Jak samodzielnie wymienić akumulator w aucie?
Akumulator w samochodzie jest częścią eksploatacyjną. Oznacza to, że jego żywotność nie trwa wiecznie, a pojemność elektryczna zawsze obniża się wraz ze spadkiem temperatury otoczenia. Zatem jeżeli w mroźny, zimowy poranek wystąpią problemy z odpaleniem pojazdu, wówczas konieczna może okazać się wymiana akumulatora. Jak zrobić to samemu?
Żywotność akumulatora
Nie można jednoznacznie wskazać czasu, po jakim wymiana akumulatora będzie konieczna. Żywotność baterii jest bowiem kwestią indywidualną i zależy od eksploatacji auta, dlatego też w jednych pojazdach akumulator będzie pełnił swoją rolę dłużej, a w innych znacznie krócej. Należy jednak przyjąć, że akumulator powinien działać bez zarzutów przez okres 4-6 lat. Po tym czasie zalecana jest jego wymiana.
Jak sprawdzić stan akumulatora?
Stan akumulatora najprościej sprawdzić miernikiem prądu stałego (tzw. miernikiem elektrycznym). Pierwszym krokiem jest włączenie zapłonu w aucie i sprawdzenie napięcia na akumulatorze. Powinno ono wynosić około 12,5 V. Następnie na włączonym silniku mierzy się napięcie ładowania (należy mierzyć je na zaciskach akumulatora). Pomiar ten powinien mieścić się w przedziale od 13,6 do 14,5 V i pozostać stały niezależnie od obrotów silnika. Najnowsze pojazdy mogą posiadać wyższe napięcie, sięgające nawet do 15 V.
Większość akumulatorów wyposażonych jest w tzw. magiczne oko, czyli specjalistyczny wizjer, który informuje o stanie baterii. Zielony odcień wizjera oznacza, że akumulator jest naładowany, a poziom elektrolitu poprawny. Kolor czarny sygnalizuje konieczność doładowania baterii, a odcienie biały i żółty informują o potrzebie wymiany tej części.
Odpalanie pojazdu z kabli rozruchowych – awaryjne ładowanie
Aby odpalić pojazd z kabli rozruchowych potrzebny jest sprawny samochód, od którego będzie można pożyczyć prąd. W pierwszym kroku należy zatem wyłączyć silniki i zapłony w obu autach, a następnie rozpocząć podłączanie kabli rozruchowych w odpowiedniej kolejności. Czerwony kabel powinien zostać przypięty do dodatniego zacisku na akumulatorze „dawcy”, a następnie drugi koniec tego przewodu musi zostać przymocowany do dodatniego zacisku „biorcy”. Kolejnym etapem jest podłączenie czarnego przewodu. Mocujemy go najpierw do klemy ujemnej sprawnego pojazdu, po czym drugi koniec musi zostać przymocowany do metalowego elementu (masy) w komorze silnikowej niesprawnego auta (np. do bloku silnika lub śruby). Kiedy powyższe czynności zostaną spełnione, wówczas należy uruchomić silnik w sprawnym pojeździe, a następnie próbować odpalić jednostkę w samochodzie, który czerpie energię. Po tym, jak silnik zacznie pracować, należy ściągnąć kable w odwrotnej kolejności (pierwszym krokiem jest odpięcie kabla masowego w samochodzie „biorcy”). Po przeprowadzeniu całego procesu nie powinno się wyłączać silnika w ładowanym pojeździe przez kilkanaście minut, aby akumulator mógł się naładować.
Samodzielna wymiana akumulatora
KROK 1
Pojazd stawiamy na płaskiej powierzchni w miejscu pozbawionym źródeł ognia. Następnie zaciągamy hamulec ręczny, wyłączamy zapłon i wyjmujemy kluczyk ze stacyjki. Czynność ta jest niezwykle istotna w pojazdach posiadających centralny zamek, ponieważ auto po wyjęciu akumulatora może się zamknąć.
Jeżeli wymiana akumulatora ma zostać przeprowadzona w nowoczesnym aucie, wówczas odcięcie urządzeń od zasilania może spowodować problemy z elektroniką. Należy bowiem pamiętać, że w pojazdach wyposażonych w układ START – STOP lub system zarządzania akumulatorem, to właśnie akumulator stanowi centralny element tych złożonych systemów. Wówczas wymianę baterii najlepiej pozostawić specjalistom.
KROK 2
Zakładamy gumowe rękawiczki i odłączamy akumulator. Procedurę należy zacząć od odkręcenia zacisku z bieguna ujemnego. Następnie to samo robimy z zaciskiem na biegunie dodatnim. Zdejmujemy również wszelkie zabezpieczenia akumulatora i wyjmujemy baterię.
Akumulator jest ciężkim przedmiotem, dlatego jego wyjęcie wymaga użycia siły. Ponadto przy wyjmowaniu baterii ważne jest, aby trzymać ją pionowo, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia ewentualnego wycieku.
KROK 3
Na tym etapie ważne jest, czy chcemy jedynie podładować dotychczasowy akumulator, czy też wymienić go na nowy. Jeżeli zależy nam na doładowaniu starej baterii, to należy postawić ją na gazetach lub tekturze i wyczyścić bieguny oraz sprawdzić, czy aby na pewno nie występuje nieszczelność. W przypadku, gdy bieguny są zaśniedziałe – należy oczyścić je drucianą szczotką lub papierem ściernym.
W celu podładowania akumulatora niezbędny jest prostownik z regulacją prądu ładowania. Prostownik ustawiamy na 10% pojemności akumulatora (np. gdy bateria ma pojemność 50Ah, to należy ładować ją prądem o natężeniu do 5A. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z automatycznego prostownika, który samodzielnie dobiera parametry i samoczynnie się wyłącza. Jeżeli jednak nie dysponujemy takim sprzętem, wówczas powinniśmy przerwać ładowanie po ok. 10 godzinach. Ważne jest bowiem, aby nie przeładować akumulatora.
KROK 4
Po naładowaniu lub zakupieniu nowego akumulatora montujemy go ponownie w aucie. Procedurę rozpoczynamy od założenia klemy dodatniej, a następnie ujemnej. Zaciski należy dokręcić z wyczuciem, aby nie ukruszyć biegunów. Bieguny smarujemy lub spryskujemy specjalistycznym smarem.
Kupując nowy akumulator należy pamiętać o dobraniu takiej baterii, która posiada parametry odpowiadające dla naszego pojazdu.
Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Jeszcze więcej trzeba było napisać. Masakra jakaś. Tekst dla idiotow I bez konkretów
Anonymous - 5 marca 2021
duzo gadania i nie do zeczy
Anonymous - 5 marca 2021
Nie chave odpalic po wymianie akumolatra
Anonymous - 5 marca 2021
Nie chave odpalic po wymianie akumolatra