
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu?
Przekręty związane z cofaniem licznika przebiegu samochodu niestety nadal się zdarzają. Dlatego warto poznać te kilka sposobów, które pozwolą nam stwierdzić prawdomówność sprzedającego.
Czasami zwykłe spojrzenie na licznik z przebiegiem pojazdu nie wystarczy. Oszustwa związane z cofaniem licznika są coraz rzadsze, ale nadal zdarzają się przypadki, w których do tego dochodzi. Pomimo, że grozi za to kara więzienia, nie wszystkich to odstrasza i nadal próbują nas oszukać, aby sprzedać nam samochód za wyższą cenę. Oto kilka sposób, które pomogą nam w ocenie czy licznik przebiegu wskazuje prawdziwą wartość.
Sprawdzanie przebiegu auta – ocena wnętrza
Pierwszym sposobem na sprawdzenie prawdomówności handlarza polega na obejrzeniu wnętrza pojazdu. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na elementy, które są najczęściej używane, czyli kierownica i drążek zmiany biegów. Zazwyczaj to one najszybciej się niszczą, ale warto zwrócić również uwagę na przyciski na konsoli centralnej oraz na fotel kierowcy.
Jednak trzeba mieć na uwadze, że są to tylko wskazówki. Nie da się na ich podstawie określić dokładnego przebiegu auta. Materiały z jakich są stworzone elementy samochodu różnią się od siebie wytrzymałością, np. kierownice tańszych samochodów wycierają się po ok. 100 tys. km, a w droższych pojazdach dystans wynosi ok. 250 tys. km. Jest to tylko teoria, więc wszystko też zależy od poprzedniego właściciela.
Jak sprawdzić przebieg po numerze VIN?
Skuteczniejszym sposobem niż oględziny wnętrza jest sprawdzenie przebiegu po numerze VIN. Wystarczy podać odpowiednie dane pojazdu, a dowiemy się wszystkiego o historii przebiegu. Minusem tego sposobu jest fakt, że dane o przebiegu są zapisywane tylko podczas serwisu w autoryzowanym warsztacie, dlatego też może okazać się, że ostatni przebieg został zapisany kilka lat temu. Powoduje to, że nadal nie wiemy ile pojazd mógł przejechać na przestrzeni ostatnich lat.
W takiej sytuacji pozostaje nam jeszcze wgląd do wcześniejszych danych licznika i na ich podstawie możemy określić ile kilometrów rocznie pokonywał samochód. Dzięki tym danym jesteśmy w stanie mniej więcej oszacować ile właściciel mógł przejechać od ostatniej wizyty w autoryzowanym warsztacie.
Przeczytaj także: Numer VIN – gdzie go znaleźć i jakie informacje o samochodzie zawiera?
Odczytanie przebiegu auta za pomocą sterowników
Najlepszym pomysłem na sprawdzenie przebiegu, zwłaszcza w nowych samochodach z wyższej półki jest skorzystanie z profesjonalnej usługi. Polega to na sprawdzeniu poszczególnych sterowników, w których zapisywany jest przebieg auta. Najczęściej sprawdza się sterowniki silnika, kluczyka, skrzyni biegów oraz radia. Sterowniki odnotowują każde uruchomienie silnika oraz wymianę oleju silnika, przez co specjalista za pomocą oprogramowana jest w stanie oszacować prawdziwy przebieg auta.

W przypadku pamięci kluczyka – każde włożenie go do stacyjki zapisuje obecny przebieg samochodu. Dlatego określenie przebiegu na jego podstawie jest trudniejsze, ponieważ mógł zostać zapisany już cofnięty przebieg. Ale można skorzystać z zapasowego kluczyka, ponieważ istnieje szansa, że był on używany i został na nim zapisany przebieg przed – ewentualnym – cofnięciem licznika.
Przeczytaj także: Nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych i nie tylko – znamy termin ich wprowadzenia
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: