Jedyny dobry sposób uruchamiania auta na kable. Podepniesz inaczej, może być źle
Polskę nawiedziła fala prawdziwie arktycznych mrozów, które stanowią prawdziwe wyzwanie również dla samochodów w dobrym stanie. To właśnie przy takiej pogodzie poznajemy prawdę o kondycji naszego akumulatora i alternatora. Jak uruchomić samochód na kable, kiedy okaże się, że nie chce rano zapalić?
Spis treści
- Po czym poznać, że auto da się uruchomić na kable?
- Jak powinno się podłączać kable rozruchowe?
- Jak powinno się uruchamiać auto na kable?
Po czym poznać, że auto da się uruchomić na kable?
To że samochód nie chce się uruchomić, nie zawsze może świadczyć o problemie z akumulatorem. Istnieją jednak niewielkie szanse, że nagle zepsuł się nam rozrusznik, albo pompa paliwa. Niska temperatura i brak reakcji na przekręcenie kluczyka, to jasny sygnał, że rozładował się akumulator.
Jeżeli została w nim resztka prądu, możemy usłyszeć, jak rozrusznik próbuje „kręcić”, ale zbyt krótko i słabo, żeby uruchomić silnik. Gdy akumulator jest rozładowany całkowicie, po przekręceniu kluczyka nie zapalą się nawet kontrolki na desce rozdzielczej.
Jak powinno się podłączać kable rozruchowe?
Kiedy akumulator się rozładował, a my nie mamy czasu lub możliwości go naładować, najszybszym i najprostszym sposobem, jest skorzystanie z kabli rozruchowych i „pożyczenie” prądu z innego pojazdu. Dawca powinien mieć akumulator o takiej samej jak nasz pojemności, albo większy. Natomiast kable rozruchowe powinny być solidne i grube – w przypadku najtańszych, cienkich, może pojawić się problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości prądu.
Nie ma drugiego takiego fotoradaru w całej Europie. Robi zdjęcie co cztery minuty
Kable rozruchowe należy w następującej kolejności:
- czerwony przewód do plusa dawcy
- drugi koniec czerwonego przewodu do plusa biorcy
- czarny przewód do minusa biorcy
- drugi koniec czarnego przewodu do masy dawcy
Po udanym odpaleniu silnika w aucie z wyczerpanym akumulatorem, odpinamy kable w odwróconej kolejności. Nie można dopuścić do tego, by końcówki przewodów się dotknęły. Jakikolwiek błąd może doprowadzić do zwarcia w instalacji elektrycznej dawcy i go unieruchomić. Teoretycznie w skrajnych przypadkach możliwy jest nawet wybuch akumulatora.
Jak powinno się uruchamiać auto na kable?
Po podpięciu kabli nie powinno się natychmiast podejmować próby uruchomienia auta. Należy najpierw pozostawić oba pojazdy podłączone kablami przez kilka minut z włączonym silnikiem dawcy. W ten sposób doładujemy trochę wyczerpany akumulator.
Zanim przekręcimy kluczyk, trzeba upewnić się, że wszystkie odbiorniki prądu (radio, światła, klimatyzacja) są wyłączone. Przed przekręceniem kluczyka, można dodać trochę gazu w aucie dawcy. Jeśli mimo tego, nie uda się samochodu uruchomić, można poczekać kolejne kilka minut i ponowić próbę. Jeśli i ona się nie powiedzie, jest kilka możliwości:
- kable są zbyt cienkie i nie przewodzą właściwiej ilości prądu
- dawca ma wyraźnie słabszy akumulator od biorcy
- akumulator w aucie biorcy nadaje się tylko do wymiany
- to nie akumulator jest problemem
W takiej sytuacji można spróbować pożyczyć naładowany akumulator lub naładować ten już posiadany. Alternatywą jest tylko wezwanie lawety i odwiezienie pojazdu do warsztatu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: