Jak zadbać w zimę o szyby w samochodzie?

Zimą szczególną uwagę należy zwrócić na szyby, których stan ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort użytkowania samochodu. Jak zadbać o ich właściwe przygotowanie do jazdy?

Wpływ na dobrą widoczność podczas jazdy zimą ma nie tylko oczyszczenie szyb z lodu lub śniegu. Ciężkie zadanie czeka też w tym okresie wycieraczki. Bardzo ważne, abyśmy zadbali o ich odpowiedni stan techniczny, podobnie jak w przypadku systemu ogrzewania szyb.

Odpowiednie zabezpieczenie i ochrona powierzchni szyb zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu pomoże zaoszczędzić czas, nerwy i pieniądze.

Usuwanie lodu i śniegu
Malownicze sople lodu i białe pierzyny świeżego śniegu z pewnością mają swój urok. Pryska on jednak momentalnie, jeśli pokrywają one samochód, którym planujemy wybrać się za chwilę w podróż. Odśnieżenie całego pojazdu to konieczność. Nie należy ograniczać się do szyb, reflektorów i tablic rejestracyjnych. Śnieg pozostawiony na masce, dachu lub bagażniku będzie przeszkadzał w jeździe nam oraz innym użytkownikom dróg, czy to zsuwając się na szyby, czy też wzbijając się przy większej prędkości w powietrze, zakłócając widoczność osobom jadącym za nami. Za jazdę źle odśnieżonym samochodem możemy też otrzymać mandat. Do odśnieżania najlepiej używać miotełki z miękkim włosiem, które nie porysuje szyb oraz lakieru.

Han EV – długo wyczekiwany model sedana od BYD. Groźny rywal dla Tesli?
Trudniejszym od śniegu problemem bywa w zimie lód, pokrywający karoserię pojazdu. W tej sytuacji należy oczyścić z niego przede wszystkim powierzchnie szyb, lusterek i lamp. Większość kierowców decyduje się na użycie w tym celu skrobaczki, co niestety, niesie za sobą ryzyko porysowania szyb. Wybierając to rozwiązanie pamiętajmy o sprawdzeniu, czy krawędź skrobaczki jest wystarczająco ostra, a materiał, z którego została wykonana – odpowiednio twardy. Miękki plastik szybko się wyszczerbi i łatwiej będą się w niego wbijać drobinki piasku oraz innych zabrudzeń, rysujących powierzchnię szyby.

Najpopularniejszą alternatywą dla skrobaczek są płynne odmrażacze, dostępne w spray’u lub atomizerze, umożliwiającym efektywne nanoszenie preparatu także przy silnym wietrze. W przeciwieństwie do skrobaczek, odmrażacze nie powodują ryzyka powstania zarysowań. Rozpuszczają lód, który następnie można zetrzeć wycieraczkami. Przy wyjątkowo grubej warstwie lub bardzo niskich temperaturach konieczne może być jednak dodatkowe użycie skrobaczki.

Mądry kierowca zimą
Aby zimą łatwiej było utrzymać szyby w dobrym stanie, warto zwrócić uwagę na kilka rozwiązań, dzięki którym usuwanie lodu i śniegu będzie szybsze i łatwiejsze. Spotykanym dość często rozwiązaniem są maty na przednią szybę, zapobiegające oblodzeniu i zasypaniu jej powierzchni śniegiem. Z kolei wyjątkowo ciekawym oraz innowacyjnym pomysłem jest wykonanie specjalnej powłoki hydrofobowej. Do poddanych hydrofobizacji szyb bocznych oraz czołowej słabiej przylegają wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, a także szron i lód, które łatwiej jest usunąć z ich powierzchni. Jednorazowy zabieg nie jest kosztowny, a pozwala cieszyć się efektem „niewidzialnej wycieraczki” przez około 15 tysięcy kilometrów w przypadku szyby przedniej i aż 60 tysięcy w przypadku szyb bocznych.

Elementem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i komfort podróży są także wycieraczki. „Ich wymiana nie jest skomplikowana ani kosztowna, ma jednak bardzo duże znaczenie dla zapewnienia dobrej widoczności. Koniecznie sprawdźmy stan piór, a także wymieńmy płyn do spryskiwaczy na mieszankę odporną na zamarzanie. Jeśli jest taka potrzeba, skorygujmy również ustawienie dysz spryskiwaczy, aby jak najdokładniej rozprowadzały płyn na szybie.

Ochrona na zewnątrz i wewnątrz
Oprócz konserwacji zewnętrznej należy również zadbać o stronę wewnętrzną szyb. W zimie dużym problemem jest parowanie powierzchni szyb w kabinie pasażerskiej. Koniecznie upewnijmy się, czy system nadmuchu ciepłego powietrza jest sprawny i zapewni w razie potrzeby szybkie przywrócenie niezbędnej widoczności. W przypadku szyby tylnej, posiadającej zwykle osobny układ ogrzewania sprawdźmy, czy nie wymaga on ewentualnej naprawy. Pamiętajmy też, że doraźne wycieranie wewnętrznej części zaparowanych szyb chusteczką przynosi z reguły krótkotrwały efekt i powoduje powstawanie smug oraz zabrudzeń.

Trudne warunki panujące zimą na drogach skutkują też zwiększonym ryzykiem powstawania uszkodzeń pojazdów, a szczególnie narażone są powierzchnie szyb. Lecąca spod kół samochodów mieszanka błota pośniegowego i stosowanego często przez drogowców piasku oraz drobnych kamyków potrafi wyrządzić poważne szkody, zwłaszcza w przypadku szyby przedniej. Niewielkie defekty można usuwać w wyspecjalizowanych serwisach, ale zależy to od wielkości i położenia odprysku lub pęknięcia. Generalnie do naprawy kwalifikuje się większość usterek, których średnica nie przekracza 24 mm tj. średnicy monety 5 zł i które znajdują się przynajmniej 10 cm od krawędzi szyby. Chcąc uniknąć wymiany całej szyby, należy jednak koniecznie jak najszybciej udać się do specjalistycznego serwisu, w którym wykwalifikowani fachowcy ostatecznie ocenią, czy uszkodzenie może zostać naprawione, czy konieczna będzie wymiana całej szyby.

Źródłó: NordGlass

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze