
Jazda po alkoholu. Polacy robią to coraz rzadziej
W jakim kraju jazda po alkoholu to częste przestępstwo drogowe? Okazuje, że nie w Polsce.
Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej, Wielka Brytania to kraj, w którym kierowcy najczęściej wsiadają za kółko po kilku głębszych. Jazda pod wpływem alkoholu nie jest już główną domeną Polaków.
W mediach nie brakuje przekazów o kolejnych „wyczynach” polskich kierowców – szczególnie w kategorii jazda po alkoholu. Według najnowszego raportu przygotowanego przez Komisję Europejską, Polacy wcale nie wypadają najgorzej.
Czytaj: Wyższe kary za jazdę po alkoholu. Od 1 stycznia kierowcom grożą surowe konsekwencje
W raporcie przeanalizowano statystyki ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, a także dane od organizacji European Transport Safety Counsil oraz sieci policyjnej TISPOL.
Jazda po alkoholu – Polska w tyle
W najnowszym raporcie przygotowanym przez Komisję Europejską znalazło się również stare badanie przeprowadzane w latach 2008-2010. Miało ono na celu ustalenie procentu kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości (0,5 promila alkoholu we krwi).
Polscy kierowcy wypadli w nim najgorzej – wynik wynosi 1,47 proc. W czołówce znaleźli się Włosi (8,59 proc.), Belgowie (6,42 proc.) oraz Portugalczycy (4,93 proc.).

W kolejnym badaniu Polska zajęła w raporcie drugie miejsce – pod względem najmniejszej liczby pijanych kierowców na drogach. Zestawienie wygrała Irlandia z wynikiem 0,5 proc. Jazda po alkoholu nie jest tam popularnym przestępstwem drogowym. Na drugim miejscu uplasowała się Polska z wynikiem 0,7 proc.

To sporo poniżej europejskiej średniej wynoszącej 2,3 proc. Najgorzej w zestawieniu wypadła Wielka Brytania (8,9 proc.), gdzie dopuszczalny limit alkoholu we organizmie wynosi aż 0,8 promila. Tuż za nią znalazły się takie kraje, jak Cypr (3,2 proc.) i Włochy (3,1 proc.).
Polska zaliczyła ogromny progres przez ostatnią dekadę. W zestawieniu przygotowanym w 2010 roku nasz kraj wypadł dużo gorzej. Wtedy aż 4,9 proc. kierowców zostało zatrzymanych w kategorii „jazda po alkoholu”. Średnia europejska w badanych krajach wynosiła wtedy 3,2 procent.

Kontrola trzeźwości to standard
Policja w Polsce jest bardzo wyczulona w temacie „jazda po alkoholu”. Praktycznie przy każdej kontroli drogowej kierowcy są poddawani konieczności dmuchania w alkomat. W badaniu, gdzie za punkt odniesienia przeanalizujemy liczbę testów trzeźwości na 1000 mieszkańców, Polska jest w ścisłej czołówce. Nasz kraj wyprzedza tylko Estonia.

Wypadki w Polsce
Kierowcy w Polsce powodują sporo wypadków na tle innych krajów Europy – znajdujemy się w ścisłej czołówce pod względem liczny zabitych i rannych na drogach. Jeśli chodzi o procent wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców, to na tle innych krajów nie wypadamy aż tak źle.

Według szacunków Komisji Europejskiej, liczba ofiar śmiertelnych spowodowanych wypadkami po spożyciu alkoholu w latach 2008-2018 spadła o 63 proc. Rocznie wciąż ginie na drogach prawie 2750 osób. W 2018 roku było to 15 proc. wszystkich zabitych na europejskich drogach. W Polsce ten współczynnik wynosi mniej niż 10 procent.
Najczęściej wypadki powodują młodzi kierowcy. Specjaliści szacują, że ta sama dawka alkoholu powoduje u nich od trzech do pięciu razy wyższe ryzyko spowodowania wypadku niż u kierowców w wieku 30 lat lub więcej.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: