Jak muzyka wpływa na młodych kierowców?

Badanie przeprowadzone w Izraelu na grupie 85 nastolatków wykazało, że muzyka, której lubią słuchać w samochodzie, może skutkować błędami i nieuwagą za kierownicą.

Jak wynika z raportu opublikowanego przez Wall Street Journal, z grupy 85 młodych kierowców – wszystkich w okolicach osiemnastego życia i niezbyt doświadczonych na drodze – aż 98% popełniło błędy, kiedy słuchali w samochodzie muzyki z własnego wyboru, czyli zazwyczaj szybkiej i rytmicznej.

Podczas badania młodzi kierowcy przejechali sześć wymagających tras, każda zajmowała średnio 40 minut jazdy. Towarzyszyli im doświadczeni instruktorzy. Muzyka była obecna podczas czterech kursów: dwukrotnie badani wybrali ją sami, a dwukrotnie była to nieofensywna muzyka w tle. Pozostałe dwa kursy przebiegły w ciszy. Nastolatki najczęściej decydowały się na szybkie rytmy, muzyka w tle natomiast została opracowana jako miks ballad soft rock i delikatnego jazzu. Po zakończeniu każdej jazdy badani określali skalę swojego nastroju, zaś instruktorzy analizowali ich zachowanie za kółkiem i rozmiar popełnionych błędów.

fot. materiały prasowe

Wszyscy badani popełnili błędy – co najmniej trzy podczas co najmniej jednego z sześciu kursów. 27 osób otrzymało słowną reprymendę od instruktora. 17 osób doprowadziłoby do wypadku, gdyby nie szybka reakcja pasażera. 98% popełniało błędy, kiedy w tle grała wybrana przez nich muzyka. 92% – kiedy muzyki nie było w ogóle. Ale już tylko 77% wtedy, gdy towarzyszyła im muzyka opracowana przez prowadzących badanie. Wśród najczęstszych przewinień pojawiła się nadmierna prędkość, brak bezpiecznej odległości między pojazdami, prowadzenie jedną ręką i intensywne gestykulowanie. Mężczyźni zachowywali się bardziej agresywnie od kobiet, ich wykroczenia były też poważniejsze. Jeżeli zaś chodzi o skalę nastroju, młodzi kierowcy oznaczali ją najwyżej po trasach, w których wybrali ulubioną muzykę. Mieli również tendencję, by swoje własne playlisty rozkręcać do maksymalnej głośności, podczas gdy narzuconą melodię w tle zdecydowanie przyciszali.

Badani nie znali wcześniej towarzyszących im instruktorów i nie zapoznali się z udostępnionymi samochodami.

Pełne wyniki badania zostaną opublikowane w październikowym wydaniu biuletynu Accident Analysis & Prevention.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze