Jak przechowywać opony?
Każdy kierowca na pewno nie raz zastanawiał się czy opony lepiej przechowywać w garażu, piwnicy, na balkonie czy może na zewnątrz, w pobliżu domu. Sposób przechowywania opon letnich ma ogromne znaczenie dla ich żywotności. Eksperci zgodnie twierdzą, że decydujące znaczenie ma odpowiednia temperatura.
W przeszłości wielu kierowców przechowywało opony w domowych kotłowniach, w pobliżu bojlerów. Panująca tam wysoka temperatura może jednak negatywnie wpływać na stan opon, prowadząc do ich wysychania, twardnienia, pękania, a w niektórych przypadkach nawet zapalenia. Opony najlepiej przechowywać w suchym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu o temperaturze nie przekraczającej 15ºC. Zaleca się także chronić opony przed światłem słonecznym, gdyż promieniowanie UV może negatywnie wpływać na ich wytrzymałość.
Hotel dla opon pozwala pozbyć się problemu ich przechowywania
Coraz większą popularnością cieszą się hotele dla opon. Dzięki nim kierowcy zyskują dodatkową wolną przestrzeń, którą można wykorzystać do innych celów. Hotel dla opon to także świetne rozwiązanie w przypadku, gdy spółdzielnia mieszkaniowa zakazuje przechowywania ogumienia w budynku ze względu na zagrożenie pożarowe. Usługa ta obejmuje nie tylko przechowywanie, ale także mycie i kontrolę stanu opon oraz ich profesjonalny montaż. Opony wysokiej jakości poddawane starannej konserwacji mogą służyć kierowcy nawet przez 6 lat. Nie należy ich jednak używać przez okres dłuższy niż 10 lat. Datę produkcji odczytasz z czterocyfrowego numeru znajdującego się na oponie: dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Przechowywanie opon w nieodpowiedni sposób może doprowadzić do ich trwałego uszkodzenia już po jednym sezonie.
Wysokie ciśnienie wody może doprowadzić do uszkodzenia opony
Zalecenia dotyczące przechowywania opon letnich i zimowych są bardzo podobne. Przede wszystkim opony należy najpierw dokładnie umyć i opłukać. Pamiętaj o usunięciu kamieni spomiędzy rowków bieżnika. Sprawdź także czy na powierzchni oraz ścianach bocznych opony nie pojawiły się pęknięcia ani wybrzuszenia. Posługując się myjką ciśnieniową staraj się unikać kierowania strumienia wody bezpośrednio na powierzchnię opony, gdyż może to powodować oderwanie się fragmentów gumy prowadząc do pęknięcia opony w czasie jazdy. Po umyciu opony należy pozostawić do zupełnego wyschnięcia. W miejscu przechowywania nie powinny być one wystawione na działanie środków chemicznych oraz substancji takich jak rozpuszczalniki czy oleje. W razie potrzeby istnieje możliwość zakupienia specjalnych worków ochronnych służących do przechowywania opon. Opon nie należy nadmiernie obciążać, dlatego też unikaj umieszczania na nich innych przedmiotów w czasie ich składowania. Przechowując opony jedna na drugiej zaleca się nieznacznie zwiększyć ciśnienie w tej znajdującej się na spodzie ze względu na to, że jest ona narażona na największe obciążenie.
Przechowywanie opon w dużym skrócie:
- Sprawdź wiek opon – wymieniaj je na nowe co 6-10 lat
- Skontroluj stan bieżnika pamiętając o usunięciu kamieni spomiędzy rowków
- Umyj opony i pozostaw je do zupełnego wyschnięcia
- Przechowuj opony w chłodnym, suchym i ciemnym pomieszczeniu
- Chroń opony przed działaniem światła słonecznego oraz substancji chemicznych
- Dla większego spokoju ducha zdaj się na profesjonalistów korzystając z usługi hotelu dla opon.
Porad udzielił Martin Dražík, Product Manager Nokian Tyres na Europę Środkową.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: