Jaka jest dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu transportowego w Polsce?
Kwestię dopuszczalnej masy całkowitej (DMC pojazdu) regulują w Polsce przepisy prawne. Przeładowanie pojazdu jest niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Sprzyja również szybszemu niszczeniu nawierzchni dróg.
Jeśli załadujemy pojazd z pominięciem wytycznych dotyczących jego DMC (analogicznie: DMC przyczepy) grozi nam wysoka kara. Zależnie od wartości przekroczenia może wynieść ona nawet 15 000 zł. Wyjaśniamy, co to jest DMC, gdzie w dowodzie szukać informacji w tym zakresie i jakie są dopuszczalne wymiary pojazdów.
DMC – co to?
DMC to skrót od określenia dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Określa się nim dopuszczalną masę całkowitą, jaką może mieć dany typ pojazdu poruszający się po drogach publicznych. DMC to masa pojazdu i obciążenia, które można do niej dodać zgodnie z warunkami homologacji. Do DMC wlicza się towary, wszelkie bagaże, kierowcę i pasażerów oraz paliwo. Przykładowo, kiedy waga ciężarówki wynosi 8 ton, a zgodnie z homologacją można obciążyć pojazd ładunkiem 10 ton, to DMC wynosi 18 ton.
DMC zespołu pojazdów (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym zespół pojazdów to pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, na przykład samochód z przyczepą. Aby określić dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, sięgnąć należy do dowodu rejestracyjnego i następujących zawartych w dokumencie danych:
- rubryka F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
- rubryka F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów,
- rubryka O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
- rubryka O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
Przyczepa nie może być cięższa niż masa własna pojazdu, a DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. Jeśli masa przyczepy określona w dowodzie rejestracyjnym jest większa niż wpis w pozycji O.2, przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.
Inne definicje
Powyżej wyjaśnione zostało, co to jest dopuszczalna masa całkowita (DMC). Inne pojęcia, których znaczenie warto rozróżniać to:
- masa własna pojazdu – masa pojazdu bez wliczenia jego ładunku, w stanie nieruchomym i gotowym do drogi;
- rzeczywista masa całkowita pojazdu – masa pojazdu z uwzględnieniem masy znajdujących się na nim rzeczy i osób;
- maksymalna masa całkowita pojazdu – największa technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu określona przez producenta.
Ile wynosi DMC w Polsce
Dopuszczalna masa pojazdów i zespołów pojazdów, które mogą poruszać się na terenie Polski po drogach publicznych, wynosi odpowiednio:
- 10 t – przyczepa jednoosiowa;
- 11 t – przyczepa jednoosiowa z osią centralną;
- 18 t – przyczepa dwuosiowa, samochód o dwóch osiach (oprócz autobusu), dwuosiowy ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny;
- 19,5 t – autobus o dwóch osiach;
- 24 t – przyczepa posiadająca więcej niż dwie osie, ciągnik o trzech i więcej osiach;
- 25 t – trzyosiowy pojazd samochodowy;
- 26 t – pojazd samochodowy o trzech osiach z bliźniaczymi kołami;
- 28 t – zestaw pojazdów, który łącznie ma trzy osie, autobus przegubowy trzyosiowy;
- 32 t – pojazd samochodowy, który ma więcej niż trzy osie;
- 34 t – pojazd typu betoniarka lub wywrotka, wyposażony w cztery osie;
- 35 t – zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi;
- 36 t – zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi, w którym oś napędowa jest z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym;
- 36 t – zestaw składający się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy lub dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, która ma rozstaw nie większy niż 1,8 m;
- 40 t – zestaw składający się z dwu- lub trzyosiowego ciągnika oraz trzyosiowej naczepy;
- 44 t – zestaw składający się z trzyosiowego ciągnika i trzyosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym.
Wymiary TIRa
TIR to potoczna nazwa ciągnika samochodowego. Jego dopuszczalną długość, szerokość, wysokość, a także inne parametry regulują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Długość pojazdu nie może przekraczać: 12 m w przypadku pojazdu pojedynczego, 16,5 m w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy, 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów oraz 22 m w przypadku zespołu trzech pojazdów (ciągnika rolniczego z przyczepami). Ładunek nie może wystawać więcej 0,5 m od przedniego obrysu pojazdu i 1,5 m od siedzenia kierowcy. Z tyłu ładunek nie może wystawać więcej niż 2 m od obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów, a w przypadku przyczepy kłonicowej od osi przyczepy. Jeżeli przewożone jest drewno, nie może ono wystawać więcej niż pięć metrów od osi przyczepy kłonicowej. Dopuszczalna szerokość pojazdu to 2,55 metra i 2,6 metra, kiedy mamy do czynienia z izotermą. Szerokość z uwzględnieniem ładunku nie może wynieść więcej niż 3 metry. Z każdej strony ładunek może wystawać na bok nie więcej niż 23 cm. Wysokość pojazdu nie może przekroczyć 4 m.
Odpowiedź na pytanie, ile ton można załadować na TIRa zależna jest od konkretnego pojazdu, ale standardowo maksymalna ładowność TIRa wynosi 24 tony.
Artykuł powstał przy współpracy z Prilo.com – giełdą do transportu samochodów
Najnowsze
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
W obecnych czasach, gdy rynek samochodów skoncentrowany jest głównie na autach elektrycznych, zadając sobie pytanie, która firma motoryzacyjna jest najwyżej wyceniana na świecie, można się bardzo zdziwić. -
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
-
1115 km na jednym tankowaniu! Opel Grandland Plug-in Hybrid w teorii ma taki zasięg. A realia?
-
Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Zostaw komentarz: