Ewa Kania

Jak długo można stać w korku w mieście z włączonym silnikiem. Czy grozi za to mandat?

Większość kierowców słyszała, że przepisy zabraniają pozostawiać włączony silnik w stojącym aucie powyżej 1 minuty, jeśli znajdujemy się w terenie zabudowanym. Jak jednak te przepisy mają się do sytuacji, w której utknęliśmy w korku na dobre, a bez ogrzewania zamarzniemy w samochodzie?

Za postój z włączonym silnikiem grozi mandat

Ostatnie dni są bardzo trudne na polskich drogach, a nieodśnieżone i oblodzone ulice zmuszają kierowców do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy. W konsekwencji tworzą się jeszcze większe niż zwykle korki, a okolica tonie w kłębach spalin.

Takie sytuacje przywołują przepisy, do których odwołujemy się, wspominając o tym, że nie wolno odśnieżać samochodu z włączonym silnikiem. Grożą za to aż dwa różne mandaty:

  • pozostawienie włączonego silnika podczas postoju dłużej niż 1 minutę w terenie zabudowanym – 100 zł
  • nadmierna emisja spalin i hałasu – 300 zł

Czym różni się postój od zatrzymania?

Trzeba jednak przypomnieć, że zgodnie z prawem postój to coś innego niż zatrzymanie i jest to bardzo ważne rozróżnienie. Zgodnie z tym co znajdziemy w art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.

Światła awaryjne w samochodzie – w jakich sytuacjach musisz je włączyć? Niewiedza może słono kosztować

Dla rozróżnienia natomiast:

Postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.

Zatrzymanie trwa więc do minuty, a postój powyżej minuty. Kluczowe jest jednak stwierdzenie „niewynikające z warunków ruchu”. Jeśli stoimy, ponieważ mamy czerwone światło lub utworzył się korek i nie możemy jechać dalej, to są to właśnie warunki ruchu. Możemy wtedy dowolną ilość czasu stać z włączonym silnikiem.

Natomiast zatrzymanie niewynikające z warunków ruchu, to takie, na które sami się zdecydowaliśmy, na przykład parkując pojazd.

Czy warto wyłączyć silnik w korku?

Pomimo tego, że nie grozi za to mandat, niektórzy kierowcy mogą zastanawiać się nad zgaszeniem silnika stojąc w poważnym korku. To zrozumiałe, kiedy na przykład utknęliśmy na autostradzie i wiadomo, że będziemy musieli poczekać długi czas.

Zwykle jednak nie warto gasić silnika, szczególnie teraz. Potrzebujemy go, żeby ogrzewał wnętrze, zaś uruchamianie go co jakiś czas, kiedy korek drgnie i znów się zatrzyma, nie ma sensu. Ryzykujemy w ten sposób rozładowaniem akumulatora, zwłaszcza zimą.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze