Jak działa osłona energochłonna? Ten kierowca sprawdził to na własnej skórze
Drogi szybkiego ruchu są najbezpieczniejszą kategorią dróg z kilku powodów. Między innymi dlatego, że chronią kierowców nawet gdy ci popełnią śmiertelnie niebezpieczne błędy.
Co sprawia, że drogi szybkiego ruchu są tak bezpieczne? Powodów jest kilka. Przede wszystkim kierunki ruchu są od siebie oddzielone barierami, więc nawet w razie utraty panowania nad pojazdem, nikt z naprzeciwka w nas nie wjedzie. Ponadto nie ma tu żadnych skrzyżowań oraz innych miejsc, w których przed nami może pojawić się znienacka powolnie poruszający się pojazd.
Jedyne miejsca, w których można opuścić drogę szybkiego ruchu lub na nią wjechać, do odpowiednio zaprojektowane zjazdy i wjazdy z wydzielonymi pasami, gdzie kierowcy mogą bezpiecznie zmniejszyć prędkość lub odpowiednio ją zwiększyć.
Kierowca Skody tak wyhamował ciężarówkę, że aż poszedł dym i wpadła na barierki
Wydaje się, że nie ma tu żadnych niebezpiecznych miejsc, ale to nieprawda. Jest jedno i jest nim zjazd z drogi szybkiego ruchu. W pewnym momencie droga oraz pas zjazdowy z niej muszą zostać rozdzielone. Na takim rozwidleniu rozwidlają się też bariery energochłonne, a to tworzy śmiertelnie groźny punkt. Jeśli bariery po prostu rozwidlą się, stworzą ostrą krawędź, która wbije się w pojazd. Lecz jeśli ustawimy poprzeczną barierę, od której będą się rozchodziły osłony, utworzymy ścianę. Wjechanie w nią z prędkością typową dla dróg szybkiego ruchu również może być śmiertelnie niebezpieczne.
Dlatego stosuje się przed nimi osłony energochłonne. Zwykle składają się one z połączonych ze sobą komór, które w razie uderzenia przesuwają się po przeznaczonych do tego szynach. Przymocowane do ich boków panele przekierowują siłę uderzenia wzdłuż boków osłony.
Jak działa osłona energochłonna? Widać to na poniższym filmiku. Można stwierdzić, że urządzenie to ratuje życie👍
— GDDKiA Lublin (@GDDKiA_Lublin) May 20, 2024
Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego stosujemy różne rozwiązania, by je poprawiać. Ale pamiętajcie: zależy ono od nas samych, a nie tylko od urządzeń BRD. Szerokości! pic.twitter.com/49Qkp5LJd0
Jak to działa w praktyce? Możecie zobaczyć na poniższym nagraniu. Kierowca jadący drogą S19 w okolicach Strzeszkowic (woj. lubelskie) zjechał na pas do zjazdu z ekspresówki, prawie uderzył w barierę energochłonną, ale odbił kierownicą w ostatniej chwili. Niestety za mało i wjechał prosto w osłonę energochłonną. Zadziałała ona prawidłowo i choć auto zostało rozbite, kierowcy nic się nie stało. Jak później wyjaśnił, zasnął za kierownicą.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze: