Jak zabezpieczyć lakier samochodu – wosk, a może powłoka ceramiczna?
Lakier samochodowy jest narażony na wiele czynników pogarszających jego stan. Jeżeli chcemy, aby lakier dobrze wyglądał przez długie lata, musimy go odpowiednio zabezpieczyć. Jak tego dokonać?
Na rynku znajdziemy wiele środków zabezpieczających i upiększających lakier. Jednak każdy preparat ma jakieś wady i zalety. Jedne utrzymują się na powierzchni dłużej, inne krócej; jedne odnawiają lakier optycznie, a inne zapewniają hydrofobowość – każdy pełni trochę inną funkcję i różni się trwałością. Dlatego zanim zdecydujemy się na środki chroniące lakier warto poznać ich wady i zalety.
Wosk do lakieru – jaki wybrać?
Nazwa „wosk” jest bardziej umowna, ponieważ zawierają one jedynie niewielką domieszkę wosku. Większość składu to substancje syntetyczne. Natomiast istnieją preparaty złożone głównie z naturalnego wosku, ale nie są one uniwersalne oraz są drogie. Woski do lakieru uszczelniają lakier, uzupełniają niedoskonałości i mikrozarysowania. Możemy wyróżnić trzy rodzaje wosków.
Pierwszym rodzajem są tzw. twarde woski, które zawierają naturalny wosk Carnauba. Ten rodzaj wosku bardzo dobrze kryje wady lakieru i podkreśla kolor nadwozia, ale jego nakładanie jest czasochłonne i wymaga staranności. Nakłada się go po dokładnym umyciu auta, a po nałożeniu trzeba chwilę odczekać, aby środek stwardniał. Jednak tu trzeba dokładnie pilnować czasu, ponieważ jeśli stwardnieje zbyt mocno, to będzie trudno usunąć jego nadmiar. W zależności od sposobu mycia, wosk może utrzymać się na nadwoziu do kilkunastu tygodni. Natomiast jego ceny rozpoczynają się od ok. 50 złotych.
Kolejnym rodzajem jest wosk w płynie, który zawiera środki syntetyczne oraz niewielką domieszkę prawdziwego wosku. Proces nakładania jest bardzo łatwy i szybki. Ponadto bardzo ciężko jest go przedawkować, przez co nie musimy się martwić, że będzie widoczny. Jego nałożenie może zająć nawet kilkanaście minut, ale niestety jego efekt jest krótkotrwały. W zależności od warunków może utrzymywać się do 2-3 tygodni, a w najgorszym przypadku może zmyć się podczas drugiego deszczu. Jest on też tańszy od poprzedniego wosku, gdyż jego ceny rozpoczynają się od 30 złotych.
Wosk polerujący zawiera w sobie domieszkę substancji ściernych, dlatego nadaje się tylko do użytku ręcznego, czyli nie poleruje się go maszyną. Sprawdza się on nawet w przypadku bardzo zaniedbanego lakieru, ponieważ polerując nim wyczyścimy zarazem to czego nie udało się wcześniej zmyć. Ponadto polerując lakier ręcznie zmniejsza się ryzyko starcia grubej warstwy lakieru, dzięki czemu wosk można używać wielokrotnie. Wadą tego środka jest konieczność starannego i czasochłonnego polerowania lakieru. W dodatku można zabrudzić uszczelki i plastiki oraz nawciskać preparat w szpary. Efekt takiej polerki utrzymuje się do miesiąca, a ceny rozpoczynają się od 50 złotych.
Zabezpieczenie lakieru powłoką ceramiczną – czy warto?
Powłoka ceramiczna jest bardzo trwałym środkiem chroniącym lakier, ale trzeba pamiętać, że to nie ona go upiększa. Nałożenie jej zleca się zazwyczaj firmom detailingowym, którym zapłacimy za taką usługę kilka tysięcy złotych. Natomiast jej trwałość wynosi do kilku lat (nawet 5 lat). Ale dlaczego firmy życzą sobie tak dużą kwotę za jej nałożenie, skoro ona tylko chroni lakier, a nie upiększa go? Właśnie dlatego. Cena jest tak wysoka, ponieważ powłoka nie zadba o efekt wizualny, więc muszą to zrobić fachowcy. Najpierw oni myją samochód, a później polerują, dzięki czemu lakier wygląda jak nowy. Dopiero po przywróceniu lakierowi świeżości nakłada się powłokę ceramiczną, która będzie go chronić.
Ze względu, że powłoka jest szorstka nakłada się na nią kolejny środek, który wygładza jej powierzchnię. Niestety ten środek nie jest tak trwały jak powłoka i trzeba go aplikować mniej więcej co rok.
Taka powłoka chroni lakier przed drobniejszymi zarysowaniami, spowalnia brudzenie i ułatwia mycie. Jednak jej wadą jest słaba odporność na środki alkaliczne i mikroproszek, które znajdują się na myjniach samoobsługowych. Ponadto odradza się korzystania z myjni automatycznych, ponieważ po dłuższym czasie korzystania z nich powłoka może się zmyć.
Podsumowując – każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Dlatego musimy się zastanowić jaki efekt chcemy uzyskać, ile mamy czasu i pieniędzy. Na pewno pokrycie lakieru powłoką ceramiczną jest wygodną opcją, ponieważ starcza na długo, ale z drugiej strony jest to kosztowne. Natomiast jeśli chcemy samodzielnie zabezpieczyć samochód za pomocą wosków, to musimy zastanowić się ile mamy czasu i cierpliwości, aby zabezpieczyć cały pojazd.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: