
Jak samodzielnie wymienić olej i filtr oleju w aucie?
Cykliczna wymiana oleju i filtra oleju w aucie to czynności niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania każdego pojazdu. Podczas pracy silnika olej zużywa się, a na filtrze osadzają się zanieczyszczenia. Na szczęście wymiana oleju jest łatwa i można zrobić to samodzielnie.
Częstotliwość wymiany oleju i filtra oleju
Częstotliwość wymiany oleju w poszczególnych autach zawsze wskazują producenci. Przyjmuje się jednak, że standardowo wymiana oleju powinna nastąpić po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów lub co 12 miesięcy. Ważne jest, aby przy wymienia oleju wymienić również filtr.
Samodzielna wymiana oleju i filtra oleju
Etap 1
W pierwszej kolejności należy wyposażyć się w niezbędne narzędzia (klucz nasadowy, klucz do filtra oleju, narzędzia do zdjęcia osłon w przypadku niektórych pojazdów, pojemnik na stary olej, papierowe ręczniki i gumowe rękawiczki) oraz podnośnik i nowy olej oraz filtr. Warto też kupić nową podkładkę/uszczelkę pod korek miski olejowej.
Przed przystąpieniem do wymiany warto rozgrzać nieco silnik, dzięki czemu proces wyciekania starego oleju będzie znacznie szybszy. Następnie powinniśmy ustawić pojazd na możliwie najbardziej poziomym podłożu, umożliwiając sobie dostęp do podwozia auta (np. wjechać autem do garażu z kanałem lub na podnośnik). Po wyłączeniu silnika zakładamy gumowe rękawiczki, otwieramy maskę silnika i odkręcamy korek wlewu oleju znajdujący się w górnej części silnika. Umożliwi to przepływanie powietrza w trakcie spuszczania oleju i będzie wpływało na łatwiejszy sposób usunięcia starego oleju.
Etap 3
Znajdujemy korek spustowy na dnie miski olejowej, podkładamy pod niego pojemnik i odkręcamy go przy użyciu właściwego klucza, uważając przy tym, aby nie upuścić korka spustowego do podstawionego pojemnika. Kiedy korek będzie całkowicie odkręcony – należy usunąć go szybkim ruchem.
Etap 4
Olej wycieka zawsze pod pewnym kątem, dlatego aby uniknąć zabrudzenia – warto przytrzymać na początku pojemnik blisko spustu. Kiedy cały olej spłynie z silnika, wówczas podkładamy pojemnik pod filtr oleju i rozpoczynamy jego demontaż używając specjalistycznego klucza (filtr oleju wyglądem przypomina puszkę). Wraz z filtrem oleju należy usunąć również starą uszczelkę.
Etap 5
Po demontażu starego filtra miejsce jego mocowania czyścimy np. papierowymi ręcznikami. Następnie nawilżamy nową uszczelkę zakupionym olejem i dokręcamy nowy filtr, aż do momentu, kiedy będzie on stawiał duży opór.
Etap 6
W kolejnym kroku czyścimy korek spustowy i spust, a następnie wkręcamy go. Dobrą praktyką jest również wymiana uszczelki i podkładki korka spustowego.
Po dokręceniu korka spustowego rozpoczynamy proces wlewania nowego oleju przez górny otwór. Po zalaniu ok. ¾ planowanego litrażu odczekujemy około 5-10 minut, aby olej rozprowadził się w silniku. Następnie bagnetem sprawdzamy poziom oleju i dolewamy odpowiednią ilość. Ważne jest, abyśmy uzyskali poziom pośredni między stanem minimum a maksimum na bagnecie.
Etap 8
Po przeprowadzeniu powyższych czynności uruchamiamy silnik, który powinien pracować przez kilka minut na wolnych obrotach. Po upływie tego czasu wyłączamy silnik, czekamy około 15-20 minut i ponownie sprawdzamy poziom oleju. Poziom oleju może nieznacznie spaść ze względu na nowy filtr, który powinien zassać część płynu.
Etap 9
Na koniec sprawdzamy, czy nie powstały wycieki spowodowane np. niedokręcEniem korka spustowego lub filtra. Zapisujemy datę przeprowadzenia wymiany, aktualny przebieg auta i rodzaj wymienionego oleju. Zużyty olej oddajemy do zakładu utylizacyjnego.
Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
odkąd pamiętam samodzielnie wymieniam olej, ale przed każdą wymianą robię profilaktycznie płukankę https://youtu.be/y5SjJR7gj5s
Anonymous - 5 marca 2021
ja tam jestem zawsze za wymienianiem u mechanika lub w serwisie. olej owszem kupuje sam na amjoil.pl zazwyczaj valvoline, a pozniej jade do Henia i on mi tam co trzeba dokladnie wymienia.