Jak uzyskać licencję wyścigową – poradnik
Aby móc pełnoprawnie brać udział w wyścigach górskich, torowych oraz rallycrossowych, konieczna jest licencja wyścigowa BC. Jak się do jej wyrobienia zabrać?
Od stopnia licencji (a jest ich kilka, rozróżnia się: B1, B2, C1, C2, C3) zależy, w jakich zawodach można wziąć udział. Regulacje dotyczą mocy i pojemności silników, nawierzchni toru, a także wieku zawodników. Oto najważniejsze założenia pochodzące z regulaminu licencji sportu samochodowego z dn. 10.02.2014 roku.
Jak zostać kierowcą rajdowym – przegląd licencji – tutaj. Rajdy a wyścigi – czym się różnią? Dowiesz się tu. |
Kandydat do uzyskania licencji sportu samochodowego w wieku:
- 14 lat uzyska licencję kierowcy stopnia „C3” upoważniającą do udziału w charakterze kierowcy w konkurencji rallycross, samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1400 cm3 włącznie.
- 15 lat uzyska licencję kierowcy stopnia „B2, C2” upoważniającą do udziału w charakterze kierowcy w konkurencjach: wyścigi torowe i rallycross, samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1600 cm3 włącznie.
- 16 lat uzyska licencję kierowcy stopnia „B1, C1” upoważniającą do udziału w charakterze kierowcy w konkurencjach: wyścigi torowe, wyścigi górskie i rallycross, samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 2000 cm3 włącznie.
- 18 lat lub więcej uzyska licencję kierowcy stopnia „B, C” upoważniającą do udziału w charakterze kierowcy w konkurencjach: wyścigi torowe, wyścigi górskie i rallycross, oraz w charakterze pilota w rajdach rangi: RO, RPP i rajdach terenowych.
Jak wygląda procedura ubiegania się o licencję?
Wbrew wszelkim przypuszczeniom procedura jest prosta, aczkolwiek pracochłonna. Trzeba odwiedzić kilka miejsc, aby uzyskać wszelkie niezbędne dokumenty i zaświadczenia. A są to:
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwskazań do uprawiania sportów samochodowych,
- przynależność do automobilklubu zrzeszonego z PZM
- wniosek o przyznanie licencji (do wydrukowania ze strony PZM)
- zaświadczenie o zdaniu egzaminu na certyfikat i licencję,
- zgoda rodziców lub opiekunów prawnych (dot. kandydatów poniżej 18 roku życia),
- aktualne trzy zdjęcia,
- wypełniony druk danych osobowych kierowcy wraz ze zgodą na skanowanie podpisu,
- aktualne/ważne orzeczenie psychologiczne,
- wniosek o przyznanie lub ksero posiadanego certyfikatu,
- potwierdzenie dokonania opłaty za licencję (nowa 520 zł, przedłużenie 500 zł).
Biurokracji jest dużo, ale warto przez nią przebrnąć. |
Aby przystąpić do samego kursu, nie trzeba wiele – przede wszystkim śledzić aktualności na stronach automobilklubów, które mają dostęp do toru. Są to w tym momencie Automobilklub Kielecki (tor w Miedzianej Górze), Automobilklub Rzemieślnik (tor w Słomczynie) oraz Automobilklub Wielkopolski (tor w Poznaniu). Zwykle występuje warunek minimalnej liczby uczestników. Koszt kursu to 600 zł, a całość trwa 2 dni, obejmuje teorię oraz minimum 3 godziny praktyki na torze. Po szkoleniu teoretycznym i praktycznym z obydwu części odbywa się egzamin, który można za dodatkowymi opłatami poprawić w razie niepowodzenia. Do wzięcia udziału potrzebny jest samochód z manualną skrzynią biegów oraz kask. Ze względu na to, że kurs trwa dwa dni, warto pomyśleć wcześniej o noclegu, choć bardzo często jest możliwe wykupienie go na miejscu.
Co obejmuje teoria na kursie?
Wykłady na kursie traktują przede wszystkim o przepisach, omawia się Regulamin Ramowy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Wyścigowego Pucharu Polski, a także Międzynarodowy Kodeks Sportowy. Porusza się kwestie regulacyjne wyścigów, jak zwykle wygląda plan danego wydarzenia, kiedy i gdzie szukać planu szczegółowego przed imprezą, w jakich terminach trzeba się zapisywać, jakie są możliwe kary i za co, jak wygląda sprawa od strony technicznej, jakie są prawa i obowiązki zawodnika.
Duży nacisk kładzie się, co oczywiste, na sygnalizację na torze, tj. światła, tablice, flagi, ich kolory i znaczenie, jakie czynności należy wykonywać po zobaczeniu danego sygnału i jakie konsekwencje grożą po niezastosowaniu się do polecenia.
Dokładnie opisane są również krok po kroku, a wręcz minuta po minucie, procedury biegów kwalifikacyjnych oraz wyścigów właściwych. Omawiane są różnice między poszczególnymi rodzajami zawodów, ponieważ takie występują i konieczne jest ich rozróżnianie.
Jak wygląda część praktyczna?
Część praktyczna skupia się oczywiście w pierwszej kolejności na przećwiczeniu określonych procedur zależnie od rodzaju wyścigów. Próbne starty odpowiadające biegom kwalifikacyjnym, wyścigom, finałom, rallycrossowi. Jest jeszcze tworzenie szyku formującego, przetasowywanie się, reagowanie na sygnały, a nawet ćwiczona jest umiejętność cofania na miejsce startowe (na wypadek sytuacji, gdy będzie to wymagane), oczywiście z użyciem jedynie lusterek bocznych. Jest również możliwość jazdy z instruktorem, szczególnie, jeżeli ma się ochotę wjechać na trudny odcinek toru stwarzający zagrożenie również dla innych uczestników kursu.
Reasumując: sprawa jest prosta, łatwa i przyjemna. Najtrudniejszym krokiem niewątpliwie jest wziąć się w garść i ruszyć, by pozałatwiać ten cały papierkowy koszmar. Jednak wiele osób już dało radę przez tę nawałnicę przebrnąć, więc jest to wykonalne. I z tą myślą trzeba zacząć!
Powodzenia!
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera Suzuki e-Vitara
W Mediolanie miała miejsce europejska premiera Suzuki e-Vitara. Jest to pierwszy w 100% elektryczny SUV japońskiej marki. W salonach marki ma pojawić się już w przyszłym roku. -
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
-
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Jak to wygląda jeśli mam 15 lat?
Anonymous - 5 marca 2021
Czy jeśli mam zatrzymane uprawnienia na kategorie B mogę ubiegać się o licencję na jazdę na torze ???
Anonymous - 5 marca 2021
Czy potrzebujesz dziś pilnej pożyczki?
jeśli tak, napisz do nas przez e-mail dengworg@gmail.com
Anonymous - 5 marca 2021
Jak nie jest to chińskie dziadostwo za 50 zł to pewnie tak
Tylko szybkę zdemontuj
Anonymous - 5 marca 2021
Pytanie co do kasku czy może to być kask od Motoru