Jak samodzielnie wymienić świece zapłonowe?
Jak zatem samodzielnie wymienić świece zapłonowe? Kiedy zdecydować się na wymianę i jakie są objawy ich zużycia?
Świece zapłonowe są niezwykle istotnym elementem układu zapłonowego w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. Ich awaria może mieć zatem bardzo negatywny wpływ na dalszą eksploatację jednostki napędowej. Dlatego też mimo faktu, że w nowoczesnych autach zarówno świece jak i przewody zapłonowe wymagają znacznie rzadszej wymiany niż w starszych modelach, to jednak należy pamiętać, że wciąż są częściami eksploatacyjnymi, więc ich żywotność nie trwa wiecznie.
Czym są świece zapłonowe?
Świece zapłonowe to jeden z głównych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Ich podstawowym zadaniem jest spowodowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze. Takie wyładowanie nazywamy potocznie „iskrą”.
Świece zapłonowe należą do części eksploatacyjnych auta, dlatego też konieczna jest ich cykliczna wymiana. Przystępując do wymiany tych elementów należy jednak pamiętać, że świece nie są uniwersalne. Występują między nimi znaczne różnice m.in. w średnicy gwintu, długości i charakterystyce cieplnej. Kupując nowe świece zapłonowe warto zatem kierować się wskazówkami producenta.
Kiedy należy wymienić świece zapłonowe?
Producenci wskazują różne okresy przydatności świec zapłonowych. Tak szeroki wachlarz związany jest z dostępnością wielu rodzajów tych elementów, a co za tym idzie bardzo odmienną jakością ich wykonania. Przyjmuje się jednak, że świece zapłonowe należy wymieniać po przejechaniu od 30 do 100 tyś. km.
Objawami świadczącymi o zużyciu świec zapłonowych są: wzrost zapotrzebowania na paliwo, nierówna praca silnika lub problemy z opaleniem auta. W przedłużaniu żywotności tych elementów istotną rolę odgrywa tankowanie paliwa dobrej jakości. W przeciwnym razie na świecach będzie się osadzał nagar albo cząstki stałe, które spowodują ich przyspieszone zużycie. Dobrym nawykiem jest kontrolowanie stanu świec zapłonowych podczas corocznych przeglądów pojazdu.
Samodzielna wymiana świec zapłonowych
Wymiana świec zapłonowych to stosunkowo prosta czynność, dlatego można wykonać ją bez pomocy mechanika samochodowego. Jak zatem przygotować się do takiej naprawy, jeżeli chcemy wykonać ją bez udziału warsztatu samochodowego?
KROK 1
Pierwszym krokiem jest zakup odpowiednich świec zapłonowych i skompletowanie niezbędnych do przeprowadzenia wymiany narzędzi (klucz nasadowy, klucz dynamometryczny, szczypce, olej silnikowy).
KROK 2
Kiedy zaopatrzymy się w niezbędne do przeprowadzenia wymiany części, upewnijmy się, czy auto ma zimny silnik oraz czy zapłon jest wyłączony. Jeżeli te dwa czynniki są spełnione, wówczas możemy przystąpić do wymiany świec zapłonowych. W tym celu otwieramy maskę auta i zdejmujemy plastikową osłonę silnika (jeżeli taka występuje).
Pod pokrywą silnika możemy znaleźć: zespoloną cewką zapłonową, cewki zapłonowe lub przewody zapłonowe. To, który z trzech powyższych elementów znajdzie się pod pokrywą silnika zależne jest od modelu auta. W starszych samochodach zdecydowanie częściej występują przewody zapłonowe, które łączą się ze świecami. W tym wypadku dobrym rozwiązaniem jest pojedyncza wymiana każdej świecy lub odpowiednie oznakowanie kabli przed przystąpieniem do wymiany. Dzięki temu unikniemy pomyłki. Nowsze pojazdy posiadają zazwyczaj cewki zapłonowe, które przypisane są do każdej świecy z osobna lub cewki blokowe na dwie świece, a niekiedy również system cewek, wyglądem przypominający listwę. Te ostatnie są instalowane w całości na komplet świec zapłonowych.
Po zlokalizowaniu przewodów zapłonowych lub cewek, przystępujemy do ich demontażu. W pierwszej kolejności odpinamy wtyczki, a następnie kluczem do świec zapłonowych okręcamy świece i wyjmujemy je na zewnątrz za pomocą szczypiec.
KROK 3
Kiedy gniazda na świece będą już puste, wówczas wydmuchujemy z nich brud za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Dzięki temu zanieczyszczenia nie dostaną się do wnętrza silnika.
KROK 4
Na tym etapie przystępujemy do wkręcenia nowych świec zapłonowych. W tym celu gwint nowych świec możemy pokryć niewielką ilością oleju silnikowego. Świece zapłonowe wkładamy w gniazda i ręcznie dokręcamy. Następnie przy użyciu klucza dynamometrycznego wkręcamy je z wyczuciem do momentu, aż poczujemy opór. Użycie zbyt dużej siły może spowodować pęknięcie stożka świecy, zaś niedokręcanie świec może skończyć się uszkodzeniem głowicy.
KROK 5
Po wkręceniu świec zapłonowych ponownie montujemy cewki, przewody lub cewkę zespoloną, zakładamy plastikową osłonę silnika i możemy ruszać w dalszą drogę. Jeżeli jednak powyższa procedura wydaje się nam zbyt skomplikowana, wówczas lepszym rozwiązaniem jest odstawienie pojazdu do warsztatu samochodowego lub wezwanie mobilnego mechanika, który wykona naprawę pod domem lub w innym, dowolnie wskazanym miejscu.
Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Wojciech - 14 listopada 2021
Niepracuje trzeci cylinder T cros
Anonymous - 5 marca 2021
Dokładnie !!!
Kolega Mechanik ma rację !
Anonymous - 5 marca 2021
KROK 3 ?
Wdmuchujemy brud do komory spalania silnika. Bravo! A auto zawozimy na złom!