Holowanie samochodu – jak to robić zgodnie z przepisami drogowymi?
Podczas awarii pojazdu na drodze nie zawsze jesteśmy w stanie od razu uporać się z problemem. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia – albo zadzwonimy po lawetę, albo tańszą wersję, czyli telefon do przyjaciela z prośbą, aby doholował nas do domu lub warsztatu. Jak to zrobić zgodnie z prawem?
Holowanie samochodu jest stosunkowo trudnym zadaniem, zwłaszcza dla niedoświadczonych kierowców. Jednak jeśli pozna się lub przypomni kilka podstawowych zasad, to w tej nagłej sytuacji powinniśmy sobie poradzić.
Co jest potrzebne do holowania samochodu?
Oczywiście najważniejszym przedmiotem jest lina syntetyczna o długości 4-6 metrów. W przypadku, gdybyśmy nie mieli liny, to wystarczy udać się na stacje benzynową i w granicach od 30-50 złotych bez problemu ją zdobędziemy. Drugim przedmiotem jest trójkąt ostrzegawczy, który jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. Pomocne mogą być również kable rozruchowe, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora. Dzięki nim będziemy mogli podładować akumulator, aby włączyć światła pozycyjne i kierunkowskazy.
Jak przygotować pojazd do holowania?
Po pierwsze, należy umieścić trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie auta holowanego. Następnie linę przyczepiamy do haka i ucha holowniczego. W żadnym przypadku nie wolno przyczepiać jej do wahaczy czy zderzaków, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia auta. W przypadku złej widoczności auto holowane musi mieć włączone światła pozycyjne. Ważne! Nie wolno włączać świateł awaryjnych.
Holowanie samochodu a przepisy drogowe
Holować możemy pojazd tylko o tej samej masie rzeczywistej lub niższej. Holowanie pojazdu w terenie zabudowanym może odbywać się maksymalnie przy 30 km/h. Natomiast poza terenem zabudowanym można rozpędzić się maksymalnie do 60 km/h. W przypadku motocykli i samochodów osobowych korzystamy z połączenia giętkiego (liny). Odległość między pojazdami może wynosić od 4-6 metrów. Dodatkowo połączenie musi być zaopatrzone w żółtą lub czerwoną chorągiewkę. Pojazd ciągnięty za pomocą połączenia giętkiego musi mieć sprawne obydwa układy hamulcowe.
Natomiast holowanie na sztywnym holu musi odbyć się, kiedy pojazdem holowanym i holującym jest samochód ciężarowy lub autobus. Odległość pomiędzy pojazdami nie może przekraczać 3 metrów i musi być oznakowane na przemian białymi i czerwonymi pasami. W tym przypadku pojazd holowany może mieć sprawny tylko jeden układ hamulcowy.
Kiedy nie wolno holować auta?
Samochodu nie można holować, kiedy ma on nie sprawny układ kierowniczy lub hamulcowy. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia. Nie wolno też holować więcej niż jednego pojazdu oraz pojazdu z przyczepą.
Gdzie nie można holować auta?
W przypadku awarii na autostradzie nie możemy zadzwonić do znajomego z prośbą o pomoc, ponieważ holowanie auta na autostradzie jest zabronione. W takiej sytuacji trzeba zadzwonić do zarządcy drogi, który wyśle do nas pomoc drogą i ona odholuje nas do zjazdu z autostrady.
Przeczytaj także: Jak zachować się na autostradzie podczas awarii pojazdu?
Jak holować samochód?
Za kierownicą auta holowanego powinien usiąść ten kierowca, który jest bardziej doświadczony. Ponadto przed ruszeniem warto ustalić gest, który będzie oznaczał awaryjne hamowanie. Ważne jest też, aby lina była zawsze napięta – zwłaszcza podczas ruszania. Podczas zmiany pasa lub skrętu obydwa pojazdy powinny sygnalizować ten manewr, a na drodze kilkupasmowej poruszajmy się w miarę możliwości prawym pasem.
Holowanie auta z automatem
Teoretycznie samochodów z automatem nie powinno się holować, ponieważ można doprowadzić do ich uszkodzeń. Jednak, jeśli nie mamy innego wyjścia, to przestrzegając kilku zasad możemy zdecydować się na holowanie. Po pierwsze, lewarek biegów należy ustawić na pozycję N, czyli na potocznie nazywany luz. Po drugie, samochód z automatyczną skrzynią można holować tylko na dystansie 20-30 kilometrów oraz nie powinno przekraczać się prędkości 30-40 km/h. Po trzecie, holowanie w miarę możliwości powinno odbyć się przy włączonym silniku i co kilkanaście kilometrów należy zrobić krótką przerwę, aby olej skrzyni się schłodził. Przestrzegając tych zasad powinniśmy odholować pojazd bez uszkodzenia mechanizmów skrzyni.
Przeczytaj także: Kupujesz używane auto? Zwróć na te rzeczy szczególna uwagę i nie pozwól, by Cię oszukali
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: