Ewa Kania

Zawsze trzymasz wciśnięty lewy pedał podczas hamowania? Kara cię nie minie

Każdy kierowca z biegiem lat wyrabia sobie nawyki i przyzwyczajenia za kierownicą. Część z nich bywa niewinna, część może irytować, a niektóre po prostu szkodzą pojazdom. Tak jak robi to nadużywanie lewego pedału.

Spis treści

Jaka jest właściwa technika używania sprzęgła?

Podstawowa zasada używania sprzęgła jest taka, że wciskamy je tylko wtedy, gdy jest to niezbędne. Czyli podczas ruszania i zmiany przełożeń, a samo wciśnięcie powinno być krótkie. Nie brakuje jednak niedouczonych kierowców, którzy po ruszeniu nadal trzymają częściowo wciśnięte sprzęgło, co powoduje jego przyspieszone zużycie.

Czasami takie dłuższe trzymanie sprzęgła wydaje się nieuniknione, kiedy na przykład ruszacie pod strome wzniesienie, ale wtedy również powinniście dążyć do jak najszybszego puszczenia go. Jazda pod górę z wciśniętym sprzęgłem to szybki przepis na spalenie go, o czym świadczy charakterystyczny zapach.

Często spotykanym błędem jest wciskanie sprzęgła, kiedy zamierzamy się zatrzymać. Przykładowo kierowca widzi z dala sygnał czerwony, więc zamiast tylko zdjąć nogę z gazu, wciska sprzęgło. Po co? Żeby auto dalej zajechało siłą rozpędu, ale żeby w razie potrzeby móc szybko kontynuować jazdę? To poważny błąd. Do skrzyżowania (czy innego miejsca, gdzie chcemy się zatrzymać), powinno się dojeżdżać na biegu, a sprzęgło wcisnąć dopiero pod sam koniec, w celu wybrania luzu.

Czy można wyprzedzać na autostradzie prawym pasem? Odpowiedź jest prosta, a mandat wysoki

Podobnie nie ma najmniejszego sensu czekanie na zapalenie się zielonego światła na wciśniętym sprzęgle. Niepotrzebnie je wtedy zużywacie. Jeśli chcecie być gotowi na ruszenie, kiedy tylko zapali się zielone, możecie łatwo przewidzieć kiedy przyjdzie wasza kolej, obserwując jak zmieniają się światła dla innych uczestników ruchu

Po czym poznać zużyte sprzęgło?

Najczęstszym objawem zużytego sprzęgła jest tak zwane ślizganie się. Zjawisko to łatwo rozpoznać – występuje jeśli całkowicie zwolnimy sprzęgło, a pojazd jeszcze przez moment zachowuje się, jakby nadal było ono częściowo wciśnięte. To już objaw poważnego zużycia.

Wcześniej pogarszającą się kondycję sprzęgła można zauważyć, kiedy wysoko „bierze”, czyli auto nie reaguje na początkową fazę odpuszczania sprzęgła, ale na przykład dopiero w połowie. To oznaka zużycia okładzin ciernych.

Jaki jest koszt wymiany sprzęgła?

Koszt wymiany sprzęgła może bardzo różnić się, zależnie od tego, jaki mamy samochód. Najtańsze komplety można kupić już za kilkaset złotych, do czego trzeba doliczyć kolejne kilkaset złotych za samą wymianę. Coraz więcej samochodów, również tych mających trochę lat na karku (szczególnie diesli), ma dodatkowo dwumasowe koła zamachowe, które powinno wymieniać się razem ze sprzęgłem. Takie zestawy są już droższe, a ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze