjer, wyjmowana szybka etc.), tym wyższa jest jego cena. Ale na bezpieczeństwie własnej głowy nie należy oszczędzać.
Kask, strój, buty, rękawice to podstawa, aby w ogóle myśleć o wsiadaniu na motocykl. Każda z tych rzeczy ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo kierowcy dwóch kółek. Warto więc poświęcić czas na przygotowanie się do zakupów, a wybór kasku niech będzie decyzją świadomą i głęboko przemyślaną.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Obowiązek corocznego stawiania się na okresowym przeglądzie w Stacji Kontroli Pojazdów, dotyczy niemal wszystkich posiadaczy samochodów. Wystarczy kilka lat, żeby miejsca na pieczątki skończyły się i pojawił się dylemat. Czy trzeba wtedy wymienić dowód rejestracyjny? -
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Kask motocyklowy to niezbędny element wyposażenia każdego motocyklisty. Bez niego nikt nie powinien nawet wsiadać na motocykl. Ma on za zadanie chronić nas od możliwych i niebezpiecznych urazów. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele modeli kasków w przeróżnych wzorach, kolorach i rozmiarach. Pamiętajmy, że kask koniecznie musi być dobrze dopasowany do obwodu naszej głowy 🙂
Anonymous - 5 marca 2021
Ja zakupiłem kask HJC IS-17 MISSION i zostałem fanem tej firmy!!! https://www.motolegend.pl/produkt-472-k-1-p-6-n-HJC-IS-17-Mission
Anonymous - 5 marca 2021
Ja zakupiłem kask HJC IS-17 MISSION i zostałem fanem tej firmy!!! https://www.motolegend.pl/produkt-472-k-1-p-6-n-HJC-IS-17-Mission
Anonymous - 5 marca 2021
Kaski i nie tylko: Sprawdź promocje w najlepszym sklepie dla motocyklistów!
Nie przegap okazji
Anonymous - 5 marca 2021
Jeżeli chodzi o wybór kasku to bardzo polecam ten artykuł http://got-secret.pl/bezpieczenstwo-na-motocyklu/ . Jest tam wszystko dokładnie opisane m.in kwestia bezpieczeństwa
Anonymous - 5 marca 2021
duży wybór kasków mają na: http://www.motolegend.pl/sklep-1-n-Kaski-Motocyklowe Sklep ma w ofercie wielu producentów, dzięki czemu ceny są zróżnicowane i jest w czym przebierać 😀