Jak zostać kierowcą lub pilotką rajdową
Marzysz o karierze kierowcy lub pilotki rajdowej? Nie wiesz od czego zacząć? W sezonie 2010 zaczynamy od szkolenia i zdania egzaminu. Nic więcej nas nie dzieli od pierwszego stopnia rajdowej licencji! Przybliżamy, co trzeba zrobić, aby zostać zawodowcem.
Regulaminy dotyczące zdobywania licencji kierowcy rajdowego w roku 2010 nie przewidują konieczności startów w KJS. PZM (Polski Związek Motorowy) chciał tym samym oddzielić kierowców amatorów (którzy bawią się i uczą na KJS), od kierowców planujących karierę rajdową.
Nadal możemy cywilnym autem startować w zawodach dla amatorów (KJS), które organizują automobilkluby. Możemy tam szlifować umiejętności i cieszyć się rywalizacją. Jeżeli jednak planujemy w sposób profesjonalny zająć się rajdami, musimy przygotować samochód (wg. wymogów bezpieczeństwa załącznika „J”) i zdać egzamin na pierwszy stopień licencji rajdowej.
Martyna Markowska startuje od dawna w KJS jako pilotka. Teraz – jeśli tylko chcesz, możesz zostać pilotką bez udziału w KJS, ale polecamy te konkurencje, bo to fajna zabawa! |
fot. szczepanrally.pl
|
Licencja R2
Aby zdawać na licencję należy posiadać prawo jazdy kat. B, oraz zrzeszyć się i opłacić składkę członkowską w automobilklubie (http://www.pzm.pl/Kluby_zrzeszone_w_PZM – znajdź najbliższy automobilklub). Kolejny krok to pozytywne przejście badań lekarskich i psychologicznych pod kątem naszych startów w sportach motorowych.
Następnie przechodzimy szkolenie, obejmujące zajęcia teoretyczne w zakresie znajomości regulaminów sportu samochodowego, obowiązujących zasad bezpieczeństwa oraz znajomości opisów nawigacyjnych. Automobilkluby mają obowiązek przeprowadzać je nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Kolejnym krokiem jest egzamin przed Komisją Egzaminacyjną OKSS (składającą się z min. 3 osób). Po zaliczeniu egzaminu składamy zebrane dokumenty w automobilklubie i uiszczamy opłatę za licencję w wysokości 360 zł.
Mając licencję R1 możemy startować jako:
– kierowca w rajdach RD- 3L (III liga *)
– kierowca w Wyścigach Górskich SWG (II liga)
– kierowca w rajdach RPP 3 razy w ciągu sezonu, ale bez pomiaru czasu (rajdowa II liga)
– pilota w rajdach RD- 3L
– pilota w rajdach RPP
– pilota w rajdach RMPST (mistrzostwa Polski w rajdach terenowych)
* określenie ligi jest umowne, pomagające w rozumieniu rangi rajdu
Licencja R2 |
Licencja R1
Kandydat do kolejnego stopnia licencji musi zdobyć 21 punktów startując w rajdach, które punktowane są następująco:
3 punkty za rajd RD-3L 01 (z łączną długością prób ok. 10 km)
6 punktów za rajd RD-3L 02 (z łączną długością prób ok. 20 km)
7 punktów za start na końcu stawki rajdu RPP (ale tylko do 3 razy)
10 punktów za rajd RD-3L 03 (z łączną długością prób ok. 30 km)
Następnie kierowca składa wymagane dokumenty i wniosek do swojego automobilklubu, oraz wnosi opłatę za licencję w wysokości 360 zł.
Z taką licencją znacznie rozszerzają się nasze możliwości startów, możemy być:
– kierowcą w rajdach RPP
– kierowcą w rajdach RSMST
– kierowcą w wyścigach GSMP (i ich odpowiednikach na terenie Unii Europejskiej)
– pilotem w w rajdach RD- 3L
– pilotem w rajdach RPP
– pilotem w rajdach RMPST
– pilotem w rajdach RSMP (mistrzostw Polski)
Licencja R
To najwyższy stopień rajdowej licencji w Polsce – z nią możemy startować w rajdowych cyklach mistrzostw Polski, Europy czy Świata, a także w wyścigach górskich i rajdach samochodów terenowych. Natomiast wyścigi na torze wymagają już licencji wyścigowych.
By zdobyć licencję R należy zgromadzić 21 punktów startując w Rajdowym Pucharze Polski (RPP). Punkty uzyskuje się za miejsce osiągnięte na mecie w klasyfikacji generalnej lub w swojej klasie (wtedy liczba punktów zależy także od ilości rywali w danej klasie).
Do licencji wystarczy również, by kierowca został sklasyfikowany na minimum sześciu rajdach RPP na przestrzeni trzech sezonów. Opłata za wydanie najwyższego stopnia licencji wynosi 460 zł.
Licencja pilota |
Licencje Pilota
Pierwszy stopień licencji pilota zdobywamy w sposób zbliżony do licencji R2. Po przejściu badań przystępujemy do szkolenia i egzaminu przed komisją OKSS. Opłata za licencję wynosi 210 zł.
Taka licencja upoważnia do pilotowania kierowców na zawodach RD-3L, RPP oraz RMPST. Aby pilot mógł wystartować w rajdach wyższej rangi, musi ukończyć minimum sześć rajdów na przestrzeni trzech sezonów i wystąpić o wydanie uprawnienia R co-driver (20 zł), które jest ważne jedynie łącznie z licencjami: P, R1 lub R2.
Objaśnienie skrótów:
KJS – Konkursowa Jazda Samochodem
RD-3L – Rajdowy Debiut – 3 Liga
RPP – Rajdowy Puchar Polski
RSMP – Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
SWG – Samochodowe Wyścigi Górskie
GSMP – Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski
RMPST – Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych
PZM – Polski Związek Motorowy
OKSS – Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: