Kara za brak OC 2023 – co możesz zrobić?
Jakie kary za brak OC 2023? Jak i czy w ogóle da się uniknąć takiej kary? Da się, ale nie chcesz znaleźć się w sytuacji, w której byłoby to możliwe.
Spis treści
- Kara za brak OC 2023 – jaka jest jej wysokość?
- Kara za brak OC 2023 – brak OC może oznaczać długi do końca życia
- Kara za brak OC 2023 – wielu liczy, że się uda
- Kara za brak OC 2023 – czasem trafia do niewłaściwej osoby
- Kara za brak OC 2023 – czy można jej uniknąć?
Kara za brak OC 2023? Liczba takich kar w ostatnich latach drastycznie wzrosła. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nakłada coraz większą liczbę opłat karnych za brak ubezpieczenia OC, o czym świadczy chociażby fakt, że przychody UFG z tytułu takich opłat wyniosły w 2020r. 550 milionów złotych, a w 2021r. już 758 milionów złotych, co oznacza wzrost w ciągu roku aż o 37%.
Kara za brak OC 2023 – jaka jest jej wysokość?
Każdy właściciel pojazdu mechanicznego poruszającego się po drogach publicznych, powinien posiadać wykupione obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, czyli właśnie OC. Za brak takiego ubezpieczenia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) może nałożyć na właściciela pojazdu karę pieniężną, której wysokość wynosi kilka tysięcy złotych rocznie. Ile dokładnie w 2023 roku? Jej kwota zależy od wysokości ustalanego odgórnie tzw. wynagrodzenia minimalnego, które w pierwszej połowie 2023 roku wynosi 3490 zł brutto. Przy czym wysokość tej kary uzależniona jest od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi obecnie dla samochodów osobowych:
- 20% opłaty, tj. 1.396 zł – w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni
- 50% opłaty, tj. 3.490 zł – w przypadku gdy okres ten nie przekracza 14 dni
- 100% opłaty, tj. 6.980 zł – w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.
Co istotne, opłata za brak OC może być nałożona za każdy rok kalendarzowy oddzielnie, a to niestety oznacza, że jeśli nasz samochód nie miał wykupionego ubezpieczenia OC np. przez 3 lata, to suma opłat karnych nałożonych przez UFG może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Należy też mieć na uwadze, że wynagrodzenie minimalne sukcesywnie rośnie, więc z każdym rokiem wysokość opłat karnych nakładanych przez UFG będzie większa.
Kara za brak OC 2023 – brak OC może oznaczać długi do końca życia
Ubezpieczenie OC, to nie fanaberia prawna, tylko w zasadzie jedyna, skuteczna ochrona kierowcy, który spowodował wypadek, przed jego bankructwem. Eksperci z firm ubezpieczeniowych wskazują, że koszty odszkodowań, zależnie od sytuacji mogą wynosić kilkaset tysięcy złotych, a nawet przekraczać milion złotych. W przypadku braku OC sprawa musi zapłacić takie odszkodowanie z własnej kieszeni. Oczywiście mało kto ma takie pieniądze, więc odszkodowanie jest wypłacane przez UFG, ale zgodnie z zasadą regresu ubezpieczeniowego UFG zażąda spłaty od sprawcy, a dodatkowo obciąży go niemałymi kosztami postępowania regresowego. Jedno zdarzenie drogowe może dla nieubezpieczonego kierowcy oznaczać, że do końca życia nie wyjdzie już z długów.
Kara za brak OC 2023 – wielu liczy, że się uda
Wiele osób nie płaci OC, licząc na to, że nie zostaną zauważeni. To błąd i to na wielu poziomach. UFG jest bardzo zainteresowany, by kierowcy posiadali aktualne OC, więc otrzymał prawne przywileje nakładania opłat karnych za brak OC. Tymczasem wystarczy zwykła kontrola drogowa policji, by otrzymać karę. To nie policjanci ją nakładają, ale funkcjonariusze mają obowiązek zawiadomienia UFG o braku OC w kontrolowanym aucie. Należy mieć na uwadze, że w razie braku zapłaty kary, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie musi kierować sprawy do sądu, a jedynie sam wystawia tytuł egzekucyjny, na którego podstawie może od razu skierować sprawę do postępowania egzekucyjnego celem wyegzekwowania nałożonej opłaty.
Kara za brak OC 2023 – czasem trafia do niewłaściwej osoby
O nałożeniu opłaty karnej przez UFG właściciel samochodu dowiaduje się z pisma od UFG, w którym wzywa się go do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązku zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu za dany okres, ewentualnie przedłożenie dokumentów potwierdzających nieistnienie takiego obowiązku (np. umowa sprzedaży pojazdu innej osobie). Eksperci z rynku ubezpieczeń zdradzają, że często zdarza się tak, że UFG opiera się na nieaktualnej dokumentacji i wysyła pismo dot. opłaty karnej do osoby, która nie jest już właścicielem auta. W takim przypadku powinniśmy wysłać do UFG odpowiednie dokumenty (umowę sprzedaży) wraz z pismem przewodnim, wyjaśniającym sytuację.
Kara za brak OC 2023 – czy można jej uniknąć?
Owszem, gdy kara została nałożona zasadnie (kierowca/właściciel pojazdu faktycznie nie opłacił OC) to istnieje możliwość zwrócenia się do UFG z wnioskiem o rozłożenie kary na raty, jej częściowe lub nawet całkowite umorzenie. Oczywiście wniosek taki musi być poparty stosowną argumentacją, związaną np. z ciężką sytuacją wnioskodawcy, poważną chorobą, itp. zdarzeniami, które np. wykluczają nie tylko podróżowanie autem, ale i rozporządzanie nim (np. sprzedaż). Wnioski tego typu są zawsze rozpatrywane indywidualnie zależnie od konkretnej sytuacji.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: