Jakie kolory aut wybierają Polacy? Te barwy dominują
Okazuje się, że wśród ulubionych kolorów aut nie dominują czarne, ani białe, choć te również zajmują wysokie miejsce. Jakie kolory aut wybierają Polacy?
Analitycy, przetwarzający dane motoryzacyjne i analizujący rynek stworzyli raport, który pokazuje jakie kolory aut wybierają Polacy. Okazuje się, że Polacy preferują samochody w szarych kolorach. Jaśniejsze i bardziej jaskrawe kolory cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem.
Jakie kolory aut wybierają Polacy? Dominują „smutne” kolory
26,9% samochodów sprowadzanych do Polski było szarych, 21% – białych, a 19,2% czarnych. Bardzo podobnie wyglądają preferencje kolorystyczne kierowców w innych, europejskich krajach. Kolory szare i czarne powszechnie uważane są za bardziej eleganckie, co ma podnieść prestiż danego samochodu. Auta w tych kolorach wybierają szczególnie Ci, którzy nie chcą pokazywać się innym.
W 2000 roku udział szarych samochodów w Polsce wynosił 30,8%, a zatem był on nieco większy niż obecnie, ale ogólnie cały czas odgrywa on dominującą rolę.
Kolor czarny cieszy się natomiast zmienną popularnością. Początkowo utrzymywała się tendencja wzrostowa (skok z 15,7% w 2000 roku do 29,5% w 2010 roku), by później nieznacznie spadać do 19,3% w 2020 roku.
Według wielu kierowców, samochody z jaskrawymi kolorami z biegiem lat tracą swój blask, co zwiększa utratę wartości samochodu. Niektórzy nawet starają się parkować w cieniu, aby zapobiec blaknięciu lakieru.
Jaskrawe, żywe kolory nie mają znaczącego udziału w polskim rynku samochodów używanych: żółty to zaledwie – 1,2% wszystkich pojazdów, czerwony – 9%, a niebieski – 9,9%.
Auto jakiego koloru najszybciej traci na wartości?
Okazuje się, że kolor samochodu ma także wpływ na utratę wartości pojazdu. Według badania iSeeCars.com, żółte samochody najlepiej utrzymują swoją wartość, tracąc 60% mniej niż przeciętny pojazd. W ich przypadku w ciągu trzech lat to nie 22,5% (jak przeciętnie), tylko 13,5%. Może to wynikać z faktu, że żółte kolory dominują wśród samochodów sportowych, które są rzadkie (np. Ferrari i Lamborghini) i stąd niska utrata wartości.
Inne, korzystne pod względem wartości aut kolory to beżowy (17,8%), pomarańczowy (18,4%), zielony (19,2%), czerwony (20,6%), biały (21,9%) i niebieski (22,0%). Pojazdy szare z wynikiem 22,5% uzyskują rynkową średnią.
Najwięcej na wartości przy odsprzedaży po 3 latach tracą auta w kolorze srebrnym (23,2%), czarnym (23,9%), brązowym (24,0%) oraz złotym (25,9%).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
Długa nazwa tego modelu zdradza nam wiele na temat tego, z czym mamy do czynienia. Jaguar F-Pace SVR Le Mans 1988 Edition to SUV luksusowej marki, w swojej sportowej, najdrapieżniejszej odmianie, która w dodatku stanowi hołd dla jednego z najważniejszych sportowych osiągnięć koncernu. Takie auto nie może być nudne, a już na pewno nie z […] -
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
-
1115 km na jednym tankowaniu! Opel Grandland Plug-in Hybrid w teorii ma taki zasięg. A realia?
-
Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!
Komentarze: