Jak jeździć bezpiecznie zimą
Jeżeli mimo zimy zdecydowałaś się nie rezygnować z komfortu własnego auta, z pewnością przyda ci się kilka rad i wskazówek na jazdę w mroźne i śnieżne dni.
Kluczowe dla bezpieczeństwa w zimie są odpowiednie wyposażenie i technika jazdy. Trudno jest bezpiecznie jeździć zimą bez opon zimowych, ale nawet najlepsze zimówki nie sprawią, że przy braku odpowiedniej techniki czy przy agresywnym stylu jazdy bezpiecznie dojedziemy do celu.
Odpowiednia pozycja za kierownicą pozwala wyczuć zachowanie podwozia oraz uślizgi kół charakterystyczne dla zimy. Umożliwi też błyskawiczną i precyzyjną reakcję w sytuacjach wymagających szybkich ruchów kierownicą. Oparcie fotela kierowcy powinno być ustawione nieco bardziej pionowo niż zazwyczaj (ok. 70° względem poziomu). To sprawi, że kręgosłup będzie naturalnym amortyzatorem wstrząsów, które mogłyby zaburzyć właściwe wyczucie równowagi przez błędnik. W chwili naciskania sprzęgła noga kierowcy musi być lekko zgięta, podobnie jak ręka w momencie trzymania kierownicy w jej w górnym punkcie.
fot. Oponeo |
Jeżeli chodzi o technikę jazdy, warto zacząć od lektury profesjonalnych poradników o tym, jak odpowiednio reagować w takich warunkach, a po pierwszych opadach śniegu udać się na pusty plac i sprawdzić teorię w praktyce. Jest to dobry sposób na poznanie trzech reakcji: swojej, auta i opon. Dzięki odpowiedniej technice jazdy da się uniknąć zimą niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Wyjazd z głębokiego śniegu – nie dodawaj dużo gazu, bo koła zaczną buksować i może powstać pod nimi lód, który utrudni wyjazd. Wyjeżdżaj spokojnie, delikatnie i płynnie na półsprzęgle.
Hamowanie – nie hamuj nagle, ale dużo wcześniej niż jest to potrzebne np. latem. W samochodzie bez ABS-u hamuj pulsacyjne (naprzemiennie naciskając i puszczając hamulec).
Wyprzedzanie – nie wykonuj gwałtownych ruchów, które mogą zerwać przyczepność kół. Postępuj płynniej i spokojniej niż np. latem, zwróć uwagę na koleiny i odłożony na środku drogi śnieg, który może spowodować poślizg.
Omijanie przeszkody – nie rób gwałtownych ruchów kierownicą i nie naciskaj nagle pedału hamulca. Jeśli zaskoczy cię przeszkoda, hamuj ostro, ale nie na zablokowanych kołach.
Jazda w górach – nie blokuj kół. Kontroluj prędkość dobierając odpowiedni bieg. Na stromych zjazdach zdejmuj nogę z gazu i hamuj silnikiem, a jeśli samochód mimo to rozpędza się, zredukuj bieg lub delikatnie pomóż sobie hamulcem.
Ruszanie i podjazd pod górę – nie przyspieszaj gwałtownie na podjeździe, bo to może doprowadzić do utraty przyczepności kół napędzanych. Przy poślizgu kół nie należy nerwowo dodawać gazu. Bardzo delikatnie operuj gazem, puszczaj sprzęgło przy możliwie jak najniższych obrotach silnika. Podjazd pod górę lepiej poprzedzić rozpędzeniem auta. Będąc na wzniesieniu zachowaj jednostajną prędkość, wszystkie manewry na podjeździe powinny być wykonywane spokojnie.
Zjazd z góry – nie zjeżdżaj z góry na luzie, nie odejmuj ani nie dodawaj gwałtownie gazu. Delikatnie puszczaj sprzęgło po wyrównaniu obrotów silnika, hamuj jednocześnie silnikiem i hamulcem, zjeżdżaj z góry na tym samym biegu, na którym byś na nią wjeżdżała.
Osiągi opon zimowych są zimą niezbędne, ale są sytuacje, w których nawet one na niewiele się zdadzą (np. lód). Wtedy szczególnie ważne jest to, jak będziesz kierować swoim autem.
Jak poznać, czy jadę po lodzie? Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie, jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy. Sprawdzonym sposobem jest delikatne naciśnięcie hamulca. W tym momencie w aucie z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować.
Jak zareagować na lód? Najważniejsze to nie wpadać w panikę. Postępuj z autem bardzo delikatnie, tzn. nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle. W takich warunkach auto ma mocno ograniczone możliwości i potrzebuje więcej czasu i miejsca na manewry. Wszelkie gwałtowne ruchy doprowadzą do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu (delikatnie operujmy tu sprzęgłem, aby uniknąć zablokowania się osi napędowej). Dopiero po wyprostowaniu kół dodaj gazu. Na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).
fot. Oponeo |
Poślizg w aucie z przednim napędem – odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.
Poślizg w aucie z tylnym napędem – w tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.
Poślizg w aucie z napędem 4×4 – takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi, to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego, jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).
Poślizg na lodzie jest bardzo trudny do opanowania. Dlatego jazda zimą musi opierać się na ciągłym unikaniu poślizgu. Duży wpływ na bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta. Zimą ważna jest też zasada ograniczonego zaufania, nie tylko w stosunku do innych użytkowników drogi, ale także do samej nawierzchni.
Źródło: Oponeo
Najnowsze
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Po niedawnym zaprezentowaniu odświeżonego modelu 911 GT3, Porsche postanowiło podzielić się kolejnym zmodernizowanym wariantem swojego najpopularniejszego samochodu. Porsche 911 Carrera T na nowy rok modelowy po raz pierwszy debiutuje również w wersji cabrio. -
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
-
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
Zostaw komentarz: