Jak przygotować się do jazdy motocyklem w nocy?
Pogoda nadal sprzyja podróżom motocyklowym, jednak dość szybko zapada zmrok, a wtedy warunki do jazdy zmieniają się diametralnie. Podpowiadamy, jak się na to przygotować.
Na początek o kilka rad dotyczących jazdy w nocy, poprosiliśmy doświadczonego motocyklistę i mechanika:
– Gdy planujemy jeździć po zmroku, warto zadbać o dobre żarówki, które poprawiają widoczność nawet o parędziesiąt metrów. Należy sprawdzić ustawienie poziomu snopu światła, by nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Najlepiej robić taką regulację w nocy lub na stacji diagnostycznej. Kolejna sprawa to zadbanie o szybkę w kasku, żeby nie była porysowana, ani brudna, gdyż nawet niewielkie ryski, nocą bardzo rozpraszają światło i wtedy niewiele widać. Uwagę należy zwiększyć podczas jazdy przez las, bo światło zwabia zwierzęta – mówi Paweł Zachariasz z wrocławskiego serwisu Zachar Motocykle.
Dostosowanie ubioru do jazdy w nocy
Szyba kasku, oprócz tego, że powinna być czysta i bez zarysowań, może wieczorem i nocą mocniej parować. Pomogą wtedy preparaty przeciw parowaniu lub naklejenie specjalnej folii anti-fog. Do zmywania owadów z szybki, które w nocy potrafią atakować ze zdwojoną siłą, warto zabrać preparat, albo wygodne, wilgotne chusteczki.
Odblaskowe dodatki bywają wściekle seledynowe, by widoczność wzmacniać też w dzień, jak również dyskretne – srebrne czy dobrane do koloru motocykla i świecące jedynie w nocy. Poniżej podpowiadamy, jak przy pomocy kawałków samoprzylepnej taśmy odblaskowej przyozdobić kask i jednocześnie nocą poprawić swoje bezpieczeństwo na drodze:
Dostosowanie motocykla do jazdy w nocy
Przed wyjazdem nocą należy sprawdzić, czy wszystkie światła motocykla są w porządku, czy czyste są klosze i czy działa podświetlenie zegarów. Warto udać się na stację diagnostyczną, by sprawdzić jak wysoko i w jakim kierunku się rozchodzi snop światła.
– Gdy spadają temperatury, warto także skontrolować ciśnienie w oponach, gdyż jest one uzależnione od warunków zewnętrznych i może się okazać, że mamy je zbyt niskie – dodaje Paweł Zachariasz.
Zagrożenia czyhające na motocyklistę w nocy
Jazda nocą to trudne warunki dla naszych oczu i postrzegania. Ciemność ogranicza nasze pole widzenia i punkty odniesienia, utrudnia przez to szacowanie prędkości naszej i innych pojazdów. Podświetlone zegary w motocyklu umożliwią kontrolę naszej prędkości, a innych użytkowników drogi należy baczniej obserwować. Szczególnie w weekendy, bo statystyki kierowców poruszających się pod wpływem alkoholu, niestety nie maleją. Zagrożeniem mogą też być tzw. „kierowcy niedzielni”.
Warto utrzymywać większą odległość od poprzedzającego pojazdu. Z jednej strony dobrze jedzie się nocą za jakimś pojazdem, kiedy jego tylne światła wyznaczają nam kierunek, jednak taka sytuacja uniemożliwia nam, korzystanie z długich świateł.
W ciemności mocniej zwracajmy uwagę na znaki ostrzegawcze. Jadąc, warto trzymać się środka jezdni, gdyż może się zdarzyć, że blisko drogi pojawi się na ciemno ubrany przechodzień. Do prawej krawędzi radzimy zjechać przy wjeździe na wzniesienie, lub mijając kolumnę pojazdów – by z daleka mógł nas zauważyć kierowca, który ma w planie wyprzedzanie.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: