
Wiesz, które światła powinieneś włączyć? Policja wlepia za to mandaty, szczególnie teraz
Obserwując sytuację na drogach, można dojść do wniosku, że polscy kierowcy mają często mgliste pojęcie na temat tego, kiedy i jakich świateł powinni używać. Ten problem najbardziej widoczny jest w okresie jesienno-zimowym, kiedy właściwe używanie świateł, bardzo wpływa na bezpieczeństwo. Jak więc korzystać z nich prawidłowo?
Jakie światła stosuje się w samochodach?
Zacznijmy od najbardziej podstawowej rzeczy, jaką są rodzaje świateł, stosowane w samochodach oraz ich przeznaczenie:
- światła pozycyjne – do użytku tylko na postoju
- światła do jazdy dziennej – często przypominające do złudzenia te pierwsze lub pełniące obie te funkcje, można używać ich za dnia w warunkach dobrej przejrzystości powietrza
- światła mijania – korzystamy z nich przez całą dobę, a jeśli nasz pojazd ma światła do jazdy dziennej, to tylko po zmroku lub w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza
- światła drogowe – używać ich można na nieoświetlonych odcinkach dróg, ale jeśli przed nami nie ma żadnego innego uczestnika ruchu
- światła przeciwmgielne przednie – można je włączyć podczas mgły, intensywnych opadów lub na krętej drodze
- światła przeciwmgielne tylne – do użycia wyłącznie kiedy widoczność spada do 50 metrów
Typowe błędy w używaniu świateł do jazdy dziennej
To najczęściej spotykany problem. Światła do jazdy dziennej są od lat wyposażeniem obowiązkowym samochodu, ale to czy przełączą się na mijania podczas deszczu lub gdy zacznie się ściemniać, to już zależy od wyposażenia konkretnego auta. Dlatego częstym widokiem na polskich drogach są kierowcy jeżdżący na „dziennych” podczas deszczu lub po zmroku.
Szczególnie groźne jest to teraz, kiedy często pojawia się duże zachmurzenie, deszcz oraz mgły. Kierowcy nie reagują na to, przez co są słabo widoczni na drodze i mogą przez to powodować niebezpieczne sytuacje.
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego 2022 – jakie mogą być przyczyny?
Jak używać świateł przeciwmgielnych?
Przeciwieństwem powyżej opisanego zachowania jest postępowanie kierujących, którzy nadużywają świateł, a konkretnie świateł przeciwmgielnych. Nadużywanie przednich nie jest jeszcze aż tak dużym problemem, chociaż ich włączenie na przykład podczas lekkich opadów deszczu, raczej rozprasza innych kierowców, niż poprawia widoczność pojazdu.
Gorzej jest z tylnymi światłami przeciwmgielnymi, ponieważ one potrafią oślepiać innych kierowców. Ich światło musi być mocne i rażące, aby spełniało swoją funkcję, ale ta funkcja to sytuacja w której mgła jest naprawdę gęsta i nikt za nami nie jedzie. Używanie ich, kiedy mgła widoczna jest gdzieś w oddali, a za nami jedzie inny pojazd, to przykład bezmyślności i niezrozumienia funkcji świateł oraz nieznajomości przepisów.
Jaki mandat za złe używanie świateł?
Mandaty za brak właściwych świateł nie są duże, a ich wysokość zależy od tego, co dokładnie zrobiliśmy:
- jazda bez świateł w ciągu dnia – 100 zł
- jazda bez właściwych świateł przy zmniejszonej przejrzystości powietrza – 200 zł
- jazda bez właściwych świateł po zmroku – 300 zł
- niewłaściwe używanie świateł przeciwmgielnych – 100 zł
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: