Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?
Płyn hamulcowy to jeden z wielu elementów eksploatacyjnych w każdym aucie. Oznacza to, że wymaga on cyklicznej wymiany. Wobec tego jak często powinno się go wymieniać i jak uporać się z wymianą bez pomocy mechanika?
Dlaczego należy wymieniać płyn hamulcowy i kiedy przystąpić do wymiany?
Płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, czyli innymi słowy podatna na pochłanianie wilgoci. Oczywiście skład płynu hamulcowego celowo ma takie, a nie inne właściwości. To właśnie dzięki tym właściwością nie powstaje korozja na metalowych częściach. Ponadto właściwości te przeciwdziałają powstawaniu tzw. korków parowych, tworzących się podczas zagotowania płynu. Specyfikacja płynu hamulcowego ma jednak również negatywne aspekty. Ze względu na skłonność pochłaniania wilgoci, do płynu hamulcowego wskutek dłuższego użytkowania pojazdu oraz przez ewentualne nieszczelności cylinderków hamulcowych czy mikro szczeliny w przewodach hamulcowych może dostać się zbyt dużo wody. A to w konsekwencji znacznie zmniejsza skuteczność hamowania. Szacuje się, że już 1% wody w płynie hamulcowym powoduje zmniejszenie efektywności hamowania nawet o 15%. Jak zatem zbadać zawartość wody w płynie hamulcowym? Aby to sprawdzić możemy posłużyć się specjalistycznym testerem, który kontroluje przewodnictwo elektryczne płynu. Przewodnictwo elektryczne wzrasta bowiem wraz z ilością wody w płynie hamulcowym. Tego typu urządzenia mają jednak istotną wadę, ponieważ wykonują pomiar w zbiorniczku wyrównawczym, podczas gdy znacznie więcej wody może znajdować się w przewodach przy kołach.
Płyn hamulcowy należy zawsze wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjmuje się jednak, że taka wymiana powinna następować co 2 lata lub po przejechaniu około 40 000 km. Jeżeli jednak odczujemy, że skuteczność układu hamulcowego znacznie spadła w trakcie eksploatowania pojazdu, wówczas opisywaną wymianę należy przeprowadzić niezwłocznie po zaobserwowaniu niepożądanych objawów.
Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?
Wymiana płynu hamulcowego nie należy do skomplikowanych czynności. Musimy jednak pamiętać, że przy tej procedurze będziemy potrzebowali pomocy drugiej osoby.
Płyny hamulcowe dzielą się na trzy główne grupy: DOT-3, DOT-4 i DOT-5. Różnice pomiędzy nimi dotyczą temperatury wrzenia, dlatego niezwykle istotne jest, aby przed przystąpieniem do wymiany, dowiedzieć się, jaki rodzaj płynu jest aktualnie wlany do pojazdu. Niedopuszczalne jest bowiem mieszanie cieczy pochodzących z różnych grup. Dlaczego jest to tak bardzo istotne? Podczas wymiany płynu hamulcowego nie spuszczamy dotychczasowego płynu do końca, aby następnie zastąpić go nowym, lecz stopniowo dolewamy nową ciecz do tej już istniejącej w zbiorniku. Dzięki temu układ hamulcowy nie zostanie zapowietrzony.
KROK 1
Sprawdzamy jaki płyn hamulcowy jest obecnie zalany do zbiornika w aucie i kupujemy płyn z identycznej grupy. Zazwyczaj stosowane są płyny z grupy DOT-4. Ważne jest, aby nie dolewać płynu hamulcowego, który został otwarty jakiś czas temu. Do otwartej butelki mogła bowiem dostać się woda, a to z kolei miałoby niebezpieczny wpływ na jazdę autem.
KROK 2
Osadzamy pojazd na podstawkach lub wjeżdżamy autem na podnośnik i zdejmujemy wszystkie koła.
KROK 3
Lokalizujemy zbiornik na płyn hamulcowy pod maską auta, odkręcamy korek i dolewamy nowy płyn hamulcowy do tego, który aktualnie znajduje się w zbiorniku tak, aby płyn po dolaniu nie wylewał się ze zbiornika. Dzięki temu, że nie spuścimy dotychczasowej cieczy przed zalaniem nowej, to unikniemy zapowietrzenia układu hamulcowego. Resztę płynu hamulcowego będziemy stopniowo dolewać do zbiornika spuszczając dotychczasowy płyn.
KROK 4
Wyposażamy się w przezroczysty, gumowy przewód oraz zbiorniczek na zużyty płyn i przystępujemy do wypompowania zużytej cieczy. W tym celu przechodzimy do odpowietrznika znajdującego się najdalej pompy hamulcowej. Zazwyczaj jest to prawy tył auta. Dalsza kolejność to: lewy tył, prawy przód i lewy przód. UWAGA! W pojazdach z układem ABS kolejność jest odwrotna.
KROK 5
Po przejściu do prawej, tylnej części auta lokalizujemy odpowietrznik przy zacisku hamulcowym i zakładamy na niego przezroczysty, gumowy przewód. Drugi koniec przewodu wkładamy do wcześniej przygotowanego przez nas zbiorniczka na zużyty płyn. Dzięki temu unikniemy rozlewania się zużytego płynu hamulcowego. Dodatkowo zapobiegnie to również dostawaniu się powietrza do przewodów hamulcowych pod warunkiem, że końcówka wężyka będzie zanurzona w zużytym i zlanym do pojemniczka płynie.
KROK 6
Prosimy towarzyszącą nam osobę o zajęcie miejsca za kierownicą pojazdu i ustawienie nogi na pedale hamulca. Następnie prosimy towarzysza za kierownicą o kilkukrotne „pompowanie” pedału hamulca w celu zwiększenia ciśnienia w układzie hamulcowym. Kolejnym krokiem jest wciśnięcie pedału na wyraźny znak i przytrzymanie go aż do odwołania. Kiedy jedna osoba wciska pedał hamulca, druga osoba odkręca odpowietrznik przy zacisku hamulcowym, podstawia wcześniej przygotowany pojemnik pod gumowy przewód i obserwuje ściekający płyn. Kolor wyciekającego płynu hamulcowego ma ostatecznie być identyczny jak ten świeżo dolany. Jeżeli kolor płynu wciąż pozostawia wiele do życzenia lub jeśli w płynie pojawiają się pęcherzyki, ale ciśnienie wypływającego płynu znacznie spadło, to należy dokładnie zakręcić odpowietrznik i poprosić o odpuszczenie wciśniętego hamulca oraz ponowne kilkukrotne „pompowanie” pedału w celu zwiększenia ciśnienia, a następnie ponowne przytrzymanie hamulca aż do odwołania. Wówczas ponownie odkręcamy odpowietrznik, z którego znów pod wpływem zwiększonego ciśnienia zacznie wyciekać płyn. Pamiętajmy, aby pedał hamulca był cały czas wciśnięty, gdy odpowietrznik jest odkręcony. Pamiętajmy też, aby co jakiś czas dolewać świeżego płynu hamulcowego do zbiornia pod maską auta, dzięki temu nie zabraknie nam cieczy w zbiorniku.
UWAGA! Jeżeli auto wyposażone jest w system ABS cały szósty krok należy przeprowadzić przy włączonym zapłonie, aby pompa ABS była zasilana.
W momencie, gdy kolor wypływającego płynu będzie identyczny jak ten, który dopiero zalaliśmy do zbiornika pod maską oraz gdy przestaną pojawiać się w wyciekającej cieczy pęcherzyki powietrza – powinniśmy zakręcić odpowietrznik. Dopiero po tym fakcie osoba siedząca za kierownicą może zdjąć nogę z hamulca.
KROK 7
Powtarzamy czynność z kroku szóstego zachowując kolejność: prawy tył, lewy tył, prawy przód i lewy przód. UWAGA! W pojazdach z układem ABS kolejność jest odwrotna.
KROK 8
Zakładamy koła i w bezpiecznym miejscu sprawdzamy sprawność hamulców.
Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
No jasne, mozna wymienic samemu jak ma sie podnosnik!
Anonymous - 5 marca 2021
Mi wymienili płyn hamulcowy za jednym razem na przegladzie w serwisie forda dotego sprawdzili i ustawili światła i dokładnie stan hamólców. Zapłaciłam 55 zl ale cieszę się że to zrobiłam przed samym wyjazdem na wakacje do zakopanego na pewno bezpieczniej sie bedzie jechało:)
Anonymous - 5 marca 2021
Ja jednak wychodzę z założenia, że najlepiej takie rzeczy oddać specjalistom. Moja wymiana oleju ogranicza się do pojechania do mechanika, kupienia płynu na amjoil.pl (zaufany sklep) i odbiorze auta z wymienionym płynem.