Jazda motocyklem w upalne dni – jak się chłodzić i nawadniać, kiedy się zatrzymać?
Słoneczna pogoda i wysokie temperatury mają bardzo duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy motocyklem. Przegrzanie organizmu ma wiele negatywnych skutków – jak się przed tym chronić?
Dobra pogoda to jest to, co motocykliści lubią najbardziej, jednak gdy temperatury szybują powyżej 30 stopni °C, to komfort jazdy zaczyna spadać. W samochodzie od wysokich temperatur można się odizolować, a na motocyklu nie jest to możliwe. Im dłużej wystawieni jesteśmy na działanie wysokiej temperatury, tym bardziej organizm się przegrzewa i zalewa chłodzącym potem. Koncentracja spada, a rośnie zmęczenie i rozdrażnienie. Jak sobie z tym radzić i dłużej zachować komfort jazdy i koncentrację? Polecamy takie sposoby:
Unikaj najgorętszej pory dnia
Największe nasilenie promieni słonecznych obserwuje się w godzinach 12.00-15.00, więc można unikać planowania jazdy w tych godzinach, a przemieszczać się motocyklem wczesnym rankiem, późnym popołudniem lub wieczorem.
Nie rezygnuj z odzieży ochronnej
Mogłoby się wydawać, że koszulka i spodenki najlepiej przygotują nas na upał. Na motocyklu to tak nie działa. Pomijając fakt, że zwiększamy szanse na obrażenia ciała w czasie najmniejszego zdarzenia drogowego, to dużo szybciej wtedy się odwadniamy. Skóra wystawiona na działanie słońca i wiatru nie utrzymuje płaszcza chłodzącego potu, dlatego wciąż go wydziela, co może spowodować szybkie odwodnienie organizmu.
Wytwarzanie potu odbywa się kosztem płynów ustrojowych, a utrata zaledwie 2-3 procent masy ciała z powodu odwodnienia, może pogorszyć wydajność organizmu. Dlatego rozsądniej jest mieć na sobie ubranie motocyklowe w czasie upałów.
Używaj bielizny termoaktywnej
Istnieją chłodzące modele bielizny termoaktywnej, które po pierwsze chronią ciało przed odwodnieniem, a dodatkowo niwelują uczucie wilgoci i przykrego zapachu. Pocenie się jest bardzo ważnym czynnikiem regulacji temperatury ciała. Tak nasz organizm się chłodzi i nie powinno się tego procesu zakłócać, czy blokować. Przez użycie bielizny termoaktywnej można poprawić swoje odczucia z tym związane.
Dobierz odpowiednią odzież motocyklową
Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie dodatkowego kompletu odzieży motocyklowej, typowo na lato. W upale świetnie się sprawdzi odzież jasna z dużymi panelami z siatki mesh. A także biały kask z licznymi kanałami wentylacyjnymi, przewiewne buty i termoaktywna bielizna.
Coraz częściej motocykliści, szczególnie podróżujący w gorącym klimacie, decydują się na używanie kamizelek chłodzących. To w sumie dodatkowa warstwa odzieży, jedna taka, która pozwala na obniżenie temperatury ciała o kilka stopni. Takie kamizelki działają na zasadzie umiarkowanego chłodzenia z własnego nasycenia wodą (bez uczucia wilgoci) lub ze specjalnych wkładów, które aktywują się powyżej 21 lub 29 stopni °C.
Uzupełniaj płyny
Aby utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu trzeba uzupełniać płyny, utracone w wyniku pocenia się. Podczas upału należy je przyjmować w ilości od 10 do 12 mililitrów na kilogram masy ciała. Najlepiej jest pić mało, a często oraz wybierać płyny bogate w elektrolity. Może to być trudne do osiągnięcia w czasie jazdy, ale są specjalne systemy hydracyjne (bukłaki z rurką, camelbak) które można trzymać w plecaku lub w kurtce, a końcówkę rurki umieścić w kasku.
Dobrym zwyczajem jest korzystanie z diety bogatej w owoce, w dni poprzedzające dłuższą podróż w upale. Kofeina i alkohol nie są wtedy wskazane, gdyż są moczopędne i powodują utratę większej ilości wody. Warto unikać też słodkich napojów.
Polej się wodą
Można się schłodzić wodą również zewnętrznie, jednak lepiej unikać skrajności w postaci wody bardzo zimnej i kostek lodu. Lód na skórze spowoduje nagłe zwężenie naczyń krwionośnych, co może doprowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych.
Zamrożoną przez noc wodę można jednak wykorzystać w czasie jazdy – do picia. W ciągu dnia będzie się stopniowo rozmrażać, dzięki czemu nie będzie ciepła w czasie spożywania.
Planuj przystanki i dostosuj plan dnia
Nawet krótki postój w chłodnym miejscu pozwoli na dłuższe zachowanie równowagi organizmu. Dlatego warto zaplanować kilka przystanków np. nad wodą, w lesie, na stacji paliw z klimatyzacją. Motocykl też będzie zagrzany. Przed wyjazdem powinno się sprawdzić wszystkie jego płyny i ciśnienie w oponach.
Nie warto utrzymywać tych samych dystansów do pokonania i tempa jazdy, które były dobre w chłodniejsze dni. W upale szybciej się zmęczymy, pogorszy się zdolność myślenia i reagowania. Trzeba dostosować plan jazdy tak, żeby zregenerować siły utracone przez upał.
Zabezpiecz o narażone na słońce części ciała
Przez szybkę kasku też można się opalić, a nawet narazić na oparzenie słoneczne, które oprócz bólu, przyczynia się do poczucia do zmęczenia, a nawet przyspiesza metabolizm i odwodnienie organizmu. Dlatego warto twarz i szyję (gdy jest odsłonięta) zabezpieczyć kremem z filtrem minimum SPF 30 i powtarzać jego dozowanie, zgodnie z wskazówkami na opakowaniu. Dobrze jest też mieć ze sobą cienką czapkę z daszkiem, żeby ją ubrać na postoju.
Długie godziny na słońcu wystawiają oczy na niebezpieczne promieniowanie UVA i UVB, co może powodować oparzenia oczu. Wtedy zaczynają łzawić, swędzą, są wrażliwe na światło, suche – co zdecydowanie utrudni dalszą jazdę motocyklem. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie oczu okularami przeciwsłonecznymi z filtrami, a im większa jest ich powierzchnia, tym pełniejsza jest ochrona.
Kiedy brakuje sił…
Długotrwałe przegrzanie organizmu spowoduje spadek sił, ciśnienia i objętości krwi, co wynika z utraty płynów i elektrolitów. Oprócz ogólnego zmęczenia objawy przegrzania organizmu obejmują: mdłości, omdlenia i intensywne pocenie się. Skóra będzie zaczerwieniona i gorąca w dotyku, częstość akcji serca będzie podwyższona, a także mogą wystąpić zawroty głowy, a nawet zaburzenia postrzegania.
Wtedy należy natychmiast przerwać jazdę i znaleźć miejsce chłodne, z dala od działania słońca. Wodę trzeba spożywać małymi łykami i ochłodzić się mokrą szmatką lub lekkim strumieniem chłodnej wody (ale nie zimnej). Odpoczynek powinien wynosić minimum 30 minut i można go połączyć z chłodną kąpielą w jeziorze lub rzece.
Jeżeli objawy nie ustąpią, to jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia udaru słonecznego, którego nie można zignorować. Temperatura ciała nadal będzie rosła, pocenie się także (stąd odczucie zimnej skóry). Tętno i tempo oddychania wzrosną, mogą wystąpić skurcze mięśni, nudności, wymioty, bóle głowy i dezorientacja, a nawet utrata przytomności. Dlatego konieczne jest skontaktowanie się ze służbami ratunkowymi, zanim nastąpi takie pogorszenie sytuacji. Do czasu przybycia pomocy trzeba kontynuować powierzchowne schładzanie ciała.
Po powrocie – odreaguj
Po powrocie z podróży w upale nadal spożywaj więcej płynów, owoców, a unikaj alkoholu i słodkich napojów. Odpoczywaj w chłodzie. Dobrze jest wziąć chłodną kąpiel i można zjeść lody.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Rozsądek i bez przesady…lodowatą wodą można załatwić gardło tak jak gorącą herbatą w zimie…(prawie) przerwy w cieniu co godzinę, popijanie wody, kostka czekolady i,, rettbull”(odpowiednik albo oryginał, nie powinien rozstroić żołądka jak to może zrobić mocna kawa) pozwoli przejechać kilkaset km…od śniadania do obiadu…a i kolacji w stanie powiedzmy,, znośnym” ale potem prysznic bardzo wskazany!!! Sprawdziłem sam i nie sam (prysznic) Działa Powodzenia
Anonymous - 5 marca 2021
Jo by sie s Panio Edyto WaTam by my sie tak chłodzili i chłodzili, aż by my sie spocili. A hej ha!!!! Rum cyp cam!!!!
Anonymous - 5 marca 2021
Nosze bieliznę termoaktywną, mam przewiewne buty shima exo vanted w którym stopa oddycha i się nie poci. Nie wybieram się na przejażdżki jak skwar leje się z nieba. Jeżdżę bardziej przed wieczorem. Jak jestem spragniony to się zatrzymuje w sklepie czy na stacji i piję napoje z elektrolitami. Często też taką wodą prosto z lodówki się polewam dla ochłody 😉