
Kary za prowadzenie po alkoholu w Polsce i krajach UE
Jakie są limity dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi kierowcy? Jakie kary grożą za ich przekroczenie w Polsce i w poszczególnych krajach Unii Europejskiej?
Aż 44% polskich kierowców deklaruje, że spodziewa się kontroli trzeźwości na drodze. I choć Polska, znajduje się w niechlubnej czołówce państw, w których dochodzi do największej liczby śmiertelnych wypadków, to odsetek zdarzeń, do których doszło pod wpływem alkoholu, wynosi tylko 7 proc.
Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w państwach UE
W Polsce obowiązujący limit zawartości alkoholu we krwi wynosi 0,2 promila. Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Bułgarii i Rumunii – 0. Na najwięcej mogą pozwolić sobie natomiast kierowcy na Malcie oraz w Wielkiej Brytanii, bo tam kierowca może mieć aż do 0,8 promila (z wyłączeniem Szkocji, gdzie obowiązuje 0,5 promila). Wprowadzenie limitów dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi nie miałoby sensu, gdyby nie było odpowiednio kontrolowane. Z raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu wynika, że w latach 2010–2015 liczba rutynowych kontroli na 1000 mieszkańców Polski wzrosła aż o 430%. W innych krajach Unii Europejskiej zmniejszyła się średnio o 10%. Najwięcej Polaków deklaruje również, że spodziewa się rutynowej kontroli trzeźwości podczas jazdy samochodem.
Kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu w UE
Polskie ustawodawstwo określa dwa poziomy stężenia alkoholu we krwi – stan po spożyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) oraz stan nietrzeźwości (powyżej 0,5). W pierwszym przypadku mówimy o wykroczeniu, w drugim o przestępstwie. Za jazdę z zawartością między 0,2 a 0,5 promila alkoholu we krwi można zostać ukaranym aresztem (od 5 do 30 dni) lub grzywną (od 50 do 5 tys. zł) oraz czasowym zakazem prowadzenia pojazdów (od 6 miesięcy do 3 lat). Po przekroczeniu 0,5 promila, sąd wymierza karę na podstawie kodeksu karnego. Jaką? Grzywna (co najmniej 5 tys. zł), ograniczenie wolności (np. przymusowe prace społeczne) lub kara więzienia do 2 lat. Dodatkowo sąd orzeka zakaz prowadzenia pojazdów, nawet do 15 lat. Najbardziej surowe kary obowiązują na Malcie, najmniej w Grecji i Chorwacji.
Wysokość mandatów za jazdę pod wpływem alkoholu w państwach UE |
|
Państwo |
Wysokość mandatu (euro) |
Austria |
od 300 |
Belgia |
od 150 |
Bułgaria |
od 225 |
Chorwacja |
od 90 |
Cypr |
od 100 |
Czechy |
od 100 |
Dania |
do 1 miesięcznego wynagrodzenia |
Estonia |
od 400 |
Finlandia |
od 15 dziennych zarobków |
Francja |
od 135 |
Grecja |
od 80 |
Hiszpania |
od 500 |
Holandia |
od 325 |
Irlandia |
od 200 |
Litwa |
od 290 |
Luksemburg |
od 145 |
Łotwa |
od 210 |
Malta |
od 1200 |
Niemcy |
od 500 |
Polska |
od 12 (0,2 do 0,5 promila) i od 120 (powyżej 0,5) |
Portugalia |
od 250 |
Rumunia |
od 250 |
Słowacja |
od 200 |
Słowenia |
od 300 |
Szwecja |
do 40 dziennych zarobków |
Węgry |
od 970 |
Wielka Brytania |
do 6500 |
Włochy |
od 530 |
Gdzie dochodzi do największej liczby wypadków pod wpływem alkoholu?
W 2016 roku z winy nietrzeźwego kierowcy zginęło na europejskich drogach ponad 5000 osób. Do największej liczby tego rodzaju zdarzeń doszło we Francji (1009). Choć w Polsce również doszło do dużej liczby śmiertelnych wypadków (3026), to zdarzenia pod wpływem alkoholu stanowiły jedynie 7%.
Źródło: rankomat.pl
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: