Kto ponosi winę przy kolizji podczas jazdy na suwak? Kierowcy źle interpretują prawo
Jazda na suwak ma wiele zalet - poprawia płynność ruchu, rozwiązuje potencjalne spory na drodze i ogólnie jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy na drodze pojawia się zwężenie, generujące korki. Niestety aby to rozwiązanie działało, kierowcy muszą rozumieć związane z nim przepisy. Jeśli nie rozumieją, pojawiają się konflikty i ryzyko stłuczki. Kto będzie winny w takiej sytuacji?
Spis treści
- Zasady jazdy na suwak na drodze dwupasmowej. Co mówią przepisy?
- Jazda na suwak na drodze wielopasmowej – przepisy
- Kolizja podczas jazdy na suwak – kto ponosi winę?
Zasady jazdy na suwak na drodze dwupasmowej. Co mówią przepisy?
Zacznijmy od przypomnienia przepisów, dotyczących jazdy na suwak. Jak czytamy w Kodeksie drogowym art. 22, ust. 4a:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Oznacza to, że jeśli na drodze dwupasmowej pojawia się zwężenie i spowodowało ono korek, kierowcy na pasie kontynuowanym, mają obowiązek wpuszczać przed siebie kierujących z pasa zanikającego. Po kolei, każdy jeden pojazd.
Kierowcy na pasie zanikającym powinni korzystać z niego do samego końca i dopiero gdy nie mają możliwości dalszej jazdy, sygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu. Jeśli zatrzymacie się kawałek przed zwężeniem, nikt nie ma obowiązku was wpuszczać – pamiętajcie o tym!
Druga istotna kwestia to obecność korka. Jeśli ruch odbywa się płynnie i na drodze nie ma zatoru, powinniście odpowiednio wcześnie skorzystać z możliwości zmiany pasa ruchu. Nie możecie oczekiwać, że tuż przed zwężeniem kierowcy na pasie sąsiednim zahamują i zrobią wam miejsce. Nie mają takiego obowiązku.
Jak używać klimatyzacji w aucie podczas upałów? Prawdopodobnie robisz to źle
Jazda na suwak na drodze wielopasmowej – przepisy
Trochę inaczej wygląda to na drodze mającej więcej niż dwa pasy ruchu. Zgodnie z art. 22, ust. 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Wszystkie wcześniejsze wyjaśnienia obowiązują również w tym przypadku. Różnica polega na tym, że kierowcy na pasie kontynuowanym wpuszczają przed siebie dwa pojazdy, zgodnie z podaną kolejnością.
Kolizja podczas jazdy na suwak – kto ponosi winę?
Przytoczyliśmy i wyjaśniliśmy przepisy dotyczące jazdy na suwak. Potraficie teraz odpowiedzieć na pytanie, kto zostanie uznany winnym kolizji, do której doszło podczas jazdy na suwak?
Jeśli według was winny jest kierowca, który nie wpuścił przed siebie innego kierującego, chociaż miał taki obowiązek to… jesteście w błędzie. Kluczem jest właściwe rozumienie określeń pojawiających się w przepisach.
W tym przypadku chodzi o stwierdzenie, że kierowca „jest obowiązany umożliwić”. Kierowca na pasie zanikającym nie ma pierwszeństwa. To ten obok ma go wpuścić. Jeśli tego nie zrobi, złamie przepisy, ale kierowca z pasa zanikającego nie może na nim niczego wymuszać. Jeśli to zrobi i dojdzie do zderzenia, to on będzie ponosił winę.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: