Jak z samochodu zrobić… telefon?
Czego to ludzie nie wymyślą: daj studentowi szkoły plastycznej Fiata Yugo, a otrzymasz... telefon. Przy okazji warto dowiedzieć się trochę o historii jugosławiańskiej marki.
To nie telefon, to Fiat Yugo |
![]() |
fot. Autoblog |
Pomysł dość nietypowy: artysta Jason Vuic’s kupuje 39 Fiatów Yugo* za 92 dolary za sztukę. Następnie ofiarowuje je studentom The School of Visual Arts w Nowym Yorku i poleca, by zrobili z nich coś pożytecznego, wytężając swój umysł, wyobraźnię, tworząc coś kreatywnego. I oto efeky: niezbyt urodziwe samochody, będące na całym świecie obiektem kpin, zmieniły się w pianino, a naawet w… telefon.
Trzeba przyznać, że amerykańscy studenci zaleceń artysty posłuchali i stworzyli naprawdę oryginalne „dzieła”.
Na New York’s Grand Central Station i podczas podróży po Stanach zobaczyć będzie można jeszcze wiele innych, na pozór brzydkich, ale niezwykle oryginalnych modeli Yugo.
* Yugo kojarzy się bardziej z jugosławiańską marką Zastava (fabryka zlokalizowana jest w Kragujevac’u na terenie obecnej Serbii), która już od lat 50. budowała pojazdy na bazie Fiata 1400, 1300, czy 1900. Nie były to pojazdy na licencji włoskiej marki, jednak produkowano je za zgodą koncernu z Turynu. Takie samochody jak np. Yugo 45 (Koral), czyli Fiat 127, a później Fiat Tipo, sprzedawano w USA pod nazwą Fiat Yugo. Z powodu krytyki dotyczącej nie spełniania norm bezpieczeństwa tych aut, ostatecznie Yugo America zbankrutowało w 1989 roku. Firma nadal działała w Jugosławii; w 1999 roku fabryka Zastavy została zbombardowana przez wojska NATO. Obecnie Zastava nadal prosperuje na podstawie umowy z Fiatem i produkuje m.in. udany model Florida.
Ciekawą historię marki można przeczytać tu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Fiat Yugo? Zawsze myślałem że Yugo to Yugo czyli pozostałości po Zastawie. Yugo Koral to znam ale Fiat Yugo?
Anonymous - 5 marca 2021
Fiat Yugo? Zawsze myślałem że Yugo to Yugo czyli pozostałości po Zastawie. Yugo Koral to znam ale Fiat Yugo?