Jak wybrać pierwszy motocykl?

Każdy z nas przez to przechodził: przygotowania, wielki stres, obawy… i nagle przychodzi ten dzień,  kiedy stajecie się szczęśliwymi posiadaczami wymarzonego i wyczekiwanego  prawa jazdy kat A. Ekscytacja i radość trwają, a wy zaczynacie planować kupno odzieży, kasku, motocykla...

A kiedy opadają emocje związane z uzyskaniem uprawnienia,  pojawia się to pytanie, które każdy na początku swojej przygody z motocyklem sobie zadał: „Jaki motocykl wybrać jako pierwszy?”
I wtedy niespodziewanie pojawiają się kolejne, które dotyczą pojemności, mocy, typu i innych rzeczy, które są ważne, aby wybrać prawidłowo. Tylko co tak naprawdę znaczy „prawidłowo”?
Szukając odpowiedzi, przeglądacie strony internetowe, fora i nadal czegoś brakuje, to nie wystarcza.
I dlatego wraz z inspiracją odnalezioną na zajęciach narodził się pomysł stworzenia prostej ankiety skierowanej do motocyklistów – dla motocyklistów.
Ankieta stworzona z kilku krótkich i prostych pytań – odpowiedzi na nie, mam nadzieję, pomogą uporządkować myśli krążące wokół wyboru pierwszego motocykla. Wyniki ankiety to zebrane odpowiedzi motocyklistek i motocyklistów w różnym wieku i z różnych zakątków  kraju, którzy postanowili się podzielić swoim doświadczeniem i radami.

Honda CB500 – najlepszy wybór?
fot. materiały prasowe

Pojemność pojemności nierówna

W odpowiedzi na pytanie o pojemność pierwszego motocykla padają najczęściej odpowiedzi kolejno: 125cmm, 250cmm i, co najbardziej zadziwia – pierwszą trójkę zamyka 650cmm. Przyglądając się z bliska uzyskanym odpowiedziom zauważam, że ci, którzy posiadają większe doświadczenie, zaczynali na pojemnościach 125 i 250.

Natomiast pojemność 650 cmm była pierwszą dla tych, którzy jeżdżą od trochę krótszego czasu.
Można się domyślać, że był to przypadek albo kwestia pożądanej mocy, ale o czynnikach wpływających na to będzie mowa w części dalszej. Modele, które wybierane były jako pierwsze, różnorodnie rozciągają się od SHL M11 175cmm czy też MZ ETZ 250cmm aż do Suzuki GSX 750 i Yamahy XJ700S.  Czyli, jak widzimy – przypadki i świadome wybory nie muszą być jednorodne i ściśle określone, wszystko tak naprawdę zależy od właściciela.

Wybory jeżdżą parami
Czym motocykliści kierowali się przy wyborze swojego pierwszego jednośladu? Dla ponad  60% była to marka i cena, a za nimi kolejno widnieje przypadek i koszt eksploatacji.

W następnej kolejności zapytałam, czym tak naprawdę wg nich początkujący motocykliści powinni się kierować przy wyborze pierwszego motocykla. I tu już odpowiedzi były przejrzyste i proste, gdyż bez względu na wiek, płeć czy doświadczenie, ok. 80% motocyklistów postawiło na moc oraz wysokość i wagę. Kolejno zaś pojawiła się cena, koszty eksploatacji i na szarym końcu pozostała marka.
Podsumowując tę część śmiało można stwierdzić, że często przypadek to jedno z wielu imion pierwszego motocykla i chociaż może z czasem wybór okazuje się bardzo trafiony, to jednak widać, że z  biegiem lat, wraz z nabieraniem doświadczenia, to jednak moc wraz z wagą i wysokością powinny być wyznacznikiem dla początkujących podczas drogi  niełatwego wyboru.

Latają i polecają
Wiele się czyta na temat tego, który model nadaje się  „najlepiej’’ jako pierwszy i który jest najbardziej polecany.
Dlatego też wybrałam 6 motocykli, które wciąż gdzieś przewijają się w tych właśnie kategoriach.
Bezkonkurencyjna okazała się Honda CB500, która zgromadziła ponad 70% głosów, zarówno motocyklistek, jak i motocyklistów, co daje widoczny dowód na to, że kobiety nie powinny się bać pojemności 500cmm jako tej pierwszej!
Kolejny ze znaczącą przewagą nad innymi to Suzuki GSF400 Bandit, a zaraz za nim pierwszą trójkę zamyka znana wielu z kursów na prawo jazdy Yamaha YBR 250. Warto wspomnieć, że niewiele mniejszą liczbę głosów zebrała Honda VTR 250. Jak widać, nie sprawdza się zasada, że zaczynać trzeba od najmniejszej pojemności.

A może jednak Suzuki GSF400 Bandit?
fot. materiały prasowe

Uwaga: może uzależniać!

Aby podejść do tematu trochę psychologicznie, a zarazem dowiedzieć się o podejściu do pierwszego motocykla, ale już tym osobistym, zapytałam: „jak w jednym zdaniu podsumować początki w jeździe motocyklem?”
W odpowiedziach pojawia się wiele pięknych słów i zwrotów, które podkreślają, jak ważna w życiu jest właśnie pasja. Miłość do jazdy, połączona z respektem do maszyny i jej mocy, pozwala na przezwyciężenie początkowego strachu i uzyskanie  wolności, której nikt nie zabierze.
Wolność. To właśnie słowo powtarza się najczęściej i nie da się ukryć, że właśnie to uczucie daje radość z jazdy i sprawia, że nawet pomimo trudniejszych początków i czasem niepowodzeń serce rwie się na myśl o kolejnej podróży, o kolejnych przejechanych kilometrach. Pozwolę sobie zacytować wpis anonimowej osoby pod tym pytaniem:

„Pierwsza jazda na motocyklu uświadomiła mi, że to najlepsza rzecz, jaką kiedykolwiek zrobiłam i chcę to robić przez całe życie, motocykl uzależnia bardziej niż narkotyk i daje szczęście  miłośnikom tych maszyn”.

Kiedy siedzę na maszynie, totalny czuję luz…
Pierwszy motocykl. Tak samo jak wiele modeli jest wybieranych, tak i wiele opinii na jego temat. Dla jednych pojemność 250cmm to spełnienie marzeń, dla innych 500cmm jest tym tzw. „minimum” a jeszcze kolejni nie wyobrażają sobie niczego poniżej 650cmm. Mimo że jest to nasz indywidualny wybór, nie bójmy się zapytać kolegów i koleżanek z większym doświadczeniem, którzy z upływem lat w siodle mają nam do opowiedzenia ich perspektywę początków i tego, jakich dziś być może błędów by nie popełnili.

Analizując odpowiedzi widać wyraźnie, że centralizują się one wokół dopasowania pierwszego motocykla do warunków fizycznych, predyspozycji i potrzeb. Ważne, by przy wyborze kierować się rozsądkiem, a nie chwilową modą lub stwierdzeniem  „ktoś ma taki motocykl, więc też taki chcę”. Ważne, aby na pierwszym motocyklu po prostu dobrze się czuć! Bez strachu, kiedy ledwo sięgamy do ziemi, a nasze umiejętności nie pozwalają na swobodną jazdę. To na nim zaczyna się tę wspaniałą przygodę i pasję, która dla wielu staje się stylem życia.

Życzę wam, aby trudność przy wyborze tego pierwszego własnego motocykla zamknęła się do minimum i abyście z dumą po jego zakupie stwierdzili: „to jest to, to mój motocykl!‘’

Kończąc już pragnę z całego serca podziękować wszystkim motocyklistkom i motocyklistom, którzy wypełnili tę ankietę oraz osobom, które wsparły mnie w jej rozprzestrzenianiu. Wasze doświadczenie i rady na pewno w jakimś stopniu pomogą rozwiać niektóre z wątpliwości przy wyborze pierwszego motocykla.

LwG!

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

spoko artykuł. Ja bym tu jeszcze wspomniał o swoim motorze – Hyperze Bartona. Jak na pierwszy motor uważam że to idealny wybór. W stylu enduro, super jazda i w mieście i w terenie.Duże koła, wysokie zawieszenie. Bardzo komfortowo się nim jeździ. Wziołem wersję z kuframi super pakowne, spokojnie na 2 dniowe wyprawy mieszczę rzeczy

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Masz rację, biorąc pod uwagę wnętrze to całkiem sporo zyskujemy za tą cenę. Wygląd wiadomo drugorzędna sprawa bo jednak serce najważniejsze, ale i tutaj jest on przyjemny i nie będzie siary pokazać się nim na mieście 😀

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

To w sumie jeszcze łatwiej niż bawić się w jakieś formularze itp. Chyba się powazenie zastanowię nad testowaniem na torze, bo to moze być jedynie taka okazja 😀

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Podejrzewam że takie informacje dostajecie już bezpośrednio po zapisaniu się na jazdę, w jakiejś wiadomości prywatnej omawiającą szczegóły testowania D400 😛

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Mówiąc o podzespołach Dominara 400 warto wspomnieć o jego sercu, którym jest ewenement na skalę światową – pierwszy produkcyjny silnik jednocylindrowy z zapłonem DTS-i, który jest obsługiwany przez trzy świece zapłonowe. System ten zapewnia najlepsze możliwe spalanie mieszanki przy jednokrotnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Jednostka jest chłodzona cieczą, ma czterozaworową głowicę z poprawiającym przebieg krzywej momentu obrotowego rozrządem SOHC i została opracowana zgodnie z najnowszymi normami Euro4.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Jazda testowa jest częścią szkolenia i więcej informacji na jej temat możesz znaleźć tutaj https://www.motocykl-online.pl/action-team/dominar

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

A gdzie dokładnie ten tor w Łodzi się znajduje i na jakiej zasadzie można się tam pojawić ? Na ten tor tez przez formularz zgłoszeniowy się zgłaszamy??

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

A co w tej całej specyfikacji zrobiło na Tobie największe wrażenie ?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Czytałem że oni tam mają swoje osobne stanowisko (bajaj) i po prostu podchodzić do nich i się dogadujesz co i jak 😀

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Z wyglądu prezentuje się bardzo przyjemnie, ma nowoczesny design i po prostu kształtny sie wydaje. A co do specyfikacji, to za cenę 15k oferuje nam całkiem sporo 🙂

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Koledze chyba chodziło o to ile czasu przypada na testowanie maszyny na jedną osobę? czy to w km może jest liczone?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Marcin,
Aby skorzystać z jazdy testowej należy wypełnić formularz —> http://testujdominar400.pl/ gdzie możesz wpisać miasto, w którym chciałbyś aby Twoja jazda próbna się odbyła.
Istnieje także możliwość przetestowania Dominara400 na torze w Łodzi wraz z Motocykl Action Team – Szkoła Jazdy.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

możesz powiedzieć więcej o tych jazdach próbnych? Gdzie? Jak długo? W mieście czy po torze? Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

ramble,
Aby skorzystać z jazdy testowej wystarczy wypełnić formularz na stronie http://testujdominar400.pl/. Jeżeli mógłbyś doprecyzować swoje pytanie o „ograniczenie czasowe” to z chęcią odpowiem.

Pozdrawiam,
Piotrek
Doradca Online Bajaj

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Czy chcąc się umówić na jazdę próbną jakie jest ograniczenie czasowe ?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witaj ramble,

Jeżeli masz jakieś konkretne pytania związane z Dominarem400 to chętnie na nie odpowiem!

Pozdrawiam,
Piotrek
Doradca Online Bajaj

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witajcie!

W ramach kampanii informacyjnej mam przyjemność być Waszym doradcą online. Pozostaję do dyspozycji wszystkich zainteresowanych motocyklami oraz tematami skorelowanymi.
Jeśli macie jakiekolwiek pytania, chętnie na nie odpowiem zarówno w tym jak i skorelowanych wątkach.

Pozdrawiam,
Piotrek
Doradca Online Bajaj
http://www.testujdominar400.pl

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Witam fanów motorów, chcę sobie kupić motor i zainteresowałem się bajajem dominar 400, co myślicie ?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Wybór pierwszego motocykla powinien być bardzo dobrze przemyślany.

___________________________
https://motomoda24.pl/blog/jak-rozpoczac-przygode-z-motocyklem/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Hmmm ciekawa teoria ja kierowałem się raczej wzrostem a nam 1,90 i 100kg cena do 10k i jak już kupiłem to moto by się cieszyć w100% ważne by kupić to co się chce i być szczęśliwym nie chciałem pół środków CB 500 czy gs 500 czy inne bandity to są dobre moto dla kobiet kupiłem na początek coś czym mogę się małymi królami doskonalić technikę jazdy by wskoczyć na litra szukałem maszyny która jest legenda i będę ja wstanie utrzymać bo milionerem nie jestem ale pracuje nad tym

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Pisz częściej, miło się czyta…

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze