Jak sprawdzić stan naładowania akumulatora przed jesienią? Wszystko co trzeba wiedzieć o akumulatorze
Zbliżająca się jesień i coraz chłodniejsze dni mogą utrudnić nam uruchomienie auta. Na przeszkodzie może stać słaby akumulator, który nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii potrzebnej do uruchomienia pojazdu. Dlatego warto zawczasu sprawdzić stan akumulatora. Jak to zrobić?
Z czasem każdy akumulator nadaje się do wymiany. Żywotność baterii jest uwarunkowana od jej jakości, ale również sposobu użytkowania i letnich upałów. Krótkie trasy zdecydowanie nie służą akumulatorowi, ponieważ wtedy nie jest on w stanie poprawnie się doładować. Z kolei pozostawienie auta na słońcu prowadzi do jego samorozładowania. O ile latem słabo naładowany akumulator jest w stanie uruchomić samochód, o tyle w chłodniejsze dni może mieć z tym problem. Dlatego, aby uniknąć sytuacji, w której będziemy prosić kogoś o pożyczenie prądu i spóźnimy się do pracy, warto skontrolować jego stan przed nadejściem chłodnych dni.
Jak sprawdzić stan akumulatora?
Akumulator samochodowy jest elementem, który raczej nie przysparza nam problemów – zwłaszcza, kiedy jest nowy – przez to kierowcy zapominają o nim i nie kontrolują jego stanu naładowania. Ale, kiedy auto nie chce „odpalić”, to nagle kierowcy przypominają sobie o jego istnieniu. Wtedy wszyscy przeklinają, że znów się rozładował, ale przecież to tylko rzecz, którą trzeba regularnie sprawdzać i o nią dbać. Regularne kontrolowanie stanu napięcia pozwoli w porę go naładować i uniknąć zasiarczenia płyt – dochodzi do tego w słabo naładowanym akumulatorze i prowadzi do jego awarii.
Do sprawdzenia napięcia akumulatora możemy wykorzystać tester, za pomocą którego skontrolujemy dodatkowo system elektryczny auta oraz sprawdzimy działanie rozrusznika i alternatora. Możemy się wspomóc także woltomierzem, który podłącza się do gniazdka zapalniczki samochodowej. Wskaźnik naładowania akumulatora nie powinien być niższy niż 12,5V. Jeżeli wskaźnik wskaże niższą wartość, to możemy być pewni, że niedługo będziemy mieli problem z uruchomieniem silnika.
Jak naładować akumulator?
Gdy bateria jest zbyt słaba, wystarczy ją naładować. Jak to zrobić? Jedynym przedmiotem, który będzie nam do tego potrzebny jest prostownik. Obecnie na rynku znajdziemy prostowniki, które same ustalają parametry ładowania, a gdy akumulator będzie już naładowany przerwą dopływ prądu. Ładowanie baterii jest jeszcze prostsze niż przy użyciu starszych prostowników, które nie mają tych funkcji. Brak możliwości automatycznego wyłączenia ładowania po naładowaniu akumulatora sprawia, że sami musimy kontrolować stan jego naładowania, ponieważ jeśli nie będziemy tego robić, to dojdzie do przeładowania się akumulatora i jego uszkodzenia.
Przed przystąpieniem do ładowania akumulatora należy zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, aby sprawdzić czy akumulator może być ładowany bez wcześniejszego odłączenia go od instalacji samochodu. Warto mieć też na uwadze pomieszczenie, w którym będzie ładował się akumulator – w otoczeniu nie powinny znajdować się źródła ciepła, np. piec, ponieważ podczas ładowania uwalania się wodór, który może spowodować wybuch. Nie zaleca się również ładowania baterii w pomieszczeniu z ujemną temperaturą, dlatego jeśli w garażu mamy poniżej 0 stopni, to lepiej przenieść akumulator do cieplejszego pomieszczenia. Wówczas nie wolno od razu podłączać go do ładowania. Najpierw należy odczekać chwilę, aby akumulator miał tą samą temperaturę co otoczenie.
Następnie możemy przejść do podłączania prostownika, który łączy się się z akumulatorem za pomocą kabli z zaciskami. Klamry (klemy) podłącza się do biegunów akumulatora, czyli plus do plusa i minus do minusa – czerwony kabel do czerwonego bieguna akumulatora, a czarny przewód do czarnego bieguna akumulatora. Wyjątek stanowią pojazdy z systemem Start&Stop, w których ujemną końcówkę ładowarki podłącza się do masy samochodu, a nie do bieguna ujemnego. Po podłączeniu prostownika do akumulatora możemy go włączyć.
Akumulator będzie się ładował od kilku do kilkunastu godzin. Natomiast, jeśli nasz prostownik nie ma funkcji automatycznego wyłączenia, kiedy bateria jest naładowana, to musimy regularnie sprawdzać wskaźnik jej naładowania i pilnować, aby nie doszło do przeładowania baterii. Długość ładowania zależy od natężenia prądu, które powinno mieć wartość 1/10 pojemności akumulatora, czyli akumulator o pojemności 44 Ah ładuje się prądem o natężeniu 4 A.
Kiedy akumulator będzie już naładowany, to trzeba zachować odpowiednią kolejność odłączania prostownika. W pierwszej kolejności wyłącza się prostownik, a następnie odłącza się klamry od biegunów akumulatora.
Jak dbać o akumulator?
Po pierwsze, regularnie powinniśmy pokonywać dłuższe trasy, podczas których akumulator skutecznie się doładuje. Po drugie, należy unikać pozostawiania samochodu w nasłonecznionym miejscu przez dłuższy czas. Nie dość, że szkodzi to karoserii, ponieważ prowadzi do wyblaknięcia koloru, to w dodatku dochodzi do samorozładowywania się akumulatora. Po trzecie, jeśli zauważymy brud na baterii to go usuńmy. Brud, kurz i biało-szary nalot na biegunach akumulatora mogą ograniczać przepływ prądu, przez co również może dochodzić do samorozładowywania. Do wyczyszczenia nalotu potrzebować będziemy drucianej szczoteczki i papieru ściernego. Podczas jego usuwania należy być ostrożnym, ponieważ podczas szlifowania możemy zmniejszyć średnicę bolców, przez co ponowne założenie zacisków umożliwiających dostarczenie energii do samochodu może być niemożliwe.
Jaki akumulator kupić?
Jeżeli akumulator jest już zbyt stary i musimy coraz częściej go ładować, to najwyższy czas aby wyposażyć się w nowy produkt. W tym punkcie pojawia się pytanie, który akumulator wybrać? Na rynku wyróżnia się akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe, AGM oraz akumulatory ECM/ABF/EFB. W dodatku trzeba zwrócić uwagę na pojemność, prąd rozruchowy oraz napięcie akumulatora – informacje o zalecanej pojemności baterii znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Wartość prądu rozruchowego należy wybierać jak najwyższą. Napięcie akumulatora we wszystkich samochodach osobowych wynosi 12V, a w samochodach ciężarowych wartość napięcia wynosi 24V. Możemy zwrócić uwagę również na bezobsługowość baterii. Najlepiej wyposażyć się w akumulator bezobsługowy, czyli taki, w którym nie trzeba kontrolować poziomu elektrolitu.
Wybór odpowiedniego akumulatora wydaje się dość skomplikowany, ale prawda jest taka, że w dzisiejszych czasach wystarczy zapytać o to „wujka Google’a”. Musimy tylko wpisać markę i model, a od razu uzyskamy informację jaki akumulator powinniśmy nabyć. Ponadto, aby się upewnić, że „wujek” dobrze nam radzi, możemy skorzystać ze specjalnych stron, w których podaje się istotne informacje o naszym pojeździe (marka, model, rok produkcji, rodzaj paliwa itp.), a one wyświetlą nam odpowiednie produkty. W ostateczności możemy udać się po poradę do mechanika lub spytać się sprzedawcy.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: