Jak zapobiec jednej trzeciej wypadków motocyklowych?
Pierwsze ciepłe dni roku to początek sezonu motocyklowego i niestety wzrost liczby wypadków drogowych. Motocykliści należą do najbardziej zagrożonych użytkowników dróg, 18 razy bardziej narażonych na śmierć w wypadkach niż kierowcy samochodów.
W zeszłym roku w Niemczech, około 600 z 30 000 wypadków motocyklowych zakończyło się zgonem motocyklisty. Jedną z głównych przyczyn tego stanu jest to, że kierowcy pojazdów dwukołowych są często niezauważani w ruchu drogowym, zarówno na skrzyżowaniach, jak i przy wyprzedzaniu. Bosch chce to zmienić. Wraz z partnerami Autotalks, Cohda Wireless i Ducati opracował prototypowe inteligentne rozwiązanie.
Łączność między pojazdami może zapobiec niemal jednej trzeciej wypadków motocyklowych
Według badań nad wypadkami przeprowadzonych przez Boscha, komunikacja między samochodami, a motocyklami mogłaby zapobiec niemal jednej trzeciej wypadków motocyklowych. Oto jak to działa: pojazdy w promieniu kilkuset metrów wymieniają między sobą do dziesięciu razy na sekundę informacje na temat typów pojazdów, prędkości, położenia i kierunku podróży. Na długo zanim kierowcy lub czujniki pojazdów dostrzegą motocykl, zostaną ostrzeżeni, że zbliża się motocykl. Umożliwia to przyjęcie bardziej defensywnej strategii jazdy. Na przykład typowa, niebezpieczna sytuacja powstaje, gdy motocykl zbliża się do samochodu z tyłu na drodze wielopasmowej i znajdzie się w martwym polu samochodu lub zmienia pas ruchu. Jeśli system zidentyfikuje potencjalnie niebezpieczną sytuację, może ostrzec motocyklistę lub kierowcę, wysyłając ostrzeżenie na tablicy rozdzielczej. W ten sposób wszyscy użytkownicy drogi otrzymują niezbędne informacje, które pomogą zapobiec wypadkowi.
Pojazdy wymieniają informacje w ciągu zaledwie kilka milisekund
Jako podstawę do wymiany danych między motocyklami a samochodami stosuje się standard pWLAN (ITS G5). Umożliwia on krótkie czasy transmisji, kilku milisekundowe, między nadajnikiem a odbiornikiem. Sprawia to, że użytkownicy mogą szybko generować i przesyłać ważne informacje dotyczące sytuacji drogowej. Zaparkowane lub nieruchome pojazdy również wysyłają dane do otoczenia. Aby umożliwić motocyklistom i kierowcom bardziej oddalonym od siebie niezawodny odbiór niezbędnych informacji, technologia wykorzystuje wielozadaniowość, tzw. „multi-hopping“, dzięki której informacje przekazywane są automatycznie z pojazdu do pojazdu. W sytuacjach krytycznych wszyscy użytkownicy dróg wiedzą co się dzieje i mogą z wyprzedzeniem podjąć odpowiednie działania.
Wideo przedstawiające łączność między motocyklem a samochodem:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: