
Jak kobieta uratowała silnik Rolls-Royce’a?
Beatrice Shilling znana jest ze swoich modyfikacji silnika Merlin.
Firma Skinners Union Carburetter Company jest najbardziej znana ze swoich dokonań w branży motoryzacyjnej, ale podczas II wojny światowej SU wstrzymała produkcję gaźników samochodowych, aby pomóc w wysiłku wojennym. Ta zmiana kierunku doprowadziła SU do sukcesu w gaźnikach lotniczych, a ich jednopunktowa pompa wtryskowa stała się standardowym wyposażeniem silnika Rolls-Royce Merlin.
Silnik Merlin był szeroko stosowany w myśliwcach Hurricane i Spitfire, ale gdy bitwy powietrzne stały się bardziej powszechne, stało się oczywiste, że podczas tzw. „nurkowania” silnik będzie cierpieć z powodu „kłaczków” spowodowanych chwilowym brakiem paliwa. Pod koniec 1940 roku inżynier Beatrice Shilling wprowadziła modyfikację, która pozwoliła silnikowi Merlin rozwiązać ten problem.
Miss Beatrice Shilling, przez przyjaciół nazywana Tilly, była niezwykle utalentowaną kobietą, którą kiedyś opisywano jako „płonącą odkrywczynię kobiecego libido”. Urodzona w 1909 roku, w latach 30. XX wieku zdobyła złotą gwiazdę za pokonanie toru w Brooklands na swoim motocyklu Norton 500 z prędkością ponad 161 km/h.
Później Beatrice otrzymała tytuł inżyniera na Uniwersytecie w Manchesterze i została zatrudniona jako pracownik naukowy przez Royal Aircraft Establishment (RAE). Podczas swojej kariery w RAE prowadziła badania dotyczące aquaplaningu samolotów podczas startu i lądowania na mokrych pasach startowych. Stanowisko to piastowała aż do przejścia na emeryturę w 1969 roku.
Przeczytaj też: Sześć niezwykłych kobiet w Automotive Hall of Fame
Beatrice na równi z karierą naukową kontynuowała swoją pasję do prędkości, ścigając się Lagonda 1935 na Silverstone. Brała także udział w wyścigach samochodów sportowych w Goodwood w latach pięćdziesiątych, ale na zawsze pozostanie najbardziej znana ze swoich modyfikacji silnika Merlin.
Samoloty Spitfire i Hurricane używane we wczesnych fazach wojny miały zamontowany silnik Rolls-Royce Merlin III, do czasu aż 100-oktanowe paliwo stało się dostępne, pozwoliło na zwiększenie doładowania, zwiększając moc do 1310 KM. W tym czasie wszystkie silniki Hurricane i Spitfire były wyposażone w gaźnik SU AVT35 / 135.
W miarę nasilania się bitew powietrznych uwidocznił się problem z gaźnikiem SU. Podczas tzw. „nurkowania” silnik Merlina cierpiał z powodu „kłaczków”, spowodowanych chwilowym wyrzuceniem poziomu paliwa w dyszach na szczyt pływaka komory. Pomimo tego, że była to potencjalnie katastrofalna sytuacja, gaźniki były w stanie normalnie działać po odzyskaniu kontroli przez pływaki.
Rozwiązanie tego problemu zostało opracowane przez Beatrice Shilling w laboratoriach RAE, która zaoferowała prewencyjną modyfikację dopasowaną do wszystkich samolotów. Rozwiązanie przypisywane Tilly’emu składało się z ogranicznika (lub płytki kryzowej) ze skalibrowanym otworem pośrodku, który był przymocowany do przewodu paliwowego przed gaźnikiem. Ograniczyło to przepływ paliwa do objętości tylko nieznacznie mniejszej, niż wymagał silnik przy pełnej mocy i chociaż nie zatrzymało chwilowego, słabego wahania, zapobiegło 1,5-sekundowemu odcięciu od paliwa.
Beatrice Shilling jest dla wielu młodych kobiet inspiracją, ponieważ nie tylko była inżynierem pierwszej klasy, ale także kochała prędkość i była szybka zarówno na dwóch, jak i czterech kołach. I w niczym nie ustępowała meżczyznom.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Komentarze:
Bogusław Iwanowski - 8 grudnia 2021
Wreszcie jakieś konkrety o silniku Merlin.