Jak poradzić sobie z zapchanym filtrem DPF?
Filtr DPF odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek stałych. Niestety nie jest to element wieczny i w końcu dochodzi do jego zapchania. Jak poradzić sobie z tym problemem?
Komputer zarządzający silnikiem czuwa nad poziomem napełnienia filtra sadzą, a kiedy dojdzie do jego napełnienia następuje wypalanie. Aby do tego doszło silnik musi osiągnąć odpowiednią temperaturę oraz odpowiedni poziom obrotów. Następnie zostaje podana większa dawka paliwa, która spala się w filtrze. Natomiast, jeżeli jeden z warunków nie jest spełniony proces zostanie przerwany.
Wypalanie się sadzy podczas jazdy może trwać do kilku minut, dlatego lepiej jest czasem wybrać się w dłuższą podróż, aby proces nie został przerwany. Podczas takiej przejażdżki powinno się jechać ze stałą prędkością, dlatego lepiej korzystać z autostrad lub dróg ekspresowych. Jednak ta zasada dotyczy głównie starszych modeli, ponieważ niektóre nowsze pojazdy nie wymagają utrzymywania stałej prędkości lub pozbywają się sadzy podczas postoju.
Zapchany filtr DPF – co zrobić? Ile kosztuje czyszczenie filtra DPF?
Niestety, w końcu nadejdzie czas, kiedy filtr DPF nie będzie wypalał sadzy i się zapcha. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka ostrzegawcza oraz silnik może stracić moc, a czasem nawet przejść w tryb awaryjny.
Na szczęście są metody, które nie wymagają aż tak dużego nakładu finansowego, aby poradzić sobie z zapchanym filtrem.
Serwisowe wypalanie DPF
Pierwszym sposobem jest serwisowe wypalanie DPF, które może zostać przeprowadzone, jeśli silnik i układ wydechowy jest sprawny. W zależności od pojazdu można przeprowadzić wypalanie DPF na postoju, za pomocą komputera serwisowego lub podczas jazdy – po uruchomieniu odpowiedniego programu w aucie. Koszt takiej usługi mieści się w granicach 300-500 złotych.
Czeszczenie filtra DPF za pomocą chemii
Jeżeli chcemy uporać się z tym problemem sami to oprócz specjalnych preparatów, przyda nam się jeszcze podnośnik i narzędzia, a praca zajmie do kilku godzin. Proces czyszczenia filtra polega na zaaplikowaniu preparatu do filtra, a następnym krokiem jest już tylko odpalenie auta. Czasami możemy spotkać się ze środkami wspomagającymi proces wypalania sadzy, które dodaje się do paliwa. Ceny takich preparatów rozpoczynają się od kilkudziesięciu złotych.
Regeneracja filtra DPF
Możemy skorzystać również z profesjonalnego czyszczenia filtra. Wystarczy udać się do warsztatu zajmującego się regeneracją filtrów DPF, gdzie za pomocą specjalnej maszyny fachowcy wyczyszczą filtr. Natomiast taka usługa jest już trochę droższa, ponieważ koszty mogą wynieść od 400 złotych, a jeżeli nie zdemontujemy filtra samodzielnie, to usługa może być jeszcze droższa.
Wymiana filtra DPF
Ostateczną metodą jest wymiana filtra DPF. W tym celu możemy zakupić części oryginalne, które kosztują od kilku tysięcy do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego warto skorzystać z zamienników, których ceny wahają się od 800-2000 złotych.
Może komuś przyjdzie na myśl jeszcze jeden sposób, a mianowicie pozbycie się problemu, czyli usunięcie filtra DPF. Jednak taka czynność jest niezgodna z prawem, za którą możemy zostać ukarani mandatem.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: