Jest szansa na zmianę treści ustawy o kierujących pojazdami trójkołowymi

W styczniu grupa inicjatywna skupiona w Parlamentarnym Zespole Miłośników Samochodów i Motocykli zainspirowana działaniami grupy motocyklistów, zajęła się pracami na temat zmiany zapisów treści ustawy o kierujących pojazdami. Kwestia dotyczy „dyskryminacji” właścicieli motocykli trójkołowych, nie posiadających kategorii A, którzy mając oryginalne motocykle z homologacją L5e utracili prawo do kierowania tymi pojazdami w związku z wejściem w dniu 19 stycznia 2013 roku nowej treści ww. ustawy.

O całej sprawie pisaliśmy wcześniej tu.

Po prezentacji na zebraniu i obradach ww. parlamentarnego zespołu, tzw. za i przeciw, zmiany zapisów treści ustawy etc. (udział w nim brali także zaproszeni przedstawiciele Komendy Głównej Policji Wydziału Ruchu Drogowego i Prewencji) prace ruszyły do przodu.

Dzięki owocnej współpracy zespołu specjalistów ministerstwa biorących udział w pracach zespołu, w dniu 5 lutego br. pozytywną opinię w tej kwestii wydał Minister Infrastruktury i Rozwoju. Zaproponowano nowy zapis art. 6 ust. 3 oraz dodanie nowego punktu 4 w następującym brzmieniu:

4) kategorii B uprawnia do kierowania:

a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,1 kW/kg

b) motocyklem trójkołowym o mocy przekraczającej 15 kW

– pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat

Proponowany zapis różni się nieco od propozycji przedstawionej w poprzednim artykule, ale spełnia oczekiwania i wymogi. Nowy zapis treści ustawy jest także w pełni zgodny z art. 6 ust. 3 lit. d dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/126 WE w sprawie praw jazdy, gdzie w odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium państwa członkowskie mogą uznać m.in., że prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklami trójkołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawa jazdy    kategorii B ma co najmniej 21 lat.

Zarówno przedstawiciele KG Policji obecni na spotkaniu jak i użytkownicy motocykli trójkołowych, którzy zainicjowali tę akcję, byli zgodni co faktu, że poruszanie się tymi pojazdami, zarówno technika jak i taktyka jazdy, zbliżona jest do jazdy samochodem osobowym. Trudno nawet wyobrazić sobie egzamin trójkołowcem na torze dla motocykli, skoro ustawodawca taką kategorię prawa jazdy dotychczas przewidział. Przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy wskazują jednoznacznie, że osoba egzaminowana ma obowiązek zdawać ten egzamin pojazdem adekwatnym do opisanej kategorii… No cóż, bez dalszego komentarza…

Nasuwa się pytanie, czy potrzebna będzie nowelizacja przepisów egzaminacyjnych na prawo jazdy? Odpowiedź jest nader prosta i oczywista… NIE!!! Osoba zdająca egzamin na kategorię B uzyska prawo poruszania się motocyklem trójkołowym z tzw. automatu, po spełnieniu warunku posiadania tego uprawnienia od co najmniej 3 lat. Wszyscy jesteśmy tutaj zgodni, że 3-letni staż przygotowawczy do jazdy trójkołowcem jest wystarczający, aby zasiąść za sterami tzw. trajki… Technika jazdy i taktyka to kwestia nabycia wprawy i co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Osobiście zalecałbym szkolenie pod kierunkiem użytkowników tego typu pojazdów. Uważam, że jazda w grupie, udział w szkoleniu czy indywidualne lekcje nawet w wymiarze 10-20 godzin dadzą b. pozytywne wyniki.

Jako przykład podam koleżankę z Niemiec, która prawo jazdy kategorii B posiada już prawie 30 lat. Mając możliwość podjęcia próby jazdy motocyklem trójkołowym, po ok. 10 godzinach instruktażu jazdy na torze wyjechała w grupie trzech trajek na ulicę. Obserwując swoich kolegów, wyciągając wnioski po powrocie stwierdziła: „poczułam moc… dzięki szkoleniu wiedziałam jak mam się zachować i jak prowadzić motor. Mając doświadczenie w prowadzeniu samochodu nie miałam żadnych trudności. Początkowo pojawiła się jedynie świadomość, że nie osłaniają mnie blachy i szyby. Musiałam skoncentrować się bardziej na obsłudze pojazdu niż na technice jazdy… Przygoda była niesamowita”

Reasumując, na podstawie informacji uzyskanych w KG Policji również i ten organ wydał pozytywną opinię na temat proponowanych zmian w treści ustawy.

Teraz kolejny ruch należy do posłów skupionych w Parlamentarnym Zespole Miłośników Samochodów i Motocykli. Propozycja zmiany treści ustawy jako inicjatywa poselska musi być skierowana do odpowiedniej komisji. Ta skieruje propozycje do tzw. „pierwszego czytania”, potem okres prac komisji po tej czynności i kolej na „drugie czytanie” i głosowanie…

Czy uda się zakończyć kwestię do maja lub czerwca br.? Miejmy nadzieję, że tak… 60% prac jest już za nami. Teraz pozostaje oczekiwać na ostateczne rozstrzygnięcie…

Widząc jednak postęp prac i zaangażowanie naszych Parlamentarzystów powinniśmy być dobrej myśli… Tego życzę nam wszystkim, a przede wszystkim tym, którzy po dniu 19 stycznia 2013 roku tracąc z dnia na dzień uprawnienia do kierowania, odstawili swoje trójkołowe rumaki na przysłowiowe kołki lub zamierzają je sprzedać lub nawet to zrobili… Również tym, którzy nie byliby w stanie, z różnych powodów, poczuć wiatru we włosach i much w zębach poruszając się jednośladem…

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

para leci w gwizdek nie na koła, teraz zajęci są „stanowieniem prawa i sprawiedliwości” po nowemu a te zmiany mają w….. zamrażarce

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

witam mysle ze niema zadnych szans pisalem w tej sprawie do ministerstwa,do kancelari Pani Premier ,do kilku gazet motoryzacyjnych i bez odpowiedzi chyba powinno to zrobic wiecej osob

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

witam wszystkich trojkolowcow pow 15kw. mam pytanie czy wiadomo jakie sa szanse na zmiane w ustawie i czy cos sie wogole dzieje w tej sprawie

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Panowie i Panie moze zrobmy jakies ruch ra juz wyslalem kilka pism z zapytaniem co dalej z tymi zmianami miendzy innymi do PANI PREMIER ,do Peslanki RADZISZEWSKIEI do KOMENDY GLOWNEJ do ministerstwa transportu i tp moze trzeba zeby wiecej takich wysladz sami zanas tego nie zrobiom POZDRAWIAM

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Panowie i Panie moze zrobmy jakies ruch ra juz wyslalem kilka pism z zapytaniem co dalej z tymi zmianami miendzy innymi do PANI PREMIER ,do Peslanki RADZISZEWSKIEI do KOMENDY GLOWNEJ do ministerstwa transportu i tp moze trzeba zeby wiecej takich wysladz sami zanas tego nie zrobiom POZDRAWIAM

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

panowie co z tymi zmianami tych przepisow

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam
Niebawem zaczyna się nowy sezon, więc chciałbym się dowiedzieć czy jest szansa na zmianę przepisów pomimo że zmieniła się władza, czy może temat umarł. Może należało by wysłać parę pism do odpowiednich osób. Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam
jak przebiegają prace nad zmianą przepisów po zmianie władzy? Czy jest szansa na sukces do rozpoczęcia sezonu? Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz, faktycznie zapoznałem się z przebiegiem posiedzenia i powiem krótko pozostawię to bez komentarza.
pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam Panow.
Odpowiem na oba pytania:
W tej kadencji braklo nam 1 posiedzenia Sejmu i Senatu. Projket doczekal sie pierwszego czytania w komisji. Byl w zapasie porzadku obrad przedostatniego posiedzenia sejmu…Niestety w tej kadencji przepadl…
To oznacza, ze ruszamy od nowa po wyborach. Teraz dodatkowym oredziem jest nowe prawo dla obywateli, ktore dziala od lipca br. Petycja obywatelska. I taka zostanie zlozona niezaleznie od dzialan zwiazanych ze zlozeniem projektu poselskiego. Dwutorowe dzialanie daje wieksze szanse powodzenia. Teraz tylko odpowiedni lobbing i damy rade do sezonu to przepchnac. Zenujaca byla postawa niektorych poslow na obradach Komisji ds. Infrastruktury. Przebieg z posiedzenia dostepny na stronach sejmowych. Posiedzenie Komisji INF nr 400 z dnia 24 wrzesnia 2015 r. Stanowisko przedstawicieli ministerstwa pozostawiam bez komentarza. Lobbing jest nam b.potrzebny bo swiadomosc i wiedza w temacie, ze o percepcji niektorych Pan parlamentarzystek i parlamentarzystow nie wspomne, sa tak znikome, ze przypominaja sredniowiecze. Zrobie wszystko zeby to zmienic. Napisalem tez do programu Pytanie na sniadanie i do TVN. Zobaczymy…Na razie brak odzewu, ale poczekam i po wyborach, a przed pracami w sejmie rusze do TVP ponownie.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam
czy jest szansa na zmianę przepisów do czasu rozpoczęcia nowego sezonu ?
pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam
Czy w tej kadencji sejmu jest jeszcze szansa na zmianę ustawy ?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam czy wiadomo już coś w tej sprawie. pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam czy wiadomo już coś w tej sprawie. pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

OK, przedwczoraj zaprosiłam Pana na fb. Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Z tego co wiem, prace nad tym tematem stanely w martwym punkcie… W ustawie nie ma mowy o rodzaju skrzyni biegow. Jest zapis dotyczacy pojemnosci, wieku posiadacza uprawnien kat.B…
Abstrakcyjny bylby wrecz zapis ograniczajacy poruszanie sie 125-tka ze wzgledu na skrzynie biegow, analogicznie do samochodow… Jezeli dobrze zrozumialem intencje pytania…

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam. Jestem na polskim fb.
http://www.facebook.com/robert.sabadini

baneru nie ma…jest w tle najnowsze Volvo XC 90…

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Pytanie do artykułu: „Z kat. B na motocyklu, także z manualną skrzynią?”
I co z tą poprawką dot. skrzyni biegów w motorach do 125? Przeszła?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Serdecznie dziękuję za obfitą odpowiedź, która mi wiele wyjaśniła. Szukałam Pana na fb i pojawiła się jedna strona Polaka, reszta to w większości Włosi. Na profilu Polaka nie ma właściwie żadnych postów – jest pusto. Nie ma nawet banneru w tle. Czy to jest to? A może zamieści Pan link do swojej strony fb? W oczekiwaniu na kontakt, pozdrawiam.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam. Sorry, ze dopiero red. Naczelna Kasia Frendl inicjuje moje odpowiedzi ale juz ustosunkowuje sie do pytan i tematu;
– w tresci dyrektywy unijnej dot. motocykli trojkolowych nie ma mowy o pojemnosci tylko o mocy.
– zmiana ustawy o kierujacych zmierza wlasnie do tego,aby uniknac kursu i egzaminu na jednosladzie,gdyz i taktyka i technika jazdy jest wlasciwsza dla jazdy sam.osobowym. pokonanie toru zadan przewidzianego dla jednosladu jest wrecz niemozliwe. Slalom osobiscie ogarnalem, predkosc tez ale…szerokosc bramki przy wjezdzie i wyjezdzie to 190 cm. Moj trojkolowiec Can Am Spyder RT Limited ma 168. Wydawaloby sie, ze ok. I tak i nie…slupki maja podstawki i faktyczna szerokosc to 170 cm. Najechalem wiec na podstawke. Kolezanka instruktor jazdy podsumowala to stwierdzeniem: widzimy sie ponownie… przestawienie masxyny,ktora wazy 465 kg graniczy dla wielu z cudem. Promien skretu i obrys pola manewru maja sie do siebie jak piesc do oka… w ustawie dot.egzaminu na prawo jazdy istnieje zapis; egzaminowany ma prawo ale i obowiazek zdawac egzamin pojazdem adekwatnym do kat.prawa jazdy…no wiec jak to ugryzc…a no nijak… zmiana kat.dla trajek uchroni ustawodawce od koniecznosci poprawy i dostosowania tych przepisow. Wreszcie, ktora szkola jazdy w Polsce i wreszcie WORD maja trojkolowce…odpowiem zadna…dzwonilem do 28 szkol losowo wybranych w internecie z terenu calej Polski. Odpowiedz byla jedna; sorry, ale nie mamy trajki…
-model Can Am f3 jest dostepny juz od marca br.w Polsce. Pierwsza odslona sprzetu dla publicznosci byla na Targach Moto w Warszawie w lutym. Pozniej u dealerow regionalnych. Prosze wejsc na strone glownego dealera na Polske;
http://www.taurus.gda.pl
tam znajdzie Pani dealera w miejscu, gdzie bedzie najblizej. W sierpniu ten model bedzie testowany przez motocyklistki Motocaina. Prosze znalezc mnie na fb i podac namiary na siebie…moze cos uda sie zorganizowac w kwestii testu.
-wytlumienie silnika? Zbyteczne. Nowoczesny tlumik Acrapovic daje przyjemna prace silnika bez wycia i uciazliwosci w trakcie jazdy.
-f3 ma skrzynie w opcji manual i polautomat. W gore przelaczamy dzwignia przy kierownicy. W dol biegi redukuje elektronika. Mozna tez zredukowac bieg samodzielnie ta sama dzwignia wyciskajac ja w druga strone.
-szukajac na fb prosze wpisac
imie i nazwisko autora artykulu

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam ponownie 🙂 Obejrzałam na You Tube Can Am F3 limited S. Muszę powiedzieć, że zachwycił mnie. Kiedy będzie dostępny w Polsce i jaka będzie jego cena? Czy dobrze zauważyłam, że posiada automatyczną skrzynię biegów? A tak przy temacie: istnieją trajki z automatyczną skrzynią biegów? Czy do tego modelu można zastosować wytłumienie silnika? Dziękuję za kolejne odpowiedzi i pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

w polsce na dzień dzisiejszy trajka jest motocyklem i obowiązuje prawojazdy kat a dla pojemności powyżej 125. dobrze opisuje ten problem motocaina w artykule kierowcy trójkołowych motocykli dyskryminowani w ustawie. jednak trwaja prace nad zmianą ustawy.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Dzień dobry,
No, nie jest to pocieszające. A dlaczego użył Pan słowa „szczególnie”? Trajką łatwiej się jeździ, niż jednośladem. Nie trzeba uczyć się utrzymywania równowagi, mając choćby na uwadze nasze „wspaniałe” polskie drogi. Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Dziękuję też za podpowiedź dot. alternatywnego modelu trajki – z przyjemnością zapoznam się z tym modelem. Będę też śledzić Państwa portal… i gorąco go polecać.

Ad. 2 – Nie, nie jestem posłanką na Sejm RP, więc pozostaje mi tylko trzymać za Państwa kciuki 🙂 Zróbcie Państwo wszystko, żeby trajkami, bez względu na pojemność silnika, można było jeździć na kat. B.
Powodzenia w pracach.
P.S. A czy Może się Pan odnieść do wypowiedzi następnej, poniżej, kierowanej do Pana? Będę wdzięczna, bo nie chciałabym być niemile zaskoczona.

Czy mają Państwo w planach przeforsować rozwiązanie kursów jazdy w takim kontekście: jeśli nigdy nie będę jeździć motocyklem jednośladowym i w dodatku o większej niż 125 ccm, tylko właśnie np. trajką, to dlaczego zmuszają ludzi do kursów, a potem do egzaminów na ciężkim jednośladzie o dużej pojemności?? Kursy i egzaminy powinny odbywać się na takim sprzęcie, na jakim uczestnik planuje jeździć po uzyskaniu uprawnień. Tak powinno być. Pojemność, jednoślad czy trajka, ew. cięża motocykla powinny determinować uzyskaną kategorię prawa jazdy. To by wielu ludziom ułatwiło życie.
Jeszcze raz pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

wydaje mi się, że jednak pojemność ma znaczenie, szczególnie jeśli chce się jeździć trajką na katB.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam. Pojemnosc nie ma tu znaczenia. Mowi sie o mocy, ale pow.45 koni mechanicznych. Dziala to wiec in plus. Trajka Harley Davidson…uuuu, grubo ponad 160 tys. Goldwing na bazie f6 to tez kwota ok.120 tys. PLN. Ale ok. Sa tez alternatywne modele. Proponuje obejrzec nowy model Can Am F3 limited S. Maszyna typu renegade z bajerami. W sierpniu Motocaina bedzie testowac taka sztuke. Relacja i foto na stronach portalu po 15.08.2015.
co do punktu 2, to parlamentarny zespol…wniosek; naleza tylko parlamentarzysci. To grupa robocza zajmujaca sie tematami dot. Motoryzacji, przepisami, etc. Prosze obejrzec strone www. Logicznie, jezeli nie jest Pani poslanka na Sejm RP, to uczestnictwo w pracach tego zbioru osob o wspolnych zainteresowaniach jest niemozliwe…
pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Dzień dobry, mam do Państwa dwa pytania:

1. Nie jestem „techniczna”, więc proszę o odpowiedź, czy w przypadku trajki pojemność nie jest istotna, jak w jednośladach, by móc nią jeździć na prawo jazdy kat. B? Kat. B mam już od 26 lat i jeżdżę samochodem, ale „zachorowałam” na trajkę Harleya Davidsona lub Hondy. Nie chciałabym jednak z powodu ograniczenia pojemności do 125, musieć znów podchodzić do egzaminu. Dlatego ta wiadomość jest dla mnie bardzo ważna. Zresztą Harley Davidson nie ma motocykli o poj.do 125, to wiem.

2. Z Państwa obu artykułów dowiedziałam się, że istnieje Parlamentarny Zespół Miłośnikow Samochódow i Motocykli. Czy jest jakaś możliwość, bym się do niego zapisała? Czy ta instytucja działa jak fanklub motoryzacji, czy coś koło tego?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

dziękuje za odpowiedź. i proszę informujcie nas na bieżąco. pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witaj Danielu. Prace w komisji sejmowej trwaja. W srode rusza kolejne posiedzenie sejmu. Poslowie zajmujacy sie tematem z Parlamentarnego Zespolu Milosnikow Samochodow i Motocykli pod przewodnictwem Posla Piotra Tomanskiego czekaja na umieszczenie tematu w programie dyskusji komisji i klubu. Jest szansa, ze damy rade jeszcze przed zakpnczeniem sezonu. Opinie pozytywne ministerstwa i Komendy Glownej Policji sa. To byl najwazniejszy, w fazie wstepnej, element naszych dzialan. Jest juz z gorki… pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

mamy czerwiec i co??? napiszcie jak idą prace, czy jest szansa na zmianę przepisów chociaż w tym roku. pozdrawiam

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze