Jakie jest ograniczenie prędkości na drodze ekspresowej? 120 km/h to nie zawsze dobra odpowiedź
Dozwolone limity prędkości na drogach to podstawowa wiedza, jaką powinien mieć każdy kierowca. Wbrew pozorom jednak przepisy przewidują w tej kwestii pewne wyjątki, które nie są wyznaczone znakami - trzeba po prostu je znać. Tak jest na przykład z ograniczeniem prędkości na drodze ekspresowej.
Jaki jest limit prędkości na drodze ekspresowej?
Większość kierowców zapytanych o ograniczenie prędkości na drodze ekspresowej, bez zastanowienia odpowie „120 km/h”. Doświadczony kierowca powinien zapytać „A o jakiej drodze ekspresowej mówimy?”.
Wynika to z tego, że owszem, na typowej drodze ekspresowej w Polsce można jechać 120 km/h. Ale istnieją także drogi ekspresowe jednojezdniowe. To znaczy takie, gdzie przeciwne pasu ruchu nie są oddzielone barierami i pasem zieleni. Wtedy możemy maksymalnie jechać tylko 100 km/h.
Jakie są limity prędkości w Polsce w 2022 roku?
Prawo przewiduje kilka takich wyjątków oraz również brak jednego z nich. Chodzi konkretnie o zniesienie przepisu zgodnie z którym, prędkość maksymalna w terenie zabudowanym w godzinach od 23 do 5 rano wynosiła 60 km/h. Obecnie zawsze jest to 50 km/h.
Rozgrzewanie silnika na mrozie – jak to robić dobrze?
Obecne ograniczenia prędkości w Polsce wyglądają następująco:
- teren zabudowany – 50 km/h
- teren niezbudowany – 90 km/h
- teren niezabudowany, droga dwujezdniowa – 100 km/h
- droga ekspresowa jednojezdniowa – 100 km/h
- droga ekspresowa dwujezdniowa – 120 km/h
- autostrada – 140 km/h
Zwróćmy więc uwagę, że jeśli jedziemy poza miastem drogą dwujezdniową, to nie muszą przy niej stać żadne znaki, żebyśmy wiedzieli, że możemy po niej jechać 100 km/h zamiast 90 km/h.
Taryfikator mandatów za prędkość w 2022 roku
Do tego, że trzeba powyższe limity znać i ich przestrzegać, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Szczególnie w obliczu nowego taryfikatora mandatów oraz nowego taryfikatora punktów karnych, które weszły w życie w tym roku:
- do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
- 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
- 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
- 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
- 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
- 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
- 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
- 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
- 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: