Jak zostać kierowcą rajdowym – przegląd licencji
Chcesz rozpocząć rywalizację w sportach samochodowych, sprawdź jakiej licencji potrzebujesz oraz w jaki sposób ją zdobyć.
Aby rozpocząć rywalizację w sportach samochodowych przede wszystkim należy być członkiem Automobilklubu lub Klubu zrzeszonego w Polskim Związku Motorowym. Jeśli już nim jesteśmy mamy do wyboru dwie możliwości albo ubiegania się o licencję pilota albo kierowcy rajdowego.
Jeśli chcemy zostać tylko, bądź też aż pilotem rajdowym powinniśmy ubiegać się o wydanie licencji pilota stopnia „P”. Jest to możliwe po odbyciu szkolenia obejmującego zajęcia teoretyczne w zakresie znajomości regulaminów sportu samochodowego, obowiązujących zasad bezpieczeństwa, a także znajomości opisów nawigacyjnych oraz zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną Okręgowej Komisji Sportu Samochodowego. Jeśli chcemy zostać kierowcą, sprawa jest bardziej skomplikowana.
Karierę kierowcy rajdowego zaczyna sięz reguły od udziału w KJS-ach (Konkursowej Jeździe Samochodem). Po odbyciu szkolenia w Automobilklubie lub Klubie oraz zdaniu egzaminu przez Komisją powołaną przez stosowny OKSS (Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego) można ubiegać się o wydanie podstawowego certyfikatu i licencji rajdowej kierowcy stopnia „R2″. Z biegiem czasu i nabierania nowych umiejętności oraz po wyjeżdżeniu odpowiedniej (21) ilości punktów można ubiegać o wydanie licencji rajdowej kierowcy stopnia „R1″, która ponownie po wyjeżdżeniu odpowiedniej liczby punktów uprawnia posiadacza ldo ubieganie się o międzynarodową licencję rajdową kierowcy stopnia „R”.
Schemat uzyskania licencji stopnia wyższego : |
fot. PZM |
Egzaminy na licencje stopnia R1, R2 oraz P organizowane są przez Zarządy Okręgowe PZM. Egzamin musi być przeprowadzony przez komisję w której skład wchodzi przynajmniej 1 instruktor, bądź trener sportu samochodowegoAle do czego upoważniają nas poszczególne rodzaje licencji?
Podział licencji ze względu na uprawnienia. |
fot. PZM
|
Oczywiście w zależności od wyrobionej licencji mamy prawo do startów w określonych dyscyplinach:
– licencja rajdowa kierowcy stopnia „R2″ upoważnia do udziału w charakterze zawodnika i/lub kierowcy w rajdach RD-3L oraz udziału w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST. Udziału w rajdach RSP PZM w charakterze zawodnika i/lub kierowcy (maksymalnie 3 starty, na końcu stawki bez pomiaru czasu).
– licencja rajdowa kierowcy stopnia „R1″ upoważnia do udziału w charakterze zawodnika i/lub kierowcy w rajdach RSP PZM i RMPST oraz w GSMP i ich odpowiednikach na terenie krajów UE oraz w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST. Udziału w charakterze pilota w rajdach RSMP i ich odpowiednikach na terenie krajów UE , po uzyskaniu w ZG PZM licencji „R’ co-driver only”.
Podział licencji według standardów. |
fot. PZM |
– międzynarodowa licencja rajdowa kierowcy stopnia „R” upowania do udziału w charakterze kierowcy w RSMP, GSMP i kierowcy/ pilota w RMPST oraz zawodach organizowanych poza granicami Polski po uzyskaniu zgody ZG PZM.
– licencja kierowcy stopnia „R cross country only” upoważnia do udziału w charakterze kierowcy w rajdach RMPST oraz udziału w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM, PMPST.
– międzynarodowa licencja „R co-driver only” uprawnia do udziału w charakterze pilota w RSMP oraz ich odpowiednikach na terenie UE. Ale jak zdobyć Licencję „R co-driver?
Licencję „R co-driver” może uzyskać każdy posiadać licencji rajdowej stopnia „R1″. Licencja ta uprawnia do startów w charakterze pilota w imprezach rangi międzynarodowej. Posiadacz licencji „P” po ukończeniu 6 rajdów (dowolnie lub przemiennie RD-3L lub RPP) może ubiegać się o wydanie licencji „R co-driver”. A co w przypadku jeśli chce startować w wyścigach?
Jeśli natomiast chcemy startować w Rallycrossie lub wyścigach torowych potrzebujemy innej licencji. I tak:
– licencja kierowcy stopnia „C1″ upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1400 cm3 włącznie.
-licencja kierowcy stopnia „B2,C2″ upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas MPRC, PPRC, PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1600 cm3 włącznie.
– licencja kierowcy stopnia „B1,C1″ upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas WSMP, GSMP, MPRC, PPRC, PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 2000 cm3 włącznie.
– licencja kierowcy stopnia „B,C” upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas WSMP, GSMP, MPRC oraz w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST.
Aby uzyskać wyżej wymienione licencje oczywiście należy odbyć kurs, który ogranizowany jest przez Automobilkluby posiadające dostęp do torów wyścigowych, tj.:
Automobilklub Wielkopolski – Tor Poznań
ul. Wyścigowa 3, 62-081 Przeźmierowo,
tel. (061) 814-35-11, fax (061) 868-22-68
tor@aw.poznan.pl
Automobilklub Kielecki – Tor Miedziana Góra
czynne w godz. 8.00 – 15.00
25-365 Kielce, ul. Słowackiego 16
tel. 041 361 99 20
Dział Sportu
sport@automobilklub.kielce.pl
Automobilklub Rzemieślnik – Tor Słomczyn
ul. Żytnia 46, 01-198 Warszawa
tel. 022/ 632 81 49, 022/ 631 96 14;
fax 022 /631 96 13;
zytnia@rallycross.pl
slomczyn@rallycross.pl
Toruński Klub Motorowy – Tor Toruń
ul. Bielańska 66; 87-100 Toruń
tel. (0-56) 654 26 20
fax. (0-56) 654 26 20
biuro@tkm.torun.pl
Co ważne licencję wyścigów torowych można uzyskać w wieku 15 lat. Jest to licencja kierowcy stopnia „B2,C2″ z ograniczeniem pojemności do 1600 ccm. W wieku 14 lat można uzyskać licencje stopnia „C3” upoważniającą do startów w Rallycross samochodem z ograniczeniem pojemności do 1400 ccm. Przy uzyskiwaniu licencji rajdowych wymagane jest również posiadanie prawa jazdy, które najwcześniej uzyskuje się w wieku 18 lat.
Opłaty za wydanie licencji |
fot. PZM
|
Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie www.pzm.pl lub w załączonym regulaminie.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera Suzuki e-Vitara
W Mediolanie miała miejsce europejska premiera Suzuki e-Vitara. Jest to pierwszy w 100% elektryczny SUV japońskiej marki. W salonach marki ma pojawić się już w przyszłym roku. -
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
-
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
UDA MNIE SIEEEE. SZYBKOŚĆ JESTEM SZYBKI
Anonymous - 5 marca 2021
Kuźwa wystarczy że se pójdę na tor w danym mieście… Mieszkam w Łodzi i tor całkiem nie daleko , wystarczy zapłacić i można śmigać , troszkę człowiek czasu spędzi nad szkoleniem własnych umiejętności na jakimś złomie którego nie szkoda a potem można się bawić w to co tu napisane choć wątpię żeby było tak kolorowo i przepisowo – pewnie większość decyzji zapada od własnego widzimisię prezesów itp. i od zasobności portfela zainteresowanego inaczej było by wielu rajdowców (nie wspomnę o umiejętnościach) .
Anonymous - 5 marca 2021
Znowu ja , zapomniałem dodać – początki i tak bywają bardzo trudne nie tylko ze względu na procedury i przepisy ale trzeba pamiętać że na sam start sami wszystko finansujemy – nie ma żadnego RedBull itp, nie ma sponsorów itp. Wszystko idzie z własnej kieszeni- sam samochód, części zamienne, mechanika , ekipa, opłaty , i wiele innych – polecam jednak to co wymieniłem w swoim poprzednim poście , może ktoś was zauważy a jak nie to przynajmniej nabieracie doświadczenia w prowadzeniu auta- kupić byle jakiego złoma na katowanie po torze to nie jakiś wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych więc da się radę.
Anonymous - 5 marca 2021
troszkę dam się podoić..przynajmniej po torze pośmigam he
Anonymous - 5 marca 2021
Doja tylko gotowke Nic po za tym.oplacic tych wszystkich panow prezesow ich zastepcow.pozeolnia.zezwolenia cuda wianki.a radosc z jazdy zadna.odcinki sa po polach lasach I parkingach .po co mi 500km skoro odcinek ma 35m dlugosci jak piasecznie czy gorze kalwari. Posiadam auto ktore stojac w miejscu I tak jest szybsze od tych psudo kajotesowych zlomow.bendac w piaseczne 63letni dziadek objechal 5bmw auto wrc.
Anonymous - 5 marca 2021
Doja tylko gotowke Nic po za tym.oplacic tych wszystkich panow prezesow ich zastepcow.pozeolnia.zezwolenia cuda wianki.a radosc z jazdy zadna.odcinki sa po polach lasach I parkingach .po co mi 500km skoro odcinek ma 35m dlugosci jak piasecznie czy gorze kalwari. Posiadam auto ktore stojac w miejscu I tak jest szybsze od tych psudo kajotesowych zlomow.bendac w piaseczne 63letni dziadek objechal 5bmw auto wrc.
Anonymous - 5 marca 2021
dzieciaczki do spanka
Anonymous - 5 marca 2021
Oferujemy nowe mieszki na skrzynie biegów veven.pl
Anonymous - 5 marca 2021
Tylko frankowiczom. Jak splacam kredyt w zlotowkach to nic? Z jakiej paki maja byc lepsi. Mam ciezko ze swoim kredytem i jeszcze dokladam frankowiczom super. Co mnie obchodzi jakis frankowicz jeden z drugim!!!?
Anonymous - 5 marca 2021
marchewkę się pytam czy kupiłeś
Anonymous - 5 marca 2021
Kupiłem
Anonymous - 5 marca 2021
Robię b i obrazu R