Jak spakować samochód na wyjazd wakacyjny?
Niby łatwa to czynność, ale zwykle przysparza przed wyjazdem sporo nerwów. Zamieszczamy kilka ważnych wskazówek dotyczących bezpiecznego przewożenia bagażu oraz na przykładzie Chevroleta Captiva pokazujemy przydatne wyposażenie, które zabezpieczy nasz bagaż przed przemieszczaniem.
Wygląda znajomo? Co możesz zrobić, aby pakowanie się na wakacje nie było takim strasznym wyzwaniem? |
fot. Chevrolet
|
Obecnie kierowcy wiedzą już, że wszyscy pasażerowie muszą mieć zapięte pasy, dzieci muszą siedzieć na specjalnych fotelikach, a zagłówki muszą być odpowiednio ustawione. Niestety, wciąż zdarzają się osoby, które ignorują zasady bezpieczeństwa w czasie pakowania bagażu. Przykładowo Chevrolet Captiva, popularny samochód rodzinny, posiada wiele różnych opcji wyposażenia, które pomogą przewieźć bagaż w sposób bezpieczny i wygodny.
Trzeba przyznać, że gdy ma się bagażnik tak duży, jak ten w Captivie, o objętości powyżej 456 litrów, ma się ochotę po prostu wrzucić do środka bagaże, czy inne pakunki.
Cięższy bagaż należy umieszczać za tylnymi siedzeniami. |
fot. Chevrolet
|
Kierowcy, którzy naprawdę dbają o bezpieczeństwo – swoje i swoich pasażerów – dwa razy przemyślą najmądrzejszy sposób załadowania samochodu. Najważniejsza zasada bezpieczeństwa brzmi: ciężkie przedmioty powinny zawsze znajdować się na dole bagażnika i być dokładnie dociśnięte do tylnego siedzenia, w celu ograniczenia ryzyka związanego z ich wdarciem się do przodu w czasie ewentualnego wypadku. Dlaczego: pełen pojemnik z wodą waży 17 kilogramów. W czasie wypadku te 17 kilogramów przekształca się w ponad pół tony masy uderzającej w tylne siedzenie. Aby ograniczyć siłę uderzenia takiego ładunku, ciężkie przedmioty należy umieścić bezpośrednio przy tylnym siedzeniu, oraz zastawić innym bagażem lub przywiązać tak, żeby nie zjechały do tyłu. Jeśli się tego nie zrobi, wszystko może wypaść do przodu w czasie raptownego hamowania lub wypadku.
Pakowanie ułatwiają takie akcesoria jak bagażnik rowerowy czy bagażnik dachowy |
fot. Chevrolet
|
Jeśli z tyłu nie ma pasażerów, należy zapiąć pasy krzyżowo, dla zapewnienia dodatkowej stabilności. |
fot. Chevrolet
|
Poza ciężkimi walizkami, bagaże wakacyjne często składają się z lżejszych przedmiotów, takich jak torby sportowe, maty plażowe, dmuchane materace i gumowe pontony. Powinno się je zapakować w taki sposób, żeby wypełniły puste miejsce wokół cięższych przedmiotów – tak mocno i ciasno, jak tylko się da. Należy unikać pakowania bagaży powyżej linii tylnych siedzeń. Wszystko wystające ponad nimi może wpaść do przodu, narażając pasażerów na obrażenia, w czasie gwałtownego hamowania lub stłuczki. Wersja siedmioosobowa Captivy wyposażona jest w siatkę bagażową w standardzie, aby zapobiec tego typu sytuacjom. Wersja pięcioosobowa może zostać doposażona u dealerów. Zaleca się zabezpieczenie bagażu za pomocą pasów bagażowych.
Captiva wyposażona jest w standardzie w uchwyty mocujące, zaś pasy bagażowe także można dokupić u dealerów. Jeśli z tyłu nie ma pasażerów, należy zapiąć pasy krzyżowo, dla dodania tylnemu siedzeniu dodatkowej stabilności. Aby bezpiecznie przewieźć np. rowery dostępnych jest kilka dogodnych systemów załadunkowych, takich jak bagażniki rowerowe czy bagażniki dachowe.
Przedmioty potrzebne w nagłych przypadkach, takie jak trójkąt ostrzegawczy, odblaskowa kamizelka ostrzegawcza czy zestaw pierwszej pomocy, należy schować w łatwo dostępnym miejscu. |
fot. Chevrolet
|
Napompuj koła. W pełni załadowany samochód potrzebuje większego ciśnienia w oponach. |
fot. Chevrolet
|
Ważne: trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę ostrzegawczą i zestaw pierwszej pomocy należy pakować tak, aby zawsze można było łatwo się do nich dostać!
Dodatkowe wskazówki dotyczące bezpiecznego prowadzenia w czasie wakacji:
– ze względu na cięższy ładunek, należy dostosować ciśnienie w oponach.
– Obciążenie tyłu podnosi przód samochodu. Aby uniknąć oślepiania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka w nocy, światła powinny być odpowiednio ustawione. Captiva (poza wersją podstawową) jest wyposażona w funkcję automatycznego poziomowania świateł.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Najczęściej wypożyczam bagażnik na narty w zimie, a w lecie na rowery. I to też zawsze jest Thule. Są sprawdzone, więc nie zmieniam.