Jak odczytać poprawnie kody na oleju silnikowym?
Niezależnie od pory roku każdy samochód do sprawnego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio dobranego oleju silnikowego. W jaki sposób dobrać odpowiedni olej do naszego silnika, kiedy na etykiecie oleju widnieje ciąg tajemniczych oznaczeń?
Olej silnikowy to z pozoru mało skomplikowany produkt – ciecz mająca za zadanie ograniczyć tarcia pomiędzy elementami metalowymi w silniku. W rzeczywistości
to jeden z najistotniejszych elementów koniecznych do prawidłowego działania samochodu. Olej chroni elementy ruchome przez zużyciem oraz aktywnie usuwa szkodliwe zanieczyszczenia powstające podczas pracy. Dzięki niemu silnik pracuje sprawnie, a kierowcy mogą przemierzać kolejne kilometry. Za właściwy dobór oleju dopowiada producent silnika lub pojazdu. To zgodnie z jego wytycznymi
i wymaganiami tworzony jest odpowiedni produkt, który będzie najlepiej chronił jednostkę napędową.
Dobór zgodny z zaleceniami producenta samochodu
Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych
jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Taka strategia często wynika z wieloletniej współpracy z danym producentem, zaufania związanego
z zapewnieniem najwyższej jakości, a także z dostępnością konkretnej marki
na rynkach na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów
czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych
lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Doskonałym przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do całego wachlarza marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.
Najważniejszy wyznacznik: lepkość
Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią
jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem
np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.
Dla tych, którzy mają problem z doborem oleju dużym udogodnieniem są specjalne programy, które pomagają dobrać odpowiedni produkt smarny.
Mineralny czy syntetyczny?|
Na etykiecie, oprócz logo producenta znajduje się również informacja dotycząca rodzaju środka smarnego. O wyborze zastosowanego oleju decyduje producent samochodu. W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego
i syntetycznego. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:
– S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)
– C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)
Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:
– A – do silników benzynowych w samochodach osobowych
– B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych
– C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
– E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych
Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, producenci umieszczają na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto
na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.
Jak się okazuje wybór odpowiedniego oleju nie musi być trudnym zadaniem. Wystarczy zapoznać się z oznaczeniami widniejącymi na etykiecie. Warto także zapoznać się z instrukcją samochodu, w której można znaleźć cenne wskazówki producenta dotyczące rekomendowanego środka smarnego.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: